Nederlands MediaNetwerk

Onderzoek: ‘Veel bedrijven nog steeds niet mobiel’

Eind april paste Google de algoritme van haar zoekmachine aan. Door deze grote aanpassing verlaagt Google de vindbaarheid van mobiel onvriendelijke websites. Google gaf vorige week nog aan dat meer dan de helft van de zoekopdrachten tegenwoordig van mobile devices, zoals smartphonen en tablets afkomstig is. De lancering van deze Google update (ook wel ‘MobileGeddon’ genoemd) heeft vooral impact bij zoekopdrachten, waarbij algemene zoektermen zijn gebruikt. Uit de praktijk blijkt dat bij zeer gerichte zoekopdrachten via mobile devices toch nog steeds 'desktop only'-websites bovenaan komen te staan. Uiteraard blijft relevante zoekresultaten nog steeds het belangrijkste uitgangspunt. Een goed leesbare website voor mobiele toestellen is echter ook relevanter.

Consultancybureau Mobile Marketing Nederland heeft diverse sectoren onder de loep genomen en gechecked hoe ‘mobiel vriendelijk’ hun website zijn. Precies 2 jaar geleden heeft MobileMarketing.nl een ‘mobiel vriendelijkheids-onderzoek’ gedaan onder de top-50 grootste goede doelen van Nederland. Toen bleek dat 80% nog geen geoptimaliseerde website voor mobile device had. Uit onderzoek van begin mei 2015 is een positieve verandering te zien. Slechts 35% van de top-50 grootste goede doelen heeft nog geen geoptimaliseerde. De rest heeft haar site nu eindelijk geschikt voor smartphones en tablets. Het gaat echter hier wel om de grootste goede doelen. Vooral bij kleinere organisaties buiten de top-50 zijn nog veel stappen te maken op gebied van mobile strategie. Ondanks de verbeteringen bij veel charitatieve organisaties is er bij veel van deze organisaties nog wel veel te winnen in de donatie module.

Richard Otto (Mobile Marketing NL): ‘Wanneer je als charitatieve organisatie niet bovenaan in de zoekresultaten meer staat, zal dit een enorm effect hebben op je traffic naar de website, maar ook uiteindelijk ook in het aantal donateurs. Daarnaast is het een plicht dat je als goed doel niet alleen activiteiten ondersteund, maar ook op een laagdrempelige en toegankelijke manier deze activiteiten naar je (potentiële) donateurs communiceert.’

Politieke partijen
18% van de landelijke politieke partijen hebben hun site nog niet geoptimaliseerd voor de smartphone. Bij bijna 1 op de 5 websites wordt het als lastig ervaren om de partijstandpunten via de mobiel tot zich te nemen.

Energie Maatschappijen
57% van de top-30 energieleveranciers heeft nog geen mobile geoptimaliseerde website. De meterstand doorgeven via de mobiel is dan bij veel energiemaatschappijen dan ook nog niet mogelijk.

Winkelketens
Er is ook gekeken naar de top-100 grootste winkelketens in Nederland. Uit de check blijkt maar liefst 36% nog niet ‘mobile ready’ te zijn. Veel retailers lijken zich nog steeds drukker te maken over het etalageraam in de winkelstraten, dan de ‘mobiele vensters’ van smartphones. Een goed werkende mobile site heeft een positief effect op je online maar ook offline conversie.

Mobile bureaus
Mobile Marketing Nederland keek naar de 21% van de bijna 300 mobiele bureaus verkoopt “mobile”, maar hebben hun eigen website nog niet mobiel!

Google heeft dit voorjaar bekend gemaakt dat er nu meer zoekopdrachten van mobile devices komen dan via de desktop. Een goed leesbare- en voor de mobiel geschikte website is dan van belang. Richard Otto: 'Bedrijven moeten niet alleen hun website optimaliseren voor een betere ranking bij Google, maar vooral voor hun doelgroep. Een goed leesbare en werkende website op mobiel is minimale service, die zich direct uitbetaald in een betere vindbaarheid, hogere traffic, langere bezoektijd en uiteindelijk conversie!’.

Websites zijn getest op een iPhone 6 met Safari als brower.

 

Weergaven: 80

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Rob Beijersbergen over Qmusic

Saai is het nooit bij Qmusic. Niet op de radio en niet op de werkvloer. Het lijkt wel of er iedere maand wel weer iets positiefs te melden valt. Hoog tijd om te spreken met Rob Beijersbergen, verkoopdirecteur bij Qmusic.

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Carla Verwijmeren en Karin Wekema, founders van Smartvoices.

[Interview] Lisette van Eijk (hoofdredacteur VICE Benelux): De scheidslijn tussen branded en redactionele content is altijd duidelijk

Ze begon er als stagiair op de redactie, was er contentmanager, Managing Editor en interim hoofdredacteur. Sinds december 2018 is Lisette van Eijk aangesteld als hoofdredacteur van VICE Benelux. We spreken met haar over haar eerste maanden als beleidsmaker

[Nederlands MediaNetwerk TV] Thomas Hendriks over DFFRNT Media

Thomas Hendriks is senior creative bij DFFRNT Media. Hij werkt er sinds een klein jaar, een periode waarin het bedrijf is gegroeid met een twintigtal nieuwe medewerkers

[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Amran Hardan, CEO van Dyseno Studio

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Richting kiezen

Op steeds meer afdelingen in tal van organisaties werken mensen aan sociale, milieugerelateerde verantwoordelijkheid. Van veel bedrijven hoor ik dat zij dit jaar specifieke campagnes gaan creëren, gericht op het onderwerp duurzaamheid. Ik geloof daar heilig in; je klanten en consumenten meenemen om hen het eerlijke en oprechte verhaal over je merk te vertellen

[Forum] Bart Kleijn De toekomst van de folder

Geen reden tot paniek. De folder is nog een lang leven beschoren. Ondanks de introductie van de ja/ja-sticker blijft de folder over het geheel genomen een waardevol en krachtig middel voor merk- en productcommunicatie

[Column] Bob Goulooze: Michael, Bill & OJ

Ik snap het bijltjesgedrag van de media in deze niet. Wat heeft het voor zin een dode verknipte superster opnieuw in een kwaad daglicht te stellen?

[Column] Ronja Slierendrecht: Video voor iedereen?

De tijd waarin YouTube alleen iets was voor de Enzo Knol’s en beautybloggers van deze wereld, is voorbij. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er wordt gevlogd, gefilmd of ge-unboxed. Er ontstaan ware niches en communities die anders misschien nooit waren ontstaan. Mooi. Toch denk ik dat video niet voor iedereen een geschikt (marketing)middel is

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pepsi cringe!, wat is Klarna? en gezellig met Volkswagen

Ik weet dat OPVALLEN tegenwoordig misschien wel belangrijker is dan ooit, maar het is en blijft een randvoorwaarde. Een heel belangrijke randvoorwaarde, maar voor Klarna blijkbaar zó belangrijk dat ze alle andere elementen zijn vergeten

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden