Nederlands MediaNetwerk

RTL Nederland in januari ruimschoots marktleider

Vooravond en ' X FACTOR' stuwen groei RTL 4.
PERSBERICHT. Ook januari 2009 sluit RTL Nederland af als marktleider. Met een zenderaandeel van 30,8 procent in de doelgroep 20 – 49 jaar, komen de gezamenlijke RTL-zenders bovendien 0,6 procent hoger uit dan vorige maand, een stijging die verder opgestuwd werd door het succes 'X FACTOR' en de vooravond bij RTL 4. De Publieke Omroep en de SBS Groep volgen met respectievelijk 28,3 procent en 26,3 procent. RTL 4 maakte een forse groei door ten opzichte van januari 2008: dit jaar werd in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar een zenderaandeel gerealiseerd van 16,1 procent (vorig jaar 15,3 procent, in 2007 15,6 procent). ‘X FACTOR’ spande met een start met 1,5 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 27,0 procent in de doelgroep de kroon (op 30 januari liepen deze cijfers zelfs op tot 1,6 miljoen en 31,1 procent). Het spraakmakende ‘Van Der Vorst Ziet Sterren’ maakte het succes op de vrijdagavond compleet. Ook ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ is zeer succesvol. Elke werkdag kijken er bijna 1,5 miljoen mensen naar, een aantal dat op 26 januari zelfs werd overschreden. In de doelgroep haalde Neerlands langstlopende soap deze maand een zenderaandeel van 23,1 procent, het hoogste sinds juni 2007. Ook op internet is 'GTST' bijzonder populair: in januari werden 2,5 miljoen streams opgevraagd, een stijging van 34 procent ten opzichte van december. Andere RTL 4-toppers waren het RTL Nieuws (1,6 miljoen kijkers op 2 januari en 1,4 miljoen op 27 januari), ‘RTL Boulevard’, ‘Editie NL’ en op de zaterdag ‘Tineke Schouten!’ en ‘Het Moment Van De Waarheid’, met respectievelijk 1,4 miljoen en 1,1 miljoen kijkers op 24 januari. Binnen de doelgroep 20 – 34 jaar bereikte het jonge RTL 5 een zenderaandeel van 8,6 procent, 0,6 procent hoger dan de maand ervoor. ‘America’s Next Top Model’ blijft scoren en ook de series ‘Project Catwalk’, ‘CSI: Miami’ en ‘Wie Is De Chef?’ staan in de top 10 van best bekeken RTL 5-programma’s. Deze wordt verder aangevuld met films als ’13 Going On 30’, ‘Home Alone 2: Lost In New York’, ‘About A Boy’ en ‘Welcome To The Jungle’. In januari kwam RTL 7 uit op een zenderaandeel van 7,4 procent in de doelgroep Mannen 20 – 49 (december 2008: 6,5 procent). Twee van de drie live-wedstrijden voor de KNVB Beker trokken meer dan een miljoen kijkers. Uiteraard deed een ander sportevent van de mannenzender, Dakar, het ook uitstekend, evenals de mannelijke films. Bij RTL 8 scoren vooral de thrillers op woensdag goed met een gemiddeld zenderaandeel in de doelgroep (Vrouwen 20 – 49 jaar) van 4,9 procent. Het overall zenderaandeel van de vrouwenzender kwam uit op 2,9 procent.
www.rtl.nl

Weergaven: 33

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

[Interview] Martijn Standaart: Met Scoupy bereikt Sanoma doelgroepen nog beter

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Martijn Standaart is op 1 oktober 2019 begonnen als directeur

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden