Nederlands MediaNetwerk

Ik had als tiener altijd sterk de indruk dat PTT-post de nieuwe postcodeboeken, telefoongidsen, Wehkamp catalogi en Gouden Gidsen expres op zaterdag liet bezorgen, zodat een leger goedkope middelbare scholieren met loodzware fietstassen door de steden moest trekken. Deze onrijpe werknemers ontdekten steevast te laat dat de verdiensten van een jaartje postbezorgen lang niet genoeg waren om het tegen die tijd totaal versleten rijwiel te vervangen.

De catalogus was van de vier zware producten dan in elk geval de moeite van het inkijken waard, als je halverwege de bezorgronde uit zat te blazen op een bank in het park, de fiets geparkeerd tegen een te jonge boom die vervaarlijk doorboog. Ik herinner me vooral het sterke bladritme van het verkoopboek. Winterjassen, lange broeken (‘past niet? Geld terug!’) en lange leren laarzen (‘betaal in 12 termijnen’), vormden de opmaat tot de lingeriepagina’s - een absoluut prikkeldraadmoment. En als je dan zeker wist dat alle wandelwagenmoeders en bouvieruitlaatvaders zich ver van het parkbankje ophielden, ging de blik snel naar de Spannende Speeltjes Afdeling, ondertussen de bladzijden met wasmachines (‘gratis bezorgd’) bij de hand houdend om in noodsituaties veiliger beeld op schoot te hebben.

Waar de drie andere postbodespierontwikkelaars de omslag maakten naar een saaie opzoeksite op internet, daar transformeerde Wehkamp tot een hippe online shop.

En meer.

Vorige week zoemde het door retailminnend Nederland dat catalogusshop een winkel – wat zeg ik, een brandstore! - zou openen in de meest prestigieuze winkelstraat van Nederland: de ‘pc’ . Zoals het hoort in 2011 was dit ‘event’ omgeven door een hoop geheimzinnige (social)media ‘buzz’: een geheimgehouden ontwerper zou zijn (of haar) medewerking verlenen aan de opening. Wat zou het zijn, een Hyper Design Flagship, of juist een pop up store?

Nu is de winkelleegstand in de PC Hooftstraat beperkt. Dus waar moest die zaak komen? Zouden ze daar, in het natuurlijk leefgebied van de Nederlandse celebs het hele Wehkamp assortiment uitserveren? Eindelijk foto’s van Estelle Gullit die een, uh, wasmachine koopt?

Zoals steeds bij buzz-onderwerpen in 2011 viel het uiteindelijke resultaat tegen. De shop bleek een witte limo, waarin zes (kleumende) modellen aan het publiek de mode van Monique Collignon lieten zien. En niks fijne stofjes voelen: de MC Couture Light-collectie werd in de auto, online getoond. Op een notebook.

Daarna reed de witte limo weer weg.

Pop-away store…

Weergaven: 74

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden