Nederlands MediaNetwerk

De pop-up photo shop ‘Wanda & Eduard’ opent voor het eerst haar deuren in de Amsterdamse Jordaan. In de afgelopen jaren heeft de fotografe Wanda Tuerlinckx een serie mensen geportretteerd met haar camera uit de 19de eeuw. De foto’s zijn voor het eerst te koop als mini-prints voor een mini-prijs. Zoekt u een origineel cadeau voor de feestdagen? Haar tijdelijke fotowinkel is geheel december geopend.

Een aantal jaar geleden adopteerde Tuerlinckx een antieke analoge camera uit 1880 van een museum en gaf hem liefkozend de naam ‘Eduard’. Voor haar fotografie gaat Tuerlinckx te werk zoals bekend uit oude, stomme films. Eerst verbergt zij zichzelf en haar camera onder een groot doek. Daarna wordt de hoed voor de camera verwijderd. Tot slot moet het model zes seconden lang perfect stilzitten met ingehouden adem. Haar ‘vintage nouveau’ fotografie is als een reis door de tijd, want oud en nieuw tegelijkertijd.

Tuerlinckx gaat terug naar de oerwortels van de fotografie. Eduard dwingt haar om uitvoerig na te denken over iedere foto die zij samen met hem produceert, omdat de ontwikkelkosten per foto hoog zijn. Bovendien kan zij met Eduard niet meer dan twee foto’s per sessie maken. Haar nieuwe fotowerk met de stokoude camera sluit perfect aan bij de algemene vintage-trend in retail en mode. Binnen de nieuwe raw photography, de rauwe, analoge fotografie in de internationale kunstfotografie is Tuerlinckx een actuele voorloper.

Tuerlinckx: “Eduard heeft een sterke eigen wil. Omdat hij als een ekster focust op de kleinste details die schitteren of glinsteren, zoals kleding, sieraden, ogen en haar, laat hij op sommige foto’s mijn modellen op mysterieuze wijze verdwijnen. Eduard is een intense, lastige en kritische partner om mee samen te werken. Maar hij blijkt een scherp oog te hebben voor mannen en vrouwen met stijl en klasse. Daarnaast heeft hij een goede blik op mode, sieraden en accessoires die klassiek en tijdloos zijn voor alle generaties. Eduard is nooit vluchtig of ordinair.”

Wanda Tuerlinckx is geboren in België. Na de Rietveld Academie in Amsterdam heeft zij zich gespecialiseerd in experimentele en toegepaste fotografie. Haar werk is gepubliceerd in o.a. NRC Handelsblad, De Volkskrant, Algemeen Dagblad, Vrij Nederland, Elsevier, Ajax magazine en Voetbal International. Het Rijksmuseum en het Amsterdams Stadsarchief hebben foto’s van haar aangekocht. Met Eduard schoot zij de campagne voor de populaire barbershops HaarBarbaar in Amsterdam.

http://haarbarbaar.nl

Pop-up photo shop ‘Wanda & Eduard’, Tweede Egelantiersdwarsstraat 18, Amsterdam

Geopend in december 2015

www.wandatuerlinckx.com

  

 

Weergaven: 144

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden