Nederlands MediaNetwerk

Rechannel en reconnectect! Je moet er even voor gaan zitten, maar dan blijkt het toch erg interessant.

Zeker omdat het vooruitloopt op een aantal ontwikkelingen in het huidige tijdsbeeld. En als je onze binnensteden bekijkt kan de retail branche zich maar beter eens de stof bekijken.

Marco van den Bosch is een geanimeerd spreker en weet deze tamelijk complexe stof goed over te brengen. De meeste toehoorders krijgen wel rode oortjes en krakende hersenen, maar gestaag krijgt een complex verhaal toch contouren.

Kort door de bocht is het feitelijk een andere organisatie en andere stroomlijning van de handel tussen fabrikant, dealer, winkelier en de uiteindelijke klant. Als je de gedachte van onze participatie maatschappij in je hoofd neemt, zie je snel een aantal aanknopingspunten. Alleen met een verschil, hier is aan de uiteindelijke klant gedacht. Als uiteindelijke beslisser waar hij zijn geld kwijt wil tegen welke prijs en met welke kwaliteit. Zegt misschien ook iets over de participatiegedachte, want uiteindelijk is de burger ook de inkoper van middelen door de gemeenschap ingebracht. De klant is immers koning nietwaar, maar op dat gebied zijn we schijnbaar het zicht een beetje kwijt.

Bij ReChannel dus duidelijk niet. De klant kan gaan waar hij wil, dat is steevast het uitgangspunt. En dat doet de klant! Google kan er inmiddels een goed antwoord op formuleren. De klant wil op zijn gemak zoeken, vergelijken, bepalen en uiteindelijk geleverd krijgen of een dichtbij zijnd adres hebben. Om het echt te zien, te betasten en uiteindelijk na al dit wikken en wegen te kopen.

Nu denkt men dat dit allemaal weloverwogen gebeurt maar dat is niet waar! De doorslag is nog altijd emotioneel bepaald en moet liefst garantie bieden.

Dus een centrale regeling - website door de fabrikant of tussenhandel is niet te prefereren met eigen aanbod. Ten eerste worden ze zo concurrent van eigen product en ten tweede, 'zie de klant maar op te diepen uit de hooiberg internet’! Beter is het om de klant in zijn eigen omgeving te verleiden met alle service die maar mogelijk is. Zo lokaal mogelijk dus met snelle aflevering en de garantie van service indien er iets mis is.

De fabrikant heeft alle kennis in huis en is de aangewezen instantie om te faciliteren met alle voorlichting omtrent zijn producten en de plaats waar te krijgen. Zo dicht mogelijk bij deze klant dus, de lokale winkelier. Deze moet zich zo flexibel mogelijk inrichten en snelle leveranties en service kunnen garanderen. Voordeel is dat er ingespeeld kan worden op lokale behoefte met een grote vrijheid van assortiment. Geen voorgeschreven bundels dus en de keuze om bij meerdere fabrikanten af te nemen.

Voordeel  voor de klant is dat hij digitaal optimaal geïnformeerd wordt met de ouderwetse garantie van service en kwaliteit dicht bij huis. Voordeel voor de fabrikant en tussenhandel is dat ze zich volledig kunnen fixeren op hun product en de beleving van de klant bij hun product. En voordeel voor de winkelier is een afgestemd aanbod op de specifieke eigen lokale wensen met een meer dan uitstekend voorlichtingsapparaat met flexibele en snelle levering.

Dat dit zich alleen al digitaal uitbetaald zal duidelijk zijn als men het aantal klikken en marketingbudgetten voor ogen zet wat momenteel gebruikelijk is. Daarnaast heeft men een groter bereik en assortiment, meer afgestemd op de plaatselijke markt.

Dat dit model meer service kan bieden is duidelijk. Met meer tevreden klanten en waarschijnlijk ook een spannender binnenstad. Want er valt weer wat te avonturieren op inkoopgebied voor de gewone burger.

Weergaven: 65

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren

Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden