Nederlands MediaNetwerk

Op vrijdag 8 december presenteer ik mijn nieuwe boek over ons leven in media in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Aanvang is 20:00 uur, toegang gratis.

Dit boek probeert te verklaren waarom we de media gebruiken zoals we dat doen, waar we ons wel en waarover we ons niet zorgen over hoeven te maken, en wat we in media kunnen doen. Het boek is zeker ook relevant voor communicatieprofessionals die geinteresseerd zijn in nieuwe manieren van effectieve en mooie verhalen vertellen in een complex medialandschap.

Pitch:

We leven niet meer met media, maar in media.

Als we het over media hebben is het goed te beseffen wat daar allemaal mee bedoeld wordt. Media zijn allereerst de middelen die ons in staat stellen te communiceren: de hardware en software. Daaronder valt alles van analoog tot digitaal, van print tot online, van vaste tot mobiele apparaten. De kern van de mediageschiedenis is dat onze apparaten steeds meer verdwijnen, waar ze qua design en technologie opgaan in onze omgeving en ons lichaam. We zullen in de toekomst op een steeds meer organische en intuïtieve manier met media om gaan.

Daarnaast doen we van alles met media – dit gebruik is onderdeel van de definitie. We lezen, kijken, luisteren, swipen, klikken, streamen, appen, chatten en mailen alsof ons leven ervan afhangt. Niets in de ontwikkeling van mediagebruik wijst erop dat al dit intensieve gebruik ooit nog minder wordt – eerder het tegenovergestelde is het geval.

Tot slot geven we media (als informatiedragers en communicatiemiddelen en wat we daarmee allemaal doen) een bepaalde plaats in ons leven. Dat betekent bijvoorbeeld dat we allerlei gevoelens ontwikkelen voor (of tegen) specifieke media, dat we allerlei rituelen hebben wat media betreft en dat we allerlei formele en informele spelregels in acht nemen wat betreft de manier waarop we met media om gaan. Op dit gebied zien we dat aan de ene kant onze liefde voor media toeneemt – aangezien we zowat alle onderdelen van ons leven deels of geheel uitbesteden aan media.

Ons liefdesleven verloopt via dating apps, onze vriendschappen en professionele netwerken via sociale media, we vinden de weg via een kaart op de computer of smartphone, we regelen ons eten en vermaak online en wat we van de wereld weten zagen we eerst in media (waardoor we niet meer onschuldig naar de wereld kunnen kijken). Daarnaast zijn we in media voortdurend bezig alle onderdelen van onze spullen en identiteit aan het vermarkten: onze woning via AirBnB, onze auto via Snappcar, ons gereedschap via Peerby, onze handnijverheid via Etsy en onszelf op LinkedIn en Facebook.

De toekomst van ons leven in media hoeft er niet een te zijn van louter kapitalistische zelfverheerlijking en verrijking – het kan er ook een zijn waarop we alomtegenwoordige media inzetten om beter naar elkaar te luisteren, leren om met verschil en diversiteit om te gaan, en samen gaan werken aan een betere, schonere en eerlijke wereld. Dat kan allemaal – ook in media.

 

Weergaven: 59

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jildou van der Bijl: We worden lerende media

Als algemeen hoofdredacteur van het sterke en innovatieve merk LINDA. staat Jildou van der Bijl terecht al jaren steady in DeMedia100. Een inspirerende vrouw met een eigen blik op de branche. Wij spreken haar over haar visie, de rol die ze wil spelen en

[Interview] Paul Jansen: Digitaal maken we stappen voorwaarts

Paul Jansen volgde Sjuul Paradijs in 2015 op als hoofdredacteur van de Telegraaf. In de tussentijd is TMG overgenomen door Mediahuis en kreeg de Telegraafredactie een aanslag te verduren. Wij spreken met hem over de huidige positie van de Telegraaf en de ontwikkelingen in de mediabranche

[Interview] Darre van Dijk: Relevant blijven is het moeilijkste van ons vak

Creatieve duizendpoot Darre van Dijk heeft plaats 96 bemachtigd in DeMedia100. Een positie die hij in december bij de bekendmaking van de top 100 in 2018 graag behoudt en liefst natuurlijk verstevigd. Van Dijk heeft in zijn carrière zo'n 200 awards

[Interview] Chantal Janzen: Veranderend televisielandschap brengt onrust - en dat is goed

Alleskunner Chantal Janzen bekleedt een toptienpositie in DeMedia100. Naast theater, film en heel veel televisie, is ze uitgever van het magazine en merk &C. Net bevallen van zoon Bobby heeft ze even wat rustiger aan gedaan

[Interview] Caren Wassink over LINDA.tv en de samenwerking met Videoland

LINDA.tv werkt samen met Videoland voor het uitzenden van een documentaireserie over eetstoornissen van Jessica Villerius. Nederlands MediaNetwerk spreekt met Caren Wassink, directeur B2B bij Mood for Magazines, de uitgever van LINDA.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Heel anders en toch hetzelfde

Twee video’s, van de twee grootste concurrenten op het gebied van sportkleding: Nike en Adidas. En allebei maken ze een statement. De één alleen iets duidelijker dan de ander. Nike’s video ademt pure kwaliteit; het is zo’n beetje het summum van wat je

[Column] Remco Klöters: Fake Claims & Campaigns

Vorige maand wees de Amsterdamse kortgedingrechter een vonnis over een fake PVV-campagne af. Fake, want het was een campagne voor DENK. Althans, misschien was dat ook wel fake en heeft het betrokken reclamebureau op eigen houtje gehandeld toen ze de banners proefdraaide in het buitenland

[Commercial Review] Joyce Haasbeek: Emotie versus humor

In alle merkcommunicatie is storytelling hot. Het aanbod is zo overweldigend, dat een product het niet enkel redt op wat het is of doet; de consument moet zich er zodanig mee verbonden voelen, dat het daadwerkelijke impact heeft op zijn of haar dag

[Column] Bob Goulooze - Mooipraat

De media beïnvloeden ons denken. Soms ons doen en nog somser onze uitspraak. Taal is niet vastgeroest. Woorden komen en verdwijnen. Wat wel vast staat is de uitspraak van die woorden

[Column] Marianne van Soomeren - PAS OP: Overstekende influencers

Vorige week was ik bij het Influencer Marketing Event. Omdat ik in de organisatie zat, waren de presentaties geen verrassing meer. Maar er is toch één punt wat mij bezig blijft houden: crossovers

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden