Nederlands MediaNetwerk

Door Leonne van de Ven. Journalisten bereiken is een hele kunst. In een reeks korte artikelen neemt pr- en communicatiebureau De Wolven je mee in de wereld van free publicity. Waar moet een goed persbericht aan voldoen? Hoe krijg je toch in godsnaam de aandacht van die ene journalist en hoe komt jouw nieuws uiteindelijk in de krant?

Een goed persbericht bevat een goede kop en een pakkende lead. Zover is duidelijk. De rest is haast een peulenschil. De body - het middenstuk - van het persbericht is feitelijk een uitgebreide uitwerking van de lead. Of toch niet?

Een goed lijf
In de body van het persbericht ga je uitgebreider in op het verhaal dat je wilt vertellen. En ook hier is het weer van belang om de tekst zo te formuleren dat het prettig leesbaar is. Uiteraard moet de informatie ook nu weer relevant zijn voor de journalist. Dat klinkt als een open deur, maar menig auteur van een bericht schrijft hier een brij aan zinnen, die vaak onbegrijpelijk wordt voor een journalist.

Aandachtspunten:
  • Beperk de lengte van de zinnen: houdt ze kort en krachtig
  • Let op de volgorde van informatie; een persbericht moet ‘oprolbaar’ zijn (de informatie moet naarmate je verder leest steeds minder belangrijk worden)
  • Schrijf actief, dus zo min mogelijk verleden tijd, zullen, worden, etc.
  • Gebruik (pakkende) tussenkopjes
  • Blijf binnen één A-4tje tekst
  • Gebruik geen superlatieven als geweldig, fenomenaal of beste: journalisten vellen hun eigen oordeel wel

Nog een tip:
Laat het persbericht  door iemand lezen voordat je het gaat versturen. Op deze manier kun je checken of de tekst in het bericht duidelijk is en foutloos.

 Voorbeelden en meer informatie
Kijk op www.dewolven.com of neem contact op met De Wolven via 020- 620 3354. We hebben een
handleiding beschikbaar over het schrijven en verzenden van een persbericht. Deze kunnen we dan naar je toesturen en eventueel toelichten.

 

Einde bericht
Net zoals je het persbericht start met de tekst ‘Persbericht’, sluit je het uiteindelijk af met de tekst ‘Einde bericht’. Dit is echter niet het einde van de informatie die je aan een journalist stuurt. Voeg altijd een zogenaamde ‘Noot voor de redactie’ toe met daarin in ieder geval de contactgegevens van de afzender. Verder kunnen hier links naar high res beeldmateriaal en/of een standaardtekst over het bedrijf waarover het persbericht gaat worden bijgevoegd.

Vervolg
Vanaf volgende week gaan we in op de actualiteit. We geven een reactie op recente ontwikkelingen in het vak, op missers en natuurlijk ook op successen.

Weergaven: 136

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Leonne van de Ven op 5 Juli 2011 op 10.03

In dit artikel staat puur de basis voor het schrijven van een persbericht. Het daadwerkelijk schrijven van een persbericht is lastig, zelfs al heb je de kennis via internet verkregen. Juist in een training kan je dieper op de materie ingaan. Daarom zijn trainingen, die wij trouwens ook geven, van toegevoegde waarde.

Reactie van Ton LUITING op 4 Juli 2011 op 19.35

Jammer, dat u dit op internet zet.

Het is namelijk inhoudelijk wat ik naar voren breng bij mijn cursus "Persberichten schrijven".

Als ik zonder werk kom, dan kom ik bij u mijn hand ophouden!

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden