Nederlands MediaNetwerk

Bespiegelingen over die goeie ouwe tijd zijn vaak vervelend; beelden van een fles 4711 en een uitgezakte permanent doemen op. Vroeger, toen mensen nog respect voor elkaar hadden, toen de meester nog een meneer was, toen dienders nog met de gummiknuppel gezag afdwongen. Kom daar nu nog maar eens om!

Toch laat de animo voor 100 jaar Reclameklassiekers in de Beurs van Berlage zien dat een zweempje Boldoot op z’n tijd in een behoefte voorziet. Die goeie ouwe tijd, met de slogan als epicentrum van de reclamekracht. De tijd dat de inkt van Hidden Persuaders nog maar net droog was en Kottler zijn vier P’s introduceerde. De tijd dat het voor-na-effect in reclames veelvuldig werd gepraktiseerd. De waskracht van Witte Reus na het kinderfeestje en natuurlijk de borden van Dreft, waar de vleesbotten nog aan vastgekoekt zaten. Eenmaal in het schuimende sop was al het leed geleden en glom het bord mee met de stralende lach van de huisvrouw.

Ook de van dik-hout-zaagt-men-planken-printreclames zoals in Panorama en Nieuwe Revu markeerden de naïviteit van de consumerende mens. In stripvorm zagen we een graatmagere sukkel die op het strand door rondborstige bikinidraagsters met hatelijke commentaren in tekstballonnetjes werd geduid: “als ie maar niet wegwaait!”

In de tweede strip, waarin de eens geplaagde man figureerde na gebruik van een spiergroei bevorderende crème, vielen de dames in katzwijm en verzuchtten: “Zou hij nog vrij zijn?” Ter afsluiting gaf de nieuwbakken Jerommeke de lezer een veelbetekenende knipoog.

Natuurlijk, er is niks mis met classics als Melk Moet of Liever naakt dan Namaak, maar er is meer onder de zon, denk aan de tekstjuweeltjes van de anonieme bakker of slager. Altijd geassocieerd met de generieke leus: De hoogste kwaliteit, voor de laagste prijs en ook Twee halen, een betalen doet het onverminderd goed. Toch heb ik in de loop der tijd talloze slogans gespot, die nooit een Gouden Leeuw of een plekje in de Beurs van Berlage zullen krijgen.

Mijn gedachten gaan uit naar de eigenaar van een haringkar in Amsterdam-West waar ik ooit vaste klant was. De man heette Frankie Vis. Daarnaast werd zijn hals gesierd door een gouden ketting met het sterrenbeeld Vissen. Zodra de Hollandse Nieuwe weer binnen was werd de korenwijn gul geschonken en de visboer dronk steevast mee. Hij adverteerde met de onvergetelijke slogan: Frankie Vis, goed dat ie er is.

Toen ik dit ooit aan een Brabantse vriend vertelde moest hij hard lachen, maar zei dat de mooiste slogan toch echt uit Oss en omstreken afkomstig was. Een snackbarhouder aldaar had als reclamespreuk: Kroketje, wat let je?

Misschien had hun bekendheid in het user generated content-tijdperk zich wel als een olievlek verspreid, zoals de onbekende kapster Marja van Brakel de Admarkt Topawards 2009 van Marktplaats won.

Hoe is het eigenlijk met Frankie Vis? Zou hij er nog zijn?

www.detaalbeurt.nl

Weergaven: 82

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

[Cross Media Bureau 2019] Isabelle Dacz over Wavemaker

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Wavemaker dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Isabelle Dacz, CEO van Wavemaker

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden