Nederlands MediaNetwerk

Pesten veroorzaakt veel leed en kost veel geld

Het thema pesten blijft actueel

In 2015 hebben ruim 1,2 miljoen werknemers te maken gehad met discriminatie, pesten of (seksuele) intimidatie op het werk. Het aantal werknemers dat werd gepest bedraagt meer dan een half miljoen. Vroeg of laat wordt daarvoor de prijs betaald: leed bij het slachtoffer en de schade van uitval wegens ziekte bij de werkgever.

Het onderwerp is (nog steeds) actueel. Op 25 september j.l. heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een brief aan de Tweede Kamer gezonden, waarin een campagne wordt aangekondigd die is gericht op systematische, preventieve aanpak.

Leed: Plagen is niet hetzelfde als pesten

Humor is belangrijk voor een prettige werkomgeving. Lachen op het werk houdt mensen gezond en motiveert tot goede prestaties. Een plagerijtje is doorgaans leuk. Pesten echter, kan dodelijk zijn.

In een optimale situatie moet het werk zelf boeiend en uitdagend zijn, moeten de werkomstandigheden Arbo-technisch in orde zijn en zal de werknemer doorgaans met een zeker enthousiasme naar kantoor gaan. In een gezonde werksituatie is humor essentieel en is het maken van grapjes heel normaal. Ook grapjes en een plagerijtje waarbij een collega soms voor joker wordt gezet zijn zeker acceptabel, mits de werkomgeving veilig is en degene die “het slachtoffer” is van zo’n grapje daarover ook zelf (achteraf) kan lachen. Maar als deze grappen niet in collegialiteit worden gemaakt en als er kwaadaardige intenties mee zijn gemoeid en als de werkomgeving niet veilig is en als de “grapjes” een structureel karakter hebben en steeds maar gericht zijn op, c.q. ten koste van die ene collega, dan is er sprake van pesten. Dat is niet acceptabel. Al helemaal niet als ook leidinggevenden zich aan dit gedrag schuldig maken.

Het is evident dat pesten zeer ernstige gevolgen voor het slachtoffer kan hebben. De effecten vertalen zich in gezondheidsproblemen met een frequent ziekteverzuim. In ernstige situaties van pesten kan dit leiden tot een burn-out, PTSS (Post Traumatisch Stress Syndroom) en soms zelfs tot zelfmoord.

De gevolgen van pesten kosten veel geld

Recent gehouden onderzoek door TNO, op verzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, maakt inzichtelijk dat ruim een half miljoen werknemers in het afgelopen jaar te maken hebben gehad met pesten op het werk.

Pesten op werk leidt vroeg of laat tot ziekteverzuim. Berekend is, dat het jaarlijks gaat om 4 miljoen verzuimdagen, die gerelateerd zijn aan pesten. TNO heeft berekend dat alleen deze post aan ziekteverzuim de werkgevers 900 miljoen euro aan loondoorbetaling kost.  

Uit dit onderzoek kwam ook naar voren dat de helft van de leidinggevenden en veertig procent van de werknemers weleens heeft meegemaakt dat een collega werd gepest. Het fenomeen is dus bekend, maar er wordt kennelijk niets of veel te weinig aan gedaan om pesten uit te bannen.

Wettelijke plicht voor de werkgever

Artikel 3, lid 2 Arbowet bepaalt dat de  werkgever een beleid dient te voeren, dat is gericht op voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Pesten valt ook onder de definitie van PSA. Het Arbobesluit werkt deze verplichting (in afdeling 4, hoofdstuk 2, artikel 2.15) verder uit en verplicht werkgevers om de risico’s in kaart te brengen in een Risico-Inventarisatie en - Evaluatie. In een Plan van Aanpak moeten maatregelen worden opgenomen ter voorkoming van pesten. De medewerkers moeten worden voorgelicht over de gevolgen van pesten en de maatregelen die het bedrijf heeft getroffen. En er moet een functionaris zijn aangesteld die verantwoordelijk is voor naleving van dit Plan van Aanpak.

Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoeveel bedrijven hun zaken wat dit aspect betreft op orde hebben.

Rol van de manager, HRM en de Arboarts

Een goede leidinggevende zal zich moeten bekommeren om het welzijn van elk van zijn medewerkers. En hij/zij zal ook op dat aspect door zijn leidinggevende beoordeeld moeten worden. Dat betekent dat de leidinggevende de ogen en oren open moet houden voor wat er op de werkvloer gebeurt. Management by walking around is nog steeds een kenmerk van een goede leidinggevende. De manager zal niet alleen te allen tijde het aanspreekpunt voor elke medewerker moeten zijn als deze klaagt over pesten of ander niet integer gedrag. Maar hij zal ook zelf alert moeten zijn op wat er zoal in zijn werkomgeving gebeurt. Een regelmatig terugkerend ziekteverzuim van een werknemer moet een lampje doen branden. Wat is er daadwerkelijk aan de hand? Ook de Arboarts zal het aspect pesten, c.q. niet integer gedrag in beschouwing moeten nemen bij een medewerker die zich frequent ziek meldt. Het moet een van zijn standaard-checkpunten zijn.  Datzelfde geldt voor P&O- en HRM-adviseurs. En ook de bestuurder en de Ondernemingsraad moeten het thema pesten als vast punt op hun overlegagenda hebben.

Inschakelen van een derde / extern vertrouwenspersoon

Als degene die gepest wordt geen gehoor daarvoor krijgt bij zijn werkgever, of als de werkgever niet in staat is om deze misstand zelf aan te pakken omdat deze niet beschikt over een eigen vertrouwenspersoon, is het verstandig om daarvoor een externe vertrouwenspersoon in te schakelen. Deze dient te beschikken over ervaring als mediator / conflictbemiddelaar. Zo iemand is bij uitstek geschikt om uit te zoeken wat er aan de hand is en om met alle betrokkenen oplossingsgerichte gesprekken te voeren.

Effectieve aanpak van de problematiek rond pesten is absoluut noodzakelijk. Daarmee kan veel leed worden voorkomen en kunnen aanzienlijke kosten worden bespaard.

Weergaven: 50

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Edwin Tromp over het vermarkten van voetballers

Een aantal maanden geleden stapte Edwin Tromp in 90/24 Sports, een marketingbedrijf voor profvoetballers. Zijn eerste zet: het openen van een kantoor in Brussel, naast de bestaande kantoren in Amsterdam en Londen. Wij spreken hem over voetballers, internationale expansie en de grenzen van branded content

[Interview] Annemarie Veen over de comeback van print

Head Office NL leverde onlangs GO TOYOTA af, het luxe relatiemagazine van Toyota. Het content marketing bureau van Sanoma | SBS merkt dat bedrijven en merken steeds vaker investeren in hoogwaardige magazines voor hun owned content. Is dit de comeback van print? We vragen het aan Head of Content Annemarie Veen.

[Interview] Marco Vroedsteijn over gerichte communicatie met Court1

Bied geen schuttinghout aan bij klanten die in een flat wonen, staat er op de website van Court1. Het bedrijf helpt zijn klanten met gericht communiceren met behulp van data. Onlangs lanceerde ze een eigen app: CÄSAR. We spreken met één van de eigenaren van Court1, Marco Vroedsteijn.

[Interview] Arne de Greeff over ANWB en partnerships

Dit jaar en in 2018 voert de ANWB een aantal veranderingen door. Zo verdwijnt ANWB Media en zet het bedrijf vol in op samenwerkingen in plaats van platte advertenties. We spreken met Manager Commercie, Partnerships en B2B Sales Arne de Greeff.

[Interview] Peter Vandermeersch over de NRC Code

NRC lanceert met nrc.nl/nrc-code een platform waarop lezers van nrc.next en andere geïnteresseerden worden geïnformeerd over de werkwijze van de NRC-journalisten. We spreken met hoofdredacteur Peter Vandermeersch over de NRC Code, of zoals Vandermeersch het noemt: de bijbel van de redactie.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Het F-woord

Collectief huilen is een verschijnsel dat weinig voorkomt. Afgelopen week was het weer eens raak. Feyenoord kampioen. Het ‘kindeke Kuijt’ kwam bij Feyenoord voor ons allemaal. En om zijn eigen droom te verwezenlijken

[Column] Marianne van Soomeren: Influzenden

Het Commissariaat van de Media heeft onderzocht dat 60 procent van de YouTubers merken of producten in beeld brengt en maar liefst 75 procent niet duidelijk vermeldt of daarvoor betaald is. Regelgeving is in de maak om vooral jonge volgers erop te wijzen dat dit toch vooral (sluik)reclame is

[Column] Ruud Verheijen: Gezocht: adverteerders met Europese ballen

Als ik zeg dat er een mogelijkheid is om meer dan 200 miljoen tv-kijkers en ruim 40 miljoen twitteraars in Europa in één keer te bereiken met een extreem hoge betrokkenheid en tegen relatief lage kosten. Wat zeg je dan als adverteerder? Daar moet je bij zijn toch?

[Column] Marc Stubbé: Google maakt veel reclame voor privacy. Hoe logisch is dat?

Het is inmiddels bijna onmogelijk om niet iets van de privacycampagne van Google te hebben gezien. In Nederland gaan ze met een bus het land door. En in elk dagblad staan ze met een paginagrote advertentie waarin uitgelegd wordt hoe je je eigen gegevens kunt beheren. Waarom doet Google dit?

[Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid

Ik weet even niet precies wat de kleuterequivalent is van een aanrandingsfantasie, maar ik weet wel dat wij kleuters die dergelijke dingen over het schoolplein roepen, hierop aanspreken. Ik geloof ook niet dat er iemand is die vindt dat je als kleuter andere kleuters mag uitschelden omdat die ander iets vindt waar je het niet mee eens bent

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden