Nederlands MediaNetwerk

Pesten veroorzaakt veel leed en kost veel geld

Het thema pesten blijft actueel

In 2015 hebben ruim 1,2 miljoen werknemers te maken gehad met discriminatie, pesten of (seksuele) intimidatie op het werk. Het aantal werknemers dat werd gepest bedraagt meer dan een half miljoen. Vroeg of laat wordt daarvoor de prijs betaald: leed bij het slachtoffer en de schade van uitval wegens ziekte bij de werkgever.

Het onderwerp is (nog steeds) actueel. Op 25 september j.l. heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een brief aan de Tweede Kamer gezonden, waarin een campagne wordt aangekondigd die is gericht op systematische, preventieve aanpak.

Leed: Plagen is niet hetzelfde als pesten

Humor is belangrijk voor een prettige werkomgeving. Lachen op het werk houdt mensen gezond en motiveert tot goede prestaties. Een plagerijtje is doorgaans leuk. Pesten echter, kan dodelijk zijn.

In een optimale situatie moet het werk zelf boeiend en uitdagend zijn, moeten de werkomstandigheden Arbo-technisch in orde zijn en zal de werknemer doorgaans met een zeker enthousiasme naar kantoor gaan. In een gezonde werksituatie is humor essentieel en is het maken van grapjes heel normaal. Ook grapjes en een plagerijtje waarbij een collega soms voor joker wordt gezet zijn zeker acceptabel, mits de werkomgeving veilig is en degene die “het slachtoffer” is van zo’n grapje daarover ook zelf (achteraf) kan lachen. Maar als deze grappen niet in collegialiteit worden gemaakt en als er kwaadaardige intenties mee zijn gemoeid en als de werkomgeving niet veilig is en als de “grapjes” een structureel karakter hebben en steeds maar gericht zijn op, c.q. ten koste van die ene collega, dan is er sprake van pesten. Dat is niet acceptabel. Al helemaal niet als ook leidinggevenden zich aan dit gedrag schuldig maken.

Het is evident dat pesten zeer ernstige gevolgen voor het slachtoffer kan hebben. De effecten vertalen zich in gezondheidsproblemen met een frequent ziekteverzuim. In ernstige situaties van pesten kan dit leiden tot een burn-out, PTSS (Post Traumatisch Stress Syndroom) en soms zelfs tot zelfmoord.

De gevolgen van pesten kosten veel geld

Recent gehouden onderzoek door TNO, op verzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, maakt inzichtelijk dat ruim een half miljoen werknemers in het afgelopen jaar te maken hebben gehad met pesten op het werk.

Pesten op werk leidt vroeg of laat tot ziekteverzuim. Berekend is, dat het jaarlijks gaat om 4 miljoen verzuimdagen, die gerelateerd zijn aan pesten. TNO heeft berekend dat alleen deze post aan ziekteverzuim de werkgevers 900 miljoen euro aan loondoorbetaling kost.  

Uit dit onderzoek kwam ook naar voren dat de helft van de leidinggevenden en veertig procent van de werknemers weleens heeft meegemaakt dat een collega werd gepest. Het fenomeen is dus bekend, maar er wordt kennelijk niets of veel te weinig aan gedaan om pesten uit te bannen.

Wettelijke plicht voor de werkgever

Artikel 3, lid 2 Arbowet bepaalt dat de  werkgever een beleid dient te voeren, dat is gericht op voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Pesten valt ook onder de definitie van PSA. Het Arbobesluit werkt deze verplichting (in afdeling 4, hoofdstuk 2, artikel 2.15) verder uit en verplicht werkgevers om de risico’s in kaart te brengen in een Risico-Inventarisatie en - Evaluatie. In een Plan van Aanpak moeten maatregelen worden opgenomen ter voorkoming van pesten. De medewerkers moeten worden voorgelicht over de gevolgen van pesten en de maatregelen die het bedrijf heeft getroffen. En er moet een functionaris zijn aangesteld die verantwoordelijk is voor naleving van dit Plan van Aanpak.

Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoeveel bedrijven hun zaken wat dit aspect betreft op orde hebben.

Rol van de manager, HRM en de Arboarts

Een goede leidinggevende zal zich moeten bekommeren om het welzijn van elk van zijn medewerkers. En hij/zij zal ook op dat aspect door zijn leidinggevende beoordeeld moeten worden. Dat betekent dat de leidinggevende de ogen en oren open moet houden voor wat er op de werkvloer gebeurt. Management by walking around is nog steeds een kenmerk van een goede leidinggevende. De manager zal niet alleen te allen tijde het aanspreekpunt voor elke medewerker moeten zijn als deze klaagt over pesten of ander niet integer gedrag. Maar hij zal ook zelf alert moeten zijn op wat er zoal in zijn werkomgeving gebeurt. Een regelmatig terugkerend ziekteverzuim van een werknemer moet een lampje doen branden. Wat is er daadwerkelijk aan de hand? Ook de Arboarts zal het aspect pesten, c.q. niet integer gedrag in beschouwing moeten nemen bij een medewerker die zich frequent ziek meldt. Het moet een van zijn standaard-checkpunten zijn.  Datzelfde geldt voor P&O- en HRM-adviseurs. En ook de bestuurder en de Ondernemingsraad moeten het thema pesten als vast punt op hun overlegagenda hebben.

Inschakelen van een derde / extern vertrouwenspersoon

Als degene die gepest wordt geen gehoor daarvoor krijgt bij zijn werkgever, of als de werkgever niet in staat is om deze misstand zelf aan te pakken omdat deze niet beschikt over een eigen vertrouwenspersoon, is het verstandig om daarvoor een externe vertrouwenspersoon in te schakelen. Deze dient te beschikken over ervaring als mediator / conflictbemiddelaar. Zo iemand is bij uitstek geschikt om uit te zoeken wat er aan de hand is en om met alle betrokkenen oplossingsgerichte gesprekken te voeren.

Effectieve aanpak van de problematiek rond pesten is absoluut noodzakelijk. Daarmee kan veel leed worden voorkomen en kunnen aanzienlijke kosten worden bespaard.

Weergaven: 73

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Niels Baas over NLZIET: Nederlandse tv online live, terug- of vooruitkijken

NLZIET bundelt het aanbod van NPO, RTL en SBS op hun online videoplatform. Een weerwoord tegen buitenlandse platforms als Netflix en YouTube

[Interview] Jasper Bronner over het identificeren van cultuur

Samen met Hofstede Insights zette MediaCom het onderzoek Cultural Connections op, een cultuurmarketingstudie uitgevoerd in 63 landen onder 60.000 consumenten. Wij spreken Jasper Bronner, Business Science Director van MediaCom, over de resultaten

[Interview] Julien Galand over Pepsi MAX®' LOVE IT. LIVE IT. FOOTBALL-campagne

Pepsi MAX® lanceerde onlangs de internationale 2018 LOVE IT. LIVE IT. FOOTBALL-campagne. In Nederland bestaat deze uit limited edition spelersverpakkingen en digitale content. Wij spreken met Julien Galand, marketingmanager

[Interview] Diana Matroos over BNR Beeldbepalers

Begin april is BNR Beeldbepalers van start gegaan; het wekelijkse radioprogramma waarin de rol van communicatie, media, creatie en marketing wordt geanalyseerd. Wij spreken met Diana Matroos, presentator van BNR Beeldbepalers

[Interview] Floris de Vries over de MediaTestDag

Het onderzoeksbureau MediaTest organiseert 15 mei de MediaTestDag: een dag waarop alle medewerkers van MediaTest gezamenlijk binnen 24 uur een onderzoek van begin tot eind zullen uitvoeren. Wij spreken met Floris de Vries van MediaTest

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Femke Leemeijer: Terug naar print

Hoe komt het dat we langzaam een beetje op onze digitale schreden terugkeren? Hebben we genoeg van de overload aan online informatie, het voortjakkeren op sociale media en het scrollen op onze telefoon? Worden we mindful van print?

[Column] Wilbert van der Heijden: Help de freelancer ook de aftercrisis door

Wie praat er nu nog over de crisis? De crisis… de crisis… het klinkt alsof je over de herdenking van een voorbije wereldoorlog praat. Jongeren verwachten dat je op haast vaderlijke toon uitlegt hoe tien jaar geleden de crisis uitbrak

[Column] Jerome Kuijken: Is branded content reclame en is reclame branded content?

Brandend content is als een songtekst van Bløf: iedereen kent het, maar we interpreteren het allemaal anders. Een van die interpretaties is dat branded content reclame is

[Column] Martin Leeflang: Gaan wij te ver?

Het is geen geheim dat reclame wetmatigheden uit de cognitieve wetenschap inzet om consumenten te verleiden. Vanwege deze uitkomsten pleitten Hütter en Sweldens voor regulering van reclame en dan in het speciaal voor reclame gericht op kinderen of voor producten als sigaretten en drank

[Column] Marvin Jacobs: Podcast revival is onderdeel van brede ontwikkeling

Mocht er nog iemand rondlopen die dacht dat de podcast een grappige, tijdelijke hype is, dan is nu het moment om je achter de oren te krabben. Deze revival is onderdeel van een veel bredere ontwikkeling: wij gaan onze oren en onze stem gebruiken om te communiceren met apparaten

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden