Nederlands MediaNetwerk

Richard Meijer over de verfilming van Het Fort van Sjako

Psycholoog en schrijver
Richard Meijer verkocht de rechten van zijn boek
Het Fort van Sjako. Er komt een film, voorafgegaan door een inleidende televisieserie bij de
Tros als
De Bende van Sjako. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar de hoofdstad voor een prettig gesprek.
Dag Richard, hoe is het met je? 'Goed Bas, heel goed. Van mijn debuutroman is een serie afgeleid die bij de
Tros op zaterdagavond, primetime wordt uitgezonden. Ik mag niet klagen.'
Mooi, debuteren op het witte doek in een Huis Anubis constructie, waarbij televisie de film gaat aanjagen. Hoe ziet de overeenkomst in elkaar? Vertel alles! 'Als de serie een succes is, beginnen hopelijk volgend jaar de opnames van de film. Ik ben bij de opnames geweest en het ziet er allemaal erg fraai uit, het doet denken aan de series uit de tijd dat wij jong waren -
Q&Q meets
Zevensprong, meets
Woeste Wolf, maar dan zonder die fraaie getekende decors. Maar dan allemaal veel sneller natuurlijk en enger, veel enger! Ik heb de rechten van het boek verkocht in ruil voor een percentage van de winst. Eerlijk gezegd heb ik alle onderhandelingen laten voeren door mijn agent - en onze bevriende advocaat, want het is een ingewikkelde wereld. Met veel toeters en bellen. Vooral als het succesvol wordt, dan heb je niet alleen de film, maar ook de merchandising. Ja, je kunt altijd dromen, toch?'
Welke rol speel je al schrijver en geestelijk vader in de ontwikkeling van de serie en film? 'De serie is eigenlijk een deel 0 van mijn Sjako-cyclus: De personages leren elkaar in de serie kennen via een reeks doodenge beproevingen in Amsterdam. De schrijvers zijn met mijn personages, plotlijnen en input aan de slag gegaan en hebben hebben mijn
Sjakoversum uitgebreid. Zo wordt het een steeds grotere en dynamischer wereld waarin verhalen via diverse mediums elkaar ontmoeten. Ik voel me vereerd. Ik heb nu zelf het boek van de serie - in twee maanden! - geschreven en dat komt gelijk met de serie uit, mijn eerste filmverboeking. Ik heb alle registers opengetrokken en volgens de proeflezers is dit mijn engste boek tot nu toe geworden. Regisseur
Marc Wilard staat erg open voor input en hij heeft een aantal suggesties van mij overgenomen en in de serie verwerkt. Daar ben ik erg blij mee. Bovendien heb ik uiteraard een cameo in aflevering 5.'
Wat is het laatste nieuws? 'In 2008 is
Het duistere Hart van Fez uitgegeven, dat een vervolg op
Het Fort van Sjako is. Dit speelt zich af in Fez, Marokko, dat in de veertiende eeuw het magische centrum van de wereld was, zoals Amsterdam dat in de zeventiende eeuw was. Het is mijn bedoeling een vijfluik - door deel 0 wordt dit nu een zesluik - te schrijven dat een staalkaart van ware magie moet worden. Het volgende deel speelt zich af in Haiti en heet
De Loa van de Dood. Hierin ga ik in op de magische Vodoureligie. Ik heb Haiti in 2009 bezocht om de vodou te leren kennen en dat was een erg indrukwekkende reis. Daarna heb ik een vodou inwijding ondergaan, maar daar mag ik niets over vertellen. Het manuscript is voltooid en het boek verschijnt voorjaar 2011 bij
Prometheus. Tijdens het schrijven werd Haiti getroffen door een aardbeving, Vandaar dat de helft van de royalties van het boek naar de getroffenen gaan. Koopt dat boek dus, volgend jaar!'
www.fortvansjako.nl
tros.nl/index.php?id=5356

Weergaven: 1278

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Peter Wybenga op 9 September 2010 op 16.48
Wat een interessante man, die Meijer. Kan die niet wat vaker geïnterviewd worden? Bijvoorbeeld wat meer over die filmverboekingen?

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden