Nederlands MediaNetwerk

Onderzoek: ‘Veel bedrijven nog steeds niet mobiel’

Eind april paste Google de algoritme van haar zoekmachine aan. Door deze grote aanpassing verlaagt Google de vindbaarheid van mobiel onvriendelijke websites. Google gaf vorige week nog aan dat meer dan de helft van de zoekopdrachten tegenwoordig van mobile devices, zoals smartphonen en tablets afkomstig is. De lancering van deze Google update (ook wel ‘MobileGeddon’ genoemd) heeft vooral impact bij zoekopdrachten, waarbij algemene zoektermen zijn gebruikt. Uit de praktijk blijkt dat bij zeer gerichte zoekopdrachten via mobile devices toch nog steeds 'desktop only'-websites bovenaan komen te staan. Uiteraard blijft relevante zoekresultaten nog steeds het belangrijkste uitgangspunt. Een goed leesbare website voor mobiele toestellen is echter ook relevanter.

Consultancybureau Mobile Marketing Nederland heeft diverse sectoren onder de loep genomen en gechecked hoe ‘mobiel vriendelijk’ hun website zijn. Precies 2 jaar geleden heeft MobileMarketing.nl een ‘mobiel vriendelijkheids-onderzoek’ gedaan onder de top-50 grootste goede doelen van Nederland. Toen bleek dat 80% nog geen geoptimaliseerde website voor mobile device had. Uit onderzoek van begin mei 2015 is een positieve verandering te zien. Slechts 35% van de top-50 grootste goede doelen heeft nog geen geoptimaliseerde. De rest heeft haar site nu eindelijk geschikt voor smartphones en tablets. Het gaat echter hier wel om de grootste goede doelen. Vooral bij kleinere organisaties buiten de top-50 zijn nog veel stappen te maken op gebied van mobile strategie. Ondanks de verbeteringen bij veel charitatieve organisaties is er bij veel van deze organisaties nog wel veel te winnen in de donatie module.

Richard Otto (Mobile Marketing NL): ‘Wanneer je als charitatieve organisatie niet bovenaan in de zoekresultaten meer staat, zal dit een enorm effect hebben op je traffic naar de website, maar ook uiteindelijk ook in het aantal donateurs. Daarnaast is het een plicht dat je als goed doel niet alleen activiteiten ondersteund, maar ook op een laagdrempelige en toegankelijke manier deze activiteiten naar je (potentiële) donateurs communiceert.’

Politieke partijen
18% van de landelijke politieke partijen hebben hun site nog niet geoptimaliseerd voor de smartphone. Bij bijna 1 op de 5 websites wordt het als lastig ervaren om de partijstandpunten via de mobiel tot zich te nemen.

Energie Maatschappijen
57% van de top-30 energieleveranciers heeft nog geen mobile geoptimaliseerde website. De meterstand doorgeven via de mobiel is dan bij veel energiemaatschappijen dan ook nog niet mogelijk.

Winkelketens
Er is ook gekeken naar de top-100 grootste winkelketens in Nederland. Uit de check blijkt maar liefst 36% nog niet ‘mobile ready’ te zijn. Veel retailers lijken zich nog steeds drukker te maken over het etalageraam in de winkelstraten, dan de ‘mobiele vensters’ van smartphones. Een goed werkende mobile site heeft een positief effect op je online maar ook offline conversie.

Mobile bureaus
Mobile Marketing Nederland keek naar de 21% van de bijna 300 mobiele bureaus verkoopt “mobile”, maar hebben hun eigen website nog niet mobiel!

Google heeft dit voorjaar bekend gemaakt dat er nu meer zoekopdrachten van mobile devices komen dan via de desktop. Een goed leesbare- en voor de mobiel geschikte website is dan van belang. Richard Otto: 'Bedrijven moeten niet alleen hun website optimaliseren voor een betere ranking bij Google, maar vooral voor hun doelgroep. Een goed leesbare en werkende website op mobiel is minimale service, die zich direct uitbetaald in een betere vindbaarheid, hogere traffic, langere bezoektijd en uiteindelijk conversie!’.

Websites zijn getest op een iPhone 6 met Safari als brower.

 

Weergaven: 82

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Aschwin de Bruijn: Het regisseren van influencers is een vak apart

Aschwin de Bruijn is sinds de zomer van 2018 Managing Director van Magna Global, waar hij al werkzaam was onder verschillende functies. Onder zijn leiding moeten de verschillende afdelingen binnen Magna, en de verschillende bedrijven van IPG Mediabrands, nog beter gaan samenwerken

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden