Nederlands MediaNetwerk

Peter van der Leij over de lancering van Te Leuk Om Te Laten Liggen


Vandaag is de lancering van Te Leuk Om Te Laten Liggen. Nederlands MediaNetwerk reisde naar Utrecht voor een inspirerend gesprek met hoofdredacteur
Peter van der Leij.


Dag Peter, gefeliciteerd met je lancering. Hoe is het met je?

'Goed, zeer goed zelfs. ik had niet durven dromen dat mijn persbericht zoveel PR zou genereren. hopen doe je het altijd en natuurlijk schrijf je een persbericht zo dat mensen het interessant vinden, maar dat er zoveel nationale pers op af zou komen is echt Te Leuk! We hadden o.a. een interview in de uitzending van Radio 538, een artikel in het Parool, in HP/De Tijd, in de Metro en de Spits en last but not least een gesprek met Nederlands Medianetwerk, wat wil een mens nog meer zo vlak voor de geboorte van je kind.'

Wat is Te Leuk Om Te Laten Liggen?

'Een maandelijks tijdschrift over humor en met humor geschreven. Elke maand interviewen we bekende en onbekende caberetiers, comedians, programmamakers, filmproducenten en noem maar op. Alles waar je humor vindt moet elke maand weer vertegenwoordigd zijn in het tijdschrift. Het kunnen heel serieuze interviews zijn, graag zelfs, maar er moet ook veel te lachen zijn. Dus leuken we elk interview op met quotes en one-liners van de productie of de maker. En als dat nog niet lukt, dan is Petertje er nog om zijn visie op het artikel te geven. En Petertje is erg gevat, laat ik het daar op houden. Daarnaast staat het boordevol columns, met columnisten als Silvester Zwaneveld, Kristel Zweers, Sara Kroos en Roel Meijvis en hebben we veel strips van onder andere Lectrr (bekend van Hara Kiwi) en Djanko, doodle.nl en Lamelos. 

Wie is Petertje?

'Petertje is geboren op 22 oktober 2000, het moment dat mijn neef Menco en ik onze eerste stappen zetten op het podium van theater Bellevue tijdens het Amsterdam Kleinkunst Festival. Petertje (laat ik het er op houden dat ik Petertjes vertegenwoordiger ben, hij is minderjarig...) heeft een heel duidelijke mening en laat deze op zijn eigenwijze zien. Wat ook wel leuk is om te melden is dat Petertje een heel eigen leven is gaan leiden naar aanleiding van dit magazine, want binnenkort ligt zijn bundel ook in de winkels.'
Je begrijpt dat we de lancering van een blad over humor op 1 april met enig wantrouwen tegemoet zien...

'Dat begrijp ik maar al te goed. Dat is één van de twee redenen waarom we heel bewust deze dag gekozen hebben. Het feit dat mensen twijfelen aan de echtheid creëert een hype, die heel handig is voor onze PR. Maar het meest belangrijke aan de datum is het feit dat we vinden dat er maar één dag bestaat waarop een humoristisch tijdschrift zijn bestaan aankondigt. Dat kan alleen maar 1 april zijn. En als dit een grap was, dan was het een heel dure grap geweest.'

Je bent natuurlijk een held voor de branche om met een nieuwe titel te komen in een tijdsgewricht waarin titels vooral worden opgeheven. Wat dat betreft stemde de jongste HOI cijfers weer niet vrolijk. Wat bezielt je?

'Ongeveer een jaar geleden bedacht ik me dat het tijd was om zelf een echt leuk project voor mezelf te beginnen. Ik was toen zes jaar copywriter en redacteur bij een telecombedrijf in Haarlem (nog steeds overigens) en dat is leuk werken, maar ik kan veel meer, vond ik zelf. En eigenlijk was het binnen vijf minuten duidelijk: een humoristisch tijdschrift. Ten eerste omdat het simpelweg niet bestaat en het dus de enige kans is om die overvolle markt nog iets te bieden en omdat humor mij zowel als schrijver en als mens goed ligt. Ik was en ben ervan overtuigd dat tijdschriften blijven bestaan, mensen willen het zien, voelen en ruiken als je maar creatief bent in wat je maakt. Het probleem van veel tijdschriften is dat ze gewoon niet origineel zijn. Niet in opmaak en niet in inhoud. dus met het ontwikkelen van ons format en de vormgeving ervan is daar de focus op gelegd. Mijn ambitie? Dit tijdschrift binnen een paar jaar naar een succes brengen en winstgevend maken en dan de volgende uitdaging zoeken.'

Wat is de doelgroep? En welke adverteerders horen daarbij? En wie doet sales?

'De doelgroep bepalen was het lastigst omdat dit segment nog niet bestaat. Wel in andere media, televisie en theater als grote broers, maar ik had geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb dan ook het kijkcijferonderzoek en het theaterbezoek van 2009 en 2010 als voorbeeld genomen. Daaruit blijkt dat 60% van de TV-kijkers en theatergangers man is en modaal tot bovenmodaal. De leeftijd is het grootst in de categorie 20-49. Onze doelgroep is dan ook (hoewel die uiteindelijk veel breder is) mannen tussen de 20 en 49 jaar, die voldoende verdienen om 5 x per jaar naar het theater te gaan. Onze adverteerders moeten we dan ook zoeken in de A-merken met een zekere status. We hebben ons destijds ook hier beperkingen opgelegd, want we willen alleen merken die humor in hun campagnes gebruiken en/of de stijl uitstralen die we met onze vormgeving willen bereiken.'

Door wie wordt het tijdschrift uitgegeven en hoe ben je gefinancierd?

'Vooralsnog geven we dit in eigen beheer uit, via onze V.O.F. Allerleij teksten. Ons streven is dit onder te brengen bij een uitgever en ons volledig te kunnen concentreren op de inhoud, maar op dit moment doen we alles zelf. dus ook de sales en marketing. dus als iemand zich geroepen voelt om te helpen met het vinden van adverteerders etc, dan zouden wij daar heel blij mee zijn. Wat betreft de financiering kan ik heel kort zijn, die is er nog niet. En ook daar geldt, als iemand zich geroepen voelt... We kunnen het voorlopig doen omdat we goede afspraken hebben gemaakt met onze columnisten en striptekenaars omtrent de betalingen en we krijgen hulp van Studio Imago uit Amersfoort, die ons helpen met de vormgeving en heel coulant zijn met de rekeningen. Anders hadden we dit ook niet kunnen realiseren.'


Wat is het laatste nieuws?

'Grappig genoeg zijn er naar aanleiding van onze PR-campagne de afgelopen dagen adverteerders op eigen initiatief naar ons toe gekomen. Daarnaast hebben we, voordat het blad überhaupt in de winkel lag al bijna 100 abonnees binnen. Dan hebben we kennelijk iets goed gedaan met onze PR. Dat noem ik heel goed nieuws. Nu hopen dat de consument ons begrijpt en het concept ziet zitten. Want daar hangt uiteindelijk alles van af.'

www.te-leuk.nl

Weergaven: 255

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, onder wie Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Amanda Bosma, Audio & Content Lead bij JUKE

Amanda Bosma is Audio & Content Lead bij JUKE. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marvin Jacobs: Generation Headphone bereik je niet meer via het scherm

Podcastluisteraars doen altijd iets anders terwijl ze luisteren: autorijden, huishoudelijke klusjes of sporten. Allemaal momenten waarop je als merk normaal gesproken geen rol van betekenis speelt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk

[Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers

Programmamanagers, zendermanagers, marketeers... ze hangen aan het infuus van cijfers. Ze willen likes en linkjes turven, ze willen torenhoge rapporten met kijk- en luistercijfers. Ze willen weten wat hun acties en campagnes opleveren. Ze willen meten, omdat ze bang zijn dat ze het anders niet begrijpen

[Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?

Op 8 oktober was het Screenforce Day, de dag dat we met zijn allen het medium televisie vieren. Op het podium was het een komen en gaan van onze broadcasters die met ronkende verhalen en flitsende filmpjes vertelden over hun eigen successen en avonturen op digitaal en datagebied

Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht  

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) ‘ziet kansen in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie om menselijk denkvermogen te imiteren en zelfstandig problemen op te lossen’

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden