Nederlands MediaNetwerk

Publistat Mediaonderzoek: Rutte heeft geleerd van 2006 campagne

De mediacampagne van Mark Rutte in 2010 voldoet aan een aantal belangrijke campagnewetten, in tegenstelling tot 2006. De mediafocus in 2010 ligt op Rutte als gezicht van de partij en een beperkt aantal -voor de VVD belangrijke- thema’s. Bovendien ontvangt Rutte ditmaal geen kritiek vanuit de eigen gelederen. Dit blijkt uit onderzoek van Publistat Mediaonderzoek naar het mediaprofiel van Rutte voorafgaand aan de Tweede Kamerverkiezingen.

In 2010 is Rutte overduidelijk het gezicht van de VVD. Rutte is zichtbaar in 29% van alle artikelen over de VVD. De nummers 2 (Schippers) en 3 (Teeven) op de lijst zijn nauwelijks zichtbaar in de media (resp. 1% en 2%). In 2006 was de situatie anders. Toen haalden Rita Verdonk (de nummer 2) en Henk Kamp (de nummer 3) samen bijna even vaak de publiciteit als Rutte (resp. 17% en 6% tegenover 24% voor Rutte). Verdonk was in 2006 in absolute zin zelfs zichtbaarder dan SP-leider Marijnissen.

In 2010 concentreert de media-aandacht voor Rutte zich veel meer op de belangrijke VVD-evergreen thema’s dan in 2006. Bij elkaar zijn de thema’s Economie en Financiën in 2010 goed voor meer dan de helft van alle vermeldingen (55%), tegenover 36% in 2006. In 2006 profileerde Rutte zich daarnaast ook relatief vaak op andere thema’s, zoals Sociale zekerheid en Integratie en Immigratie en Onderwijs; thema’s die kiezers niet direct met de VVD associëren.

Ook in 2010 ontvangt Rutte kritiek in de media. Een groot verschil met 2006 is echter dat deze kritiek afkomstig is van zijn opponenten en niet vanuit de VVD zelf. In 2006 speelde een conflictsituatie die leidde tot de afsplitsing van Van Schijndel een grote rol in de media. Rutte profileert zich in 2010 daarnaast vaker op een gunstige manier, omdat de media zijn succes tijdens debatten en in de peilingen ruimschoots belichten.

In 2010 zijn alle artikelen in Telegraaf, Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad over Mark Rutte in de periode 1 mei t/m 4 juni inhoudelijk geanalyseerd. Voor 2006 zijn alle artikelen geanalyseerd van 14 oktober t/m 17 november 2006. Daarmee is voor elke periode de berichtgeving gemeten over 35 kalenderdagen tot 4 dagen voor de verkiezingen. De analyse van de zichtbaarheid van de top-3 kandidaten van de VVD is gebaseerd op artikelen in een ruimere mediaselectie van AD, Financieele Dagblad, Telegraaf, Volkskrant, NRC Handelsblad, nrc.next en Trouw. Voor 2006 in de periode 19 september 2006 t/m 22 november 2006; voor 2010 een vergelijkbare periode van 6 april t/m 9 juni 2010.

www.publistat.nl

Weergaven: 57

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden