Nederlands MediaNetwerk

Onderzoek Psychologie Magazine: Waarom we leugens niet doorzien

Psychologie Magazine onderzocht hoe goed we zijn in het doorzien van leugens. Het resultaat: we hebben het nauwelijks in de gaten als iemand tegen ons liegt. Dat komt doordat we op de verkeerde dingen letten. Zo denken we ten onrechte dat leugenaars hun blik afwenden.

Ruim vierduizend lezers van Psychologie Magazine testten op internet hun vaardigheid om leugens te herkennen. Ook werden ze ondervraagd over welke leugens ze zelf vertellen. De resultaten staan in het oktobernummer van Psychologie Magazine, dat 22 september in de winkel ligt.

We zijn slecht in het opsporen van leugens. Deelnemers aan het onderzoek moesten bepalen welke van twee filmpjes een leugen bevatte. De helft had het goed, de helft had het fout. Dat is hetzelfde als kansniveau: ze hadden dus net zo goed kunnen gokken!

 

Dat komt onder andere doordat we op de verkeerde dingen letten. 60 procent van de ondervraagden let vooral op iemands lichaamstaal om te bepalen of hij liegt.

 

Zo gelooft een groot deel van de ondervraagden dat leugenaars je niet recht in de ogen kijken (49 procent) en dat ze meer nerveuze bewegingen maken (70 procent). Dat zijn volgens wetenschappelijk onderzoek echter mythes.

 

Om een leugenaar te ontmaskeren kun je beter goed luisteren naar wat hij zegt, bijvoorbeeld of er tegenstrijdigheden in het verhaal zitten.

 

We legden de deelnemers een aantal onderwerpen voor, en vroegen of ze daar weleens over jokken. Dit zijn de resultaten:

 

Waar liegen we over?

 

  • 79% liegt als hij iets niet mooi vindt, zoals een cadeautje
  • 64% liegt over de reden waarom hij een afspraak afzegt
  • 34% over hoeveel geld hij heeft uitgegeven
  • 31% over zijn gewicht
  • 28% over de kwaliteit van zijn seksleven
  • 18% over zijn prestaties, zoals studie- of sportresultaten
  • 16% over zijn salaris
  • 10% over zijn arbeidsverleden (op zijn cv)

 

Vrouwen jokken vaker over hun gewicht; ook liegen ze eerder als ze iets eigenlijk niet mooi vinden, en over hoeveel geld ze uitgeven. Mannen liegen vaker over hun prestaties en hun inkomen.

Bekijk de filmpjes
www.psychologiemagazine.nl 

Weergaven: 359

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Dom en dommer

In de steeds zichtbaardere strijd tegen nepnieuws en taps toelopende informatiefuiken is een initiatief van D66, de partij van ja zeggen maar nee doen, en twijfelpartij CDA gelanceerd

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Help content for hot leads and short sales

Help content claims your leadership par excellence. If you show-and-tell your pride and passion for what you do, and know how to do this in an informative and functional way, you proof that know what you are doing. And that’s (part of) being a leader

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden