Nederlands MediaNetwerk

Reputatiewinst voor organisaties met online community

Bedrijven die inhoudelijke expertise delen via een online community plukken daar de vruchten van. Dit blijkt uit een onderzoek naar het rendement van het HR-Communicatie Netwerk, een online community voor HR- en communicatieprofessionals met ruim 500 leden en 1700 volgers op Twitter.

De online community levert een positieve bijdrage aan de reputatie van de initiatiefnemers. Tegelijkertijd bezorgt de community initiatiefnemers  en leden daadwerkelijk nieuwe zinvolle zakenrelaties. Dit concluderen Erik Molkenboer en Lisa van Rens, masterstudenten Journalistiek en Organisatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, die het onderzoek uitvoerden in opdracht van redactioneel communicatiebureau Ravestein & Zwart, initiatiefnemer van het HR-Communicatie Netwerk. Hiervoor verspreidden zij een enquête onder de leden van het netwerk en interviewden ze initiatiefnemers van diverse online communities. Uiteindelijk deelden 65 leden hun mening met de onderzoekers.

Een eigen community draagt bij aan je reputatie

Ruim tweederde van de ondervraagden oordeelt positief over de bijdrage van het netwerk aan de reputatie van initiator Ravestein & Zwart. Met name de getoonde betrokkenheid bij het vakgebied geeft hierin de doorslag. Ook geven de respondenten aan dat het netwerk de initiatiefnemer nieuwe zakelijke contacten en meer naamsbekendheid kan opleveren. Deze conclusie wordt ondersteund door de geïnterviewde initiatiefnemers van andere netwerken – Willem Mastenbroek (ManagementSite), Robbert Jan Sabel en Remco Verhezen (Tekstblog), Martin Damen (Administratieve communicatie) en ook Bas Vlugt van dit Nederlands Media Netwerk.

De afzender van de berichten doet er niet toe

De meeste respondenten zouden het HR-Communicatie Netwerk aanbevelen aan anderen: zij beoordelen het netwerk met een 8. Dat het netwerk is opgezet door een redactionele dienstverlener met winstoogmerk beïnvloedt dit oordeel nauwelijks. Volgens zeventig procent doet dit niets af aan de kwaliteit en de reputatie van het HR-Communicatie Netwerk.

Redenen om lid te worden van een online community

De ondervraagden geven aan vooral lid te zijn van de online community om nieuwe kennis op te doen. Daarnaast hechten zij waarde aan het leggen van nieuwe contacten en de mogelijkheid om zichzelf op het internet te profileren. Bijna de helft van de leden van het netwerk doet inderdaad nieuwe online contacten op, van wie zestig procent deze nieuwe contacten ook daadwerkelijk offline ontmoet.

Herkennen jullie je in de resultaten van het onderzoek?
Kan het opzetten en beheren van een community bijdragen aan de reputatie van de initiatiefnemer?

Weergaven: 44

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden