Nederlands MediaNetwerk

Op vrijdag 8 december presenteer ik mijn nieuwe boek over ons leven in media in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Aanvang is 20:00 uur, toegang gratis.

Dit boek probeert te verklaren waarom we de media gebruiken zoals we dat doen, waar we ons wel en waarover we ons niet zorgen over hoeven te maken, en wat we in media kunnen doen. Het boek is zeker ook relevant voor communicatieprofessionals die geinteresseerd zijn in nieuwe manieren van effectieve en mooie verhalen vertellen in een complex medialandschap.

Pitch:

We leven niet meer met media, maar in media.

Als we het over media hebben is het goed te beseffen wat daar allemaal mee bedoeld wordt. Media zijn allereerst de middelen die ons in staat stellen te communiceren: de hardware en software. Daaronder valt alles van analoog tot digitaal, van print tot online, van vaste tot mobiele apparaten. De kern van de mediageschiedenis is dat onze apparaten steeds meer verdwijnen, waar ze qua design en technologie opgaan in onze omgeving en ons lichaam. We zullen in de toekomst op een steeds meer organische en intuïtieve manier met media om gaan.

Daarnaast doen we van alles met media – dit gebruik is onderdeel van de definitie. We lezen, kijken, luisteren, swipen, klikken, streamen, appen, chatten en mailen alsof ons leven ervan afhangt. Niets in de ontwikkeling van mediagebruik wijst erop dat al dit intensieve gebruik ooit nog minder wordt – eerder het tegenovergestelde is het geval.

Tot slot geven we media (als informatiedragers en communicatiemiddelen en wat we daarmee allemaal doen) een bepaalde plaats in ons leven. Dat betekent bijvoorbeeld dat we allerlei gevoelens ontwikkelen voor (of tegen) specifieke media, dat we allerlei rituelen hebben wat media betreft en dat we allerlei formele en informele spelregels in acht nemen wat betreft de manier waarop we met media om gaan. Op dit gebied zien we dat aan de ene kant onze liefde voor media toeneemt – aangezien we zowat alle onderdelen van ons leven deels of geheel uitbesteden aan media.

Ons liefdesleven verloopt via dating apps, onze vriendschappen en professionele netwerken via sociale media, we vinden de weg via een kaart op de computer of smartphone, we regelen ons eten en vermaak online en wat we van de wereld weten zagen we eerst in media (waardoor we niet meer onschuldig naar de wereld kunnen kijken). Daarnaast zijn we in media voortdurend bezig alle onderdelen van onze spullen en identiteit aan het vermarkten: onze woning via AirBnB, onze auto via Snappcar, ons gereedschap via Peerby, onze handnijverheid via Etsy en onszelf op LinkedIn en Facebook.

De toekomst van ons leven in media hoeft er niet een te zijn van louter kapitalistische zelfverheerlijking en verrijking – het kan er ook een zijn waarop we alomtegenwoordige media inzetten om beter naar elkaar te luisteren, leren om met verschil en diversiteit om te gaan, en samen gaan werken aan een betere, schonere en eerlijke wereld. Dat kan allemaal – ook in media.

 

Weergaven: 40

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gert-Jaap Hoekman over het groeiende bereik van NU.nl

Het gaat goed met NU.nl. Hoe dat komt? We vragen het Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. "We luisteren heel goed naar de wensen van onze bezoekers en proberen die ook snel tot uitvoering te brengen"

[Interview] Giel Beelen: Ik laat mensen graag weten dat ik nu bij Veronica zit

In oktober 2017 verkast dj Giel Beelen van 3FM naar Radio Veronica en zoals we van hem gewend zijn, heeft hij alweer een aantal spraakmakende acties achter de rug. Hij voelt zich duidelijk thuis. Wat heeft hij nog meer in petto en hoe kijkt hij naar zijn geliefde medium radio?

[Interview] Thomas van de Weerd over Pathé Thuis

Het moge duidelijk zijn dat video on demand booming is. Early bird Pathé Thuis profiteert van deze ontwikkeling. Wij spreken met Thomas van de Weerd, managing director en mede-eigenaar van Pathé Thuis

[Interview] Hans Veldhorst over het belang van mobile advertising

Door zijn ervaringen in de reclamewereld, opgedaan bij onder andere bureaus als TBWA en Ogilvy, zag Hans Veldhorst van dichtbij hoe de markt zich ontwikkelde richting mobile

[Interview] Tim Hoefnagel over Squeezely

Oprichter en eigenaar van Squeezely, Tim Hoefnagel, kwam langs in de Quadia Studio's in Hilversum voor een gesprek over zijn bedrijf

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Ronja Slierendrecht: De strijd tussen YouTube en IGTV barst los

YouTube heeft geen goed jaar achter de rug; kanalen klagen over hun inkomsten en kijkers irriteren zich aan de onwillekeurige advertenties die voor, na en tijdens video’s worden getoond. Als Instagram de sterren een stabiele inkomstenbron kan bieden, kan het heel goed zijn dat veel influencers deze zomer overstappen

[Column] Herman Spinhof: Bronbescherming of toch niet?

Na bijna 30 jaar bakkeleien treedt op 1 oktober 2018 in Nederland de wet Bronbescherming in strafzaken in werking

SCHOKKEND: sportschool gaat in de fout met naaktfoto's!!!

Dit wist je nog niet over de afschuwelijke verleidingspraktijken van foute sportscholen en gokpaleizen!!!

[Column] Folkert Langeveld: Ben je wel zo goed als je denkt?

Een gebrek aan zelfreflectie is een gapend gat in iemands karakter. Het is een enorm gebrek als je jezelf niet van een afstand kunt bekijken en in die reflectie je eigen zwakheden kunt waarnemen en onder woorden kunt brengen

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ongeloofwaardig Iglo, dito Côte d’Or en tomatenkunst van Looye

We duiken voor deze review de keuken in en beginnen met de roerbaksensaties van Iglo. Roerbaksensatie. Dat belooft wat. We zien een restaurantsetting waar de doelgroep een reactie geven op de verrassing van het eten van ingevroren maaltijden. Je ziet mensen reageren alsof het candid reacties zijn. En daar gaat deze reclame wat mij betreft mis

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden