Nederlands MediaNetwerk

Peter Vandermeersch over de compacte NRC

Komende maandag verschijnt NRC Handelsblad op compact formaat. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Rotterdam voor een goed gesprek met hoofdredacteur Peter Vandermeersch.

Dag Peter, hoe is het met je?
'Uitstekend. We hebben net de laatste proefkrant gemaakt en die ziet er fantastisch uit. We kunnen beginnen, de redactie weet wat ze wil en wat er kan en alle systemen en technische processen draaien probleemloos. Voor de lezers van NRC Handelsblad is de overgang groot, maar als organisatie zijn we al aan compact gewend doordat we ook nrc.next maken.'

Je hebt onderzoek gedaan naar wat de lezers willen. Hoe is dat gedaan en wat zijn de uitkomsten?
'We hebben zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gedaan. Een ruime meerderheid van de bestaande lezers en vrijwel alle potentiële lezers geven de voorkeur aan het compacte formaat. De kleinere krant is toegankelijker en oogt moderner. Er is een kleine groep lezers die in kwantitatief onderzoek aangaf problemen te hebben met het compacte formaat. Dat hebben we vervolgens in een focusgroep getest en daar bleek de overgang in praktijk erg mee te vallen. 'Wij zijn in twee weken gewend', was het oordeel van onze trouwe abonnees. Als ze maar hun vaste ankerpunten terugvinden: het nieuws, de opiniepagina, Fokke & Sukke, Youp en Marc Chavannes. Dat krijgen ze - plus nog veel extra's op de zaterdag. We blijven hetzelfde, en we bieden méér.'

Wat heeft de doorslag gegeven in de beslissing om het formaat van de krant te wijzigen en wat was daarin jouw stem? Vertel alles!
'We zijn graag zo transparant mogelijk. De doorslag geeft dat nieuwe en ook jongere lezers een sterke voorkeur hebben voor het compacte formaat. De krant is de afgelopen tien jaar al heel erg veranderd, maar de lezers zijn nog sneller veranderd. Met nrc.next maken we al vijf jaar lang de modernste krant van Nederland, en een van de modernste van Europa. Met NRC Handelsblad zetten we nu met de overgang naar het compacte formaat een belangrijke stap om de wensen van onze huidige lezers beter te vervullen en nieuwe krantenlezers aan ons te kunnen binden.''

Een lastig onderdeel van de transitie is om adverteerders mee te krijgen. Voor een 1/1 pagina krijgen ze nu de helft van het oppervlak maar betalen neem ik aan wel meer dan de helft van de prijs. Wat is jouw rol naar adverteerders en mediabureaus?
'Natuurlijk praten we met onze adverteerders over de wisselingen - en die gesprekken gaan goed. Adverteerders kijken vooral naar de kracht van het merk NRC Handelsblad en het grote en unieke bereik van de krant. De inhoud van de krant verandert ook niet, alleen de vorm. Een voordeel van compact is dat er ook mooie nieuwe posities bijkomen, zoals de volledige pagina 2 en 3. In de eerste nieuwe zaterdagkrant van 12 maart verwachten we die al te kunnen inzetten. We hebben bij de tariefstelling goed geluisterd naar onze relaties. We hebben daarvoor de dialoog gezocht met mediabureaus en adverteerders. Ik ben zelf bij een aantal relaties langs gegaan om te vertellen over de overgang naar compact die ik in België met De Standaard heb meegemaakt. En op 22 maart hebben we een groot evenement voor adverteerders en mediabureaus aan boord van de Rotterdam.'

Er is redactioneel al veel veranderd in het afgelopen jaar, wordt het nieuwe formaat ook aangegrepen voor nog meer veranderingen?
'De weekkrant verandert niet echt. Daar zijn we heel tevreden over. De weekendkrant daarentegen wordt stevig uitgebreid. Er is een sectie algemeen nieuws, een katern economie, een supplement wetenschap en een nieuwe wekelijkse lifestyle-bijlage Lux, over de aangename dingen in het leven zoals mode, reizen, design en gastronomie. Daarnaast brengen we vanaf september de glossy DeLuxe met daarin altijd aandacht voor een specifiek lifestyle & luxury thema.'

Maandag is het zover. Wordt ie mooi? En waarmee ga je de lezers omver blazen?
'Het is mijn kindje. En mijn kindje is het mooiste kindje ter wereld. We willen vooral de lezers niet omver blazen. Ik erger mij aan dat soort journalistiek. Ik wil maandag de beste inzichten geven in wat er in Nederland en in de wereld gebeurt. Niet meer, niet minder.'

Voor kennismaken met de nieuwe NRC: www.nrc.nl/compact

Weergaven: 233

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Esther Nicolette Segaar op 4 Maart 2011 op 17.20

Beste Peter,

Kun je iets doen aan het feit dat klinkers met trema's niet worden weergegeven op jullie site?

Libi, Tunesi, het doet een beetje pijn aan de ogen... het is een tijd van veel koppen met trema's!

Graag een snelle oplossing!

 

Collegiale groet, Esther Nicolette

 

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Dom en dommer

In de steeds zichtbaardere strijd tegen nepnieuws en taps toelopende informatiefuiken is een initiatief van D66, de partij van ja zeggen maar nee doen, en twijfelpartij CDA gelanceerd

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Help content for hot leads and short sales

Help content claims your leadership par excellence. If you show-and-tell your pride and passion for what you do, and know how to do this in an informative and functional way, you proof that know what you are doing. And that’s (part of) being a leader

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden