Nederlands MediaNetwerk

Onaantastbaarheid van het menselijke lichaam niet van toepassing bij Donorwet

Tegenstanders van de Donorwet zeggen dat door het nieuwe donorsysteem het zelfbeschikkingsrecht verloren gaan. Tevens zou de wet volgens hen inbreuk maken op Artikel 11 : het recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam.

Bron NPO Focus

MAAR: Het zelfbeschikkingsrecht en het recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam zijn niet van toepassing op overledenen. De overledene is nooit de baas over zijn eigen lichaam na zijn dood: ook niet bij de vorige wet, en is dat bij geen enkele wetgeving in geen enkel land:

Het is de overheid die besluit over wat er wel en wat niet mag gebeuren met menselijke resten en welke mensen hiervoor bevoegd zijn. Je mag kiezen uit 4 opties. De Donorwet gaat alleen over de default-stand bij geen beslissing. Geen van de opties hebben met onaantastbaarheid van doen.

Na je dood heb je slechts vier opties:

  • A doneer je lichaam aan de wormen. Begrafenis

  • B doneer je lichaam aan het vuur. Crematie

  • C doneer je lichaam of onderdelen ervan aan het ziekenhuis voor donatie. Deze onderdelen blijven dan leven. Voor de rest van het lichaam geldt dan alsnog A of B.

  • (of: D doneer je lichaam aan het ziekenhuis voor onderzoek. -schriftelijke verklaring )

[Een zeemansgraf mag ook olv de kapitein]

Als de overledene in zijn testament heeft laten opnemen dat hij graag in zijn eigen de tuin begraven wil worden: dan mag dit niet (tenzij de gemeente de tuin als prive begraafplaats goedkeurt). Als hij wil dat zijn lichaam wordt ingevroren, gemummificeerd of in een groot bonfire gegooid wordt of onderdeel wordt van een bepaald kunstwerk of ritueel: Dit is verboden. (wet op de lijkbezorging)

Een lichaam is juist niet ''onaantastbaar''. Men mag geen overledene zomaar laten liggen in huis of in een publieke ruimte: Aantastbaarheid is geboden, niet verboden. Het zijn alleen artsen of officieel gecertificeerden die dit werk mogen doen. De overheid heeft bij uitstek het monopolie op regulering van werken met menselijke resten. [In sommige landen religieuze instituten]

Het is niet van toepassing om termen als ''zelfbeschikkingsrecht'' of “onaantastbaarheid van het lichaam'' te gebruiken in deze context. Immers: alleen de default stand verandert: als je niets beslist wordt je gecremeerd en ook dat heb je dan zelf niet zo beschikt.

Zelfbeschikking en integriteit na de dood beperkt zich tot een keuze uit vier opties, volgens door de overheid opgestelde regels uitgevoerd. Je mag beschikken dat je de wormen of het vuur je lichaam meer gunt dan het ziekenhuis.

Je kunt via de computer aanvinken dat je niet wilt dat delen van je lichaam verder leven.

…... maar.... dat is dan wel weer een interessante invalshoek: Mag de default stand bij 4 voorgeschreven opties inhouden dat delen van je lichaam zonder jou verder leven?

Ik persoonlijk vind het een hele mooie gedachte dat dit onze default stand is: wij zijn samen, mits we dat niet willen. We zijn onderdeel van een collectief: tenzij er bezwaar is.

Voor sommigen geldt: dat lichaam is van mij en als ik je niet kan hebben dan mag niemand je krijgen.

Bedenk dan wel dat je ook niet alleen geboren bent. Je bent uit andermans lichaam gekropen, waar je zonder huur te betalen 9 mnd hebt gelogeerd. Je lichaam vormde zich via 2 anderen (in samenwerking met het universum en het dna van tig generaties voor je) . Je groei dank je aan anderen, en je werd -of je wilde of niet- gepokt en gemazeld, of gevaccineerd ;) door je omgeving.

Je staat op de schouders van reuzen.

Natuurlijk mag je de default-stand verzetten naar: nee ik wil niet dat stukjes van mij zonder mij verder leven. Maar zelfs dan -zonder inspraak en toestemming- weet je niet wat je achterlaat aan anderen. Het kan zijn dat anderen je naam noemen, aan je daden refereren, voortborduren op het werk dat je achterliet of een herinnering aan jou gebruiken als inspiratie of als voorbeeld van hoe het niet moet.

Lees hier mijn column ''Connecting the dots''

over hoe mensen aan elkaar gelinkt zijn tijdens of na hun leven

--------------------------------------------------

PS
DNA Zaad mag niet gedoneerd worden via orgaandonatie: Penistransplantatie zonder zaad.

PSS
Patienten die hersendood verklaard zijn worden soms juist langer in leven gehouden, in afwachting van transplantatie (en niet eerder dood verklaard zoals tegenstanders van de wet vaak roepen). Hier heeft een jongetje zijn leven te danken aan meewerking van zij...: hij werd daarom 2 dagen langer kunstmatig in leven gehouden en bleek toen toch weer te leven:

Weergaven: 168

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gerrit Reinders: Adcombi slaat een brug tussen lokale communicatiedoelen en landelijke advertentieplatforms

Adcombi breidt local-advertisingtechnologie uit met video. Wij spreken met Gerrit Reinders, oprichter van Adcombi

[Interview] Roland Sars: Wij weten precies wat er in een video gebeurt

Roland Sars is ondernemer en CEO van Media Distillery. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie op allerlei vlakken rondom video. We spreken hem over het inzetten van AI en andere recente ontwikkelingen

[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director

[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[MediaWeek] Bas Vlugt: Eva | Beau | John

Het slagveld van de media lag er afgelopen week weer boeiend bij. Maandag begint nog rustig. Talpa Network geniet van de 1,2 miljoen kijkers die Chateau Meiland trekt op SBS6. Linda en Jildou zitten bij Jinek, om te vertellen…

Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?

Naast Issey Miyake investeren grote merken zoals, HSBC, BMW en Mastercard allemaal in Sonic Branding, want de Age of Voice breekt aan en elk product krijgt zijn eigen geluid. Ik ben enorm benieuwd hoe een levensverzekering of een pak beschuit straks klinkt

[Column] Michiel Rotteveel: 10 tips voor geloofwaardige interne communicatie

Onlangs heeft Mediatest op een congres een succesvolle sessie verzorgd over geloofwaardige interne communicatie. Geloofwaardige interne communicatie is namelijk cruciaal voor een goede reputatie onder de medewerkers

[Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?

Alle superirritante (“Ja, maar het werkt toch?”) commercials hebben ervoor gezorgd dat mensen het beu zijn. Ik denk dat we daarom de mening van het volk moeten accepteren. Heel erg jammer voor adverteerders en bureaus die wel hun best doen om iets moois en waardevols te maken voor hun doelgroep

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Nieuwe reclamestroming geboren

Laten we in tijden van deep fake-video’s eens een keer het goede voorbeeld geven. Als de roep om eerlijke en bewuste producten toeneemt, moet dat ook gelden voor reclame

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden