Nederlands MediaNetwerk

Onderzoek onder 375 Nederlanders heeft uitgewezen dat de Negerzoen nog altijd mateloos populair is in ons land. Het merk werd veruit het vaakst genoemd in een online onderzoek naar verdwenen merken. Op de vraag welk verdwenen merk het meest wordt gemist in de supermarkt, antwoorde maar liefst de helft van alle respondenten de Negerzoen. De merknaam Negerzoen verdween in 2006 uit de schappen, toen producent Buys bekendmaakte dat de zoetigheden voortaan als Zoenen door het leven zouden gaan. Veel consumenten zagen het schrappen van de naam Negerzoen als ongewenste betutteling en riepen dat ons land was doorgeslagen in politieke correctheid. Het was echter geen politieke druk, maar een stunt van de marketingafdeling van Buys. Als er veel over het product gesproken zou gaan worden, zou het ook meer moeten gaan verkopen. Het tegenovergestelde bleek waar. Veel Nederlanders lieten het product als protest en uit onvrede links liggen.

 

Veel jeugdsentiment

Ook bij het meest gemiste radio- of TV-merk bleken de respondenten eensgezind. Bijna de helft van alle stemmen ging naar muziekzender TMF. Op ruime afstand volgde Radio Noordzee. Het merk TMF heeft van 

1995 tot 2011 bestaan en geldt als de springplank voor diverse bekende Nederlanders, waaronder Bridget Maasland en Sylvana Simons. Zowel de RTL-presentatrice als de nieuwbakken politica begonnen hun mediacarrière als VJ bij de voormalige jongerenzender. Ook in de categorie van verdwenen dagbladen en magazines kwam een jongerenmerk als winnaar uit de bus. Pubermagazine BreakOut! voerde hier de lijst aan met De Pers en Aktueel als nummer twee en drie op gepaste afstand. Bij de verdwenen internet- en telecommerken werden jongerenmerken Hyves en Hi het vaakst genoemd.

Op de vraag welke verdwenen dienstverlener het meest wordt gemist volgde een spannende strijd tussen Postbank en PTT. Uiteindelijk ging eerstgenoemde er met de winst vandoor. Als meest gemiste winkelmerk kwam de C1000 als winnaar uit de bus, ten koste van onder andere de SRV Wagen en V&D. Het merk C1000 verdween pas in 2015 definitief uit het straatbeeld na een overname door JUMBO Supermarkten. Het onderzoek werd afgesloten met een open vraag naar welk verdwenen merk nooit meer hoeft terug te keren. Door de 375 respondenten werden hierop 98 verschillende merken genoemd, waarbij de DSB Bank de lijst aanvoerde met 55 vermeldingen. Op een gedeelde tweede plek volgden V&D en Buckler. Door het hele onderzoek heen hebben maar liefst 284 verschillende merken de revue gepasseerd.

Richard Otto en Robbert van Loon werkten samen aan de bestseller Verdwenen Merken dat met ruim 330 besproken merken een uniek inzicht geeft in een speciaal stuk Nederlands erfgoed. Want merken komen en gaan, maar de beste merken blijven hangen zelfs nadat ze al zijn verdwenen. Het luxe koffietafelboek Verdwenen Merken is tijdelijk in prijs verlaagd en kost slechts € 19,95 (i.p.v. € 29,95). 

Weergaven: 45

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Ernst-Jan Pfauth over het opzetten van The Correspondent

Ernst-Jan Pfauth is uitgever en medeoprichter van het advertentievrije De Correspondent. Nu het journalistieke platform in Nederland staat, werd het tijd voor een Engelstalige versie. We spreken Pfauth over de plannen

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over branded content als groeimarkt

In de 3,5 jaar dat mediasaleshouse Value Zipper bestaat, is het bedrijf niet alleen in omvang gegroeid, maar ook de omzet en het aantal klanten groeiden mee. We spreken met oprichter en eigenaar Patrick van Hooy over het succes van de afgelopen jaren en de toekomst van branded content

[Interview] Beerwulf wint The Pitch van De Persgroep

De Persgroep liet onlangs (media)bedrijven en creatieven pitchen voor een uitgebreide campagne. De winnaar is Beerwulf (Heineken) die met een pitch van Media Reverse wist te overtuigen. We spreken Marc Scholten (marketeer Beerwulf), Lauren van der Heijden (directeur corporate sales De Persgroep) en Sjors Kroon (oprichter Media Reverse) over de The Pitch-concurrenten en buurten bij de brouwer

[Interview] Joost Istha (ZIGT): "Toegang tot data van onze klanten is essentieel om ons werk te kunnen doen"

Nederlands MediaNetwerk TV spreekt met Joost Istha, opricher, eigenaar en CEO van mediabureau ZIGT

[Interview] Ellen Danhof (Managing Director LND Media) over crossmediaal stoppen met roken

Begin oktober sloten 50 verstokte rokers zich op om in vier dagen van het roken af te komen. LND Media verzorgde het videomateriaal dat via verschillende kanalen werd ingezet. We spreken met Ellen Danhof, Managing Director van LND Media, over het project

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten

De vos had een plannetje. Hij wilde graag de allerlekkerste taarten gaan verkopen in zijn eigen winkeltje in het bos. Er was maar één probleem: hij kon geen taarten bakken. Daarom nodigde hij alle dieren uit het bos uit om hun lekkerste taart te maken

[Column] Reinier Rombouts: Consumenten? Het zijn net mensen

De klant is koning, ja, ja. Wanneer roep je dat? Waarschijnlijk juist in situaties waarin je vindt dat je slecht wordt bediend. Als je het gevoel krijgt dat een bedrijf of merk je vooral beschouwt als een ‘wandelende pinautomaat’. Als een consument

[Column] Erwin Fisser: Hashtags, piemels en D66

Ik geloof niet dat ik sinds de kleuterschool nog iemand de aanblik van mijn ontblootte piemel heb opgedrongen. En ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit onbedoelde piemels heb gadegeslagen

[Column] Ronja Slierendrecht: BNNVARA toont lef, maar is het genoeg?

Afgelopen week ging BIKL live, een platform van BNNVARA waar bereik-, impact-, kijk- en luistercijfers worden samengevoegd in één overzicht. Het is nog maar een betaversie, maar het gaat al veel verder dan wat we gewend zijn

[Column] Frank Waals: Iedereen een klokkenluider

Het scoren van een mediascoop en daarmee een complete beroepsgroep een geluid geven is dankbaar, de reacties die het oplevert buitengewoon interessant

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden