Nederlands MediaNetwerk

NRC Handelsblad gaat de komende maanden de krant aanpassen, de zaterdagkrant vernieuwen en zwaar inzetten op onderzoeksjournalistiek. De kranten NRC Handelsblad en nrc.next en de websites van nrc.nl gaan dat doen met een kleinere redactie. Dat heeft de nieuwe hoofdredacteur Peter Vandermeersch vanmiddag bekend gemaakt aan de redactie.

NRC Media maakt een gezonde winst, maar die staat onder druk door de tegenvallende advertentiemarkt. “Voordat we in zwaar weer komen, moeten we ingrijpen”, aldus hoofdredacteur Peter Vandermeersch. “De hoofdredactie zou onverantwoordelijk bezig zijn als ze niet nu zou inspelen op enkele economisch zorgelijke signalen.”

Vandermeersch is er van overtuigd dat de kranten met minder mensen wel beter zullen worden. “Er is veel talent dat na de externe afleiding door de overname van NRC Media nu graag weer gewoon goede stukken wil schrijven”, zegt Vandermeersch. De hoofdredactie heeft een aantal initiatieven gelanceerd. Begin november zullen de eerste pagina’s van NRC Handelsblad een gedaantewisseling ondergaan om meer ruimte te maken voor het belangrijkste nieuws in het begin van de krant. Intern wordt de nieuwsorganisatie gewijzigd, waardoor er meer verslaggevers vrijgemaakt zijn om te schrijven. Bovendien komt er een vast aantal redacteuren dat zich volledig kan wijden aan onderzoeksjournalistiek. Begin volgend jaar zal er een vernieuwde zaterdagkrant verschijnen.

Beide kranten en de website zullen dit jaar en volgend jaar van een aantal medewerkers afscheid nemen. Vandermeersch benadrukt dat de operatie, naast het slanker en slimmer maken van de organisatie ook een kwaliteitsimpuls betekent: “Alle nieuwe initiatieven gaan de kranten en de site beter maken. Bovendien scheppen we ruimte om nieuw talent aan onze krant te binden.”

www.nrc.nl

Weergaven: 50

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden