Nederlands MediaNetwerk

Peter Vandermeersch over de compacte NRC

Komende maandag verschijnt NRC Handelsblad op compact formaat. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Rotterdam voor een goed gesprek met hoofdredacteur Peter Vandermeersch.

Dag Peter, hoe is het met je?
'Uitstekend. We hebben net de laatste proefkrant gemaakt en die ziet er fantastisch uit. We kunnen beginnen, de redactie weet wat ze wil en wat er kan en alle systemen en technische processen draaien probleemloos. Voor de lezers van NRC Handelsblad is de overgang groot, maar als organisatie zijn we al aan compact gewend doordat we ook nrc.next maken.'

Je hebt onderzoek gedaan naar wat de lezers willen. Hoe is dat gedaan en wat zijn de uitkomsten?
'We hebben zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gedaan. Een ruime meerderheid van de bestaande lezers en vrijwel alle potentiële lezers geven de voorkeur aan het compacte formaat. De kleinere krant is toegankelijker en oogt moderner. Er is een kleine groep lezers die in kwantitatief onderzoek aangaf problemen te hebben met het compacte formaat. Dat hebben we vervolgens in een focusgroep getest en daar bleek de overgang in praktijk erg mee te vallen. 'Wij zijn in twee weken gewend', was het oordeel van onze trouwe abonnees. Als ze maar hun vaste ankerpunten terugvinden: het nieuws, de opiniepagina, Fokke & Sukke, Youp en Marc Chavannes. Dat krijgen ze - plus nog veel extra's op de zaterdag. We blijven hetzelfde, en we bieden méér.'

Wat heeft de doorslag gegeven in de beslissing om het formaat van de krant te wijzigen en wat was daarin jouw stem? Vertel alles!
'We zijn graag zo transparant mogelijk. De doorslag geeft dat nieuwe en ook jongere lezers een sterke voorkeur hebben voor het compacte formaat. De krant is de afgelopen tien jaar al heel erg veranderd, maar de lezers zijn nog sneller veranderd. Met nrc.next maken we al vijf jaar lang de modernste krant van Nederland, en een van de modernste van Europa. Met NRC Handelsblad zetten we nu met de overgang naar het compacte formaat een belangrijke stap om de wensen van onze huidige lezers beter te vervullen en nieuwe krantenlezers aan ons te kunnen binden.''

Een lastig onderdeel van de transitie is om adverteerders mee te krijgen. Voor een 1/1 pagina krijgen ze nu de helft van het oppervlak maar betalen neem ik aan wel meer dan de helft van de prijs. Wat is jouw rol naar adverteerders en mediabureaus?
'Natuurlijk praten we met onze adverteerders over de wisselingen - en die gesprekken gaan goed. Adverteerders kijken vooral naar de kracht van het merk NRC Handelsblad en het grote en unieke bereik van de krant. De inhoud van de krant verandert ook niet, alleen de vorm. Een voordeel van compact is dat er ook mooie nieuwe posities bijkomen, zoals de volledige pagina 2 en 3. In de eerste nieuwe zaterdagkrant van 12 maart verwachten we die al te kunnen inzetten. We hebben bij de tariefstelling goed geluisterd naar onze relaties. We hebben daarvoor de dialoog gezocht met mediabureaus en adverteerders. Ik ben zelf bij een aantal relaties langs gegaan om te vertellen over de overgang naar compact die ik in België met De Standaard heb meegemaakt. En op 22 maart hebben we een groot evenement voor adverteerders en mediabureaus aan boord van de Rotterdam.'

Er is redactioneel al veel veranderd in het afgelopen jaar, wordt het nieuwe formaat ook aangegrepen voor nog meer veranderingen?
'De weekkrant verandert niet echt. Daar zijn we heel tevreden over. De weekendkrant daarentegen wordt stevig uitgebreid. Er is een sectie algemeen nieuws, een katern economie, een supplement wetenschap en een nieuwe wekelijkse lifestyle-bijlage Lux, over de aangename dingen in het leven zoals mode, reizen, design en gastronomie. Daarnaast brengen we vanaf september de glossy DeLuxe met daarin altijd aandacht voor een specifiek lifestyle & luxury thema.'

Maandag is het zover. Wordt ie mooi? En waarmee ga je de lezers omver blazen?
'Het is mijn kindje. En mijn kindje is het mooiste kindje ter wereld. We willen vooral de lezers niet omver blazen. Ik erger mij aan dat soort journalistiek. Ik wil maandag de beste inzichten geven in wat er in Nederland en in de wereld gebeurt. Niet meer, niet minder.'

Voor kennismaken met de nieuwe NRC: www.nrc.nl/compact

Weergaven: 230

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Esther Nicolette Segaar op 4 Maart 2011 op 17.20

Beste Peter,

Kun je iets doen aan het feit dat klinkers met trema's niet worden weergegeven op jullie site?

Libi, Tunesi, het doet een beetje pijn aan de ogen... het is een tijd van veel koppen met trema's!

Graag een snelle oplossing!

 

Collegiale groet, Esther Nicolette

 

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden