Nederlands MediaNetwerk

Onderzoek: ‘VR en 360° breken dit jaar door’

Meer dan de helft van de Nederlandse bureaus wil nog dit jaar virtual reality gaan inzetten voor klanten. Dat blijkt uit het VR/360°-video-onderzoek van Richard Otto (Mobile Marketing NL) in opdracht van innovatiebureau CapitolaVR na onderzoek onder 200 Nederlandse reclame- en mediabureaus.



Virtual reality is als marketingtoepassing nog nauwelijks ontgonnen terrein al gaan de ontwikkelingen op gebied van content, software en hardware razendsnel. Naast ‘VR’ blijkt dat de bureaus, die aan dit onderzoek hebben deelgenomen ook veel interesse hebben in de mogelijkheden van ‘360’. Vooral de 360 graden video’s zijn toegankelijker voor de consument, aangezien je deze nu al op bijvoorbeeld Facebook en Youtube al 360°-video’s kan uploaden en bekijken.

Creatieve mogelijkheden
Bureaus hebben meestal de taak klanten te informeren over de (creatieve) mogelijkheden en innovaties die hun (marketing)doelstellingen kunnen verbeteren. Zo’n twee derde van de respondenten gaf aan het inderdaad over VR en 360° te hebben gehad. Bij ruim een derde was dat nog niet het geval.

Richard Otto (Mobile Marketing NL):
‘Terwijl de adoptie van web en mobile jaren op zich heeft laten wachten, blijkt uit het onderzoek dat de bureauwereld nu sneller deze innovaties wil omarmen. Als (content)marketing innovatie biedt zowel VR als 360 Video de mogelijkheid om belevenis bij de consument over te brengen. Niet alleen de hardware-fabrikanten, maar ook de creatieve industrie zijn komende jaren de hoofdrolspelers om van VR en 360 een volwassen medium te maken.’  
 
Huidige inzet
Maar in hoeverre hebben bureaus VR al daadwerkelijk met hun klanten ingezet? 86% van de respondenten gaf aan dit nog niet te hebben gedaan, al heeft 2/3 wel al de mogelijkheden ervan met hun klanten besproken. Toch zien veel bureaus mogelijkheden. Ruim de helft laat weten nog dit jaar een virtual reality-campagne of project voor klanten in te willen zetten; 62,8% van de ondervraagde bureaus geeft aan dat zij zelf zo’n campagne kunnen opzetten en dus niet hoeven uit te besteden.


Cardboard
Hoewel Virtual Reality voor consumenten nog een vrij recent fenomeen is, is het toch al op veel platforms beschikbaar. Bureaus die al VR-campagnes hebben ontwikkeld, kozen daarvoor vooral het Android- en iOS (iPhone)-platform, die onder andere met cardboards viewers te bekijken zijn. Ook VR-applicaties binnen de Samsung Gear-app scoren hoog, al wordt uit het onderzoek niet duidelijk of het hier gaat om specifieke Gear-apps of gewoon Android-apps die het ook doen op het Gear-device.

Oculus Rift
De Oculus Rift wordt ook regelmatig genoemd. Het gebruik hiervan is anders, aangezien dit device tot en met deze maand nog in de ontwikkelingsfase zat en er alleen prototypes beschikbaar waren. De Oculus Rift wordt echter wel veel gebruikt in winkels en evenementen, waar consumenten een VR-experience kunnen uitproberen.

Tot slot de redenen om virtual reality nog niet voor klanten in te zetten. Opmerkelijk is dat bijna de helft van de respondenten die dat nog niet hebben gedaan, aangeeft hier geen budget voor te hebben of te krijgen. Onduidelijkheid over effectiviteit/ROI en onvoldoende kennis zijn andere belangrijke redenen om VR nog niet in te zetten.

David Robustelli (CapitolaVR):
‘VR staat aan het begin van een enorme revolutie. De consumer-versies verschijnen vanaf april dit jaar en daarnaast winnen mobiele versies zoals de Google Cardboard en de Samsung GearVR steeds meer aan populariteit. CapitolaVR richt zich specifiek de ontwikkeling van VR en hoe dit op commercieel vlak ingezet kan worden waarbij de intense en meeslepende ervaringen altijd voorop staan.’ 


De whitepaper ‘VR/ 360° onderzoek 2016’ is hier gratis  te downloaden: goo.gl/O3aNuv




Weergaven: 95

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Rob Koghee (DigiMaQ): Wat heb jij de laatste tien jaar voor je abonnees gedaan?

Rob Koghee trad een jaar geleden terug als CEO van New Skool Media om zich te kunnen richten op nieuwe samenwerkingen en overnames. Een resultaat daarvan is DigiMaQ, dat Rob Koghee samen met Push2Tablet ontwikkelde. Wij spreken hem over de nieuwe applicatie

[Interview] Niels Langereis: Er wordt teveel nadruk gelegd op het bereik van content

Content is king en Niels Langereis is er om het koninkrijk overeind te houden. Als Managing Director van Wavemaker Content is hij elke dag bezig met het aansturen van zijn teams en is inhoudelijk verantwoordelijk voor de klantstrategieën. Wij spreken hem over de rol van content nu en in de toekomst

[Interview] Hester Barkey Wolf over filmmuseum Eye

Hester Barkey Wolf is als Head of Development van Eye samen met haar team verantwoordelijk voor de partnerships die het filmmuseum sluit met zowel bedrijven als particulieren. Wij spreken haar over memorabele samenwerkingen en de commerciële mogelijkheden bij Eye

[Nederlands Medianetwerk TV] Remco Klöters over Van Kaam Advocaten

Van Kaam is een advocatenkantoor dat zich specialiseert in media- en informatierecht. In eerste instantie stond Van Kaam voornamelijk de traditionele media bij. De laatste tijd verschuift deze aandacht steeds meer naar jonge media

[Interview] Sergio Bouterse over Widespace

Sergio Bouterse is Country Manager Netherlands van Widespace, actief in mobile advertising. Wij spreken hem

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marvin Jacobs: Wat ik heb geleerd van het maken van The Journey - deel 2

Miljoenen minuten hebben mensen intensief geluisterd naar een verhaal, verteld vanuit het merk KLM. In een tijd waar de meeste aandacht gefragmenteerd en van korte duur is, bewijst de podcast dat mensen nog altijd de behoefte hebben om zich mee te laten voeren in een goed verhaal

[Column] Marvin Jacobs: Wat ik heb geleerd van het maken van The Journey

Een wereld waar de zon altijd schijnt, is ongeloofwaardig voor luisteraars en werkt niet binnen podcasts. Dus daar stond ik dan, met mijn pleidooi en op mijn longlist verhalen over aids, ontvoeringen, armoede, burn-out, miskramen en ga zo maar door. Een vrij groot contrast met bijvoorbeeld de reisinspiratie die KLM via andere kanalen biedt

[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Tough as grapes van Welch’s Juice

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de Amerikaanse campagne Tough as grapes van Welch’s Juice

[Commercial Review] Joyce Haasbeek: Feest in de Bavariaketel, mooi wat bloemen doen, de echte wereld vs. iPhone

Dus Bavaria heeft een her-intro van hun slogan Zo, nu eerst een Bavaria. Op zich behoorlijk gewaagd. In mijn herinnering is daar namelijk niet voor niets afscheid van genomen

[Column] Michiel Veugelers: Filmmuziek, de soundtrack van je leven

Deze periode draait de volgende Halloweenfilm in de bioscopen met wederom de iconische filmmuziek van regisseur, schrijver en componist John Carpenter. Een klassieke horrortune die bij de fans veel herinneringen zal oproepen

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden