Nederlands MediaNetwerk

We kunnen het niet meer vermijden. Onze zorgkosten blijven oplopen en de wachtlijsten lijken langer en langer te worden. Eerdere bezuinigingen hebben niet voor een ommekeer gezorgd. Tegelijkertijd zien we veel nieuwe en frisse bedrijven die inspelen op de groeiende vraag naar een efficiënte zorg. Een zorg die ook dichter bij de patiënt staat en efficiënt werkt.

Apps

In ons dagelijkse leven is dat te merken aan vele gezondheidsapps die je overal mee lijken te helpen. Ze controleren of je goed bezig bent met een dieet, ze helpen je met een goede nachtrust, ze waarschuwen wanneer je hartslag te hoog is of ze slaan de data op van je glucosemeter. Maar een goede keuze in de app is niet altijd even gemakkelijk gemaakt. Door het grote aanbod aan apps is het lastig geworden om een kwalitatief goede en betrouwbare app te kiezen. De consument heeft behoefte aan aanvullende diensten, zoals app, om de eigen gezondheid snel te kunnen controleren. Maar omdat de vele apps niet door een gerenommeerde instantie worden beoordeeld, kan het gevaar ontstaan dat data verkeerd wordt gemeten. Of de persoonlijke data komt in handen van dubieuze partijen. Niet iets waar men op zit te wachten wanneer het gaat om de gezondheid. Dat betrouwbare eHealth initiatieven wel kans van slagen hebben, bewijzen de volgende voorbeelden:

Startup

Als startup is het geen gemakkelijke opgave om direct het vertrouwen te winnen van de consument. Waarom in zee gaan met een bedrijf die zich nog niet bewezen heeft? Het Rotterdamse Testalize.me koos ervoor om de samenwerking aan te gaan met een befaamd laboratorium. De handen werden ineengeslagen. De startup biedt soa testen aan, die vanuit huis anoniem kunnen worden gebruikt. Lichaamsmateriaal wordt opgevangen door de gebruiker. Vervolgens wordt dit anoniem verstuurd naar het laboratorium. Die controleren het lichaamsmateriaal op soa. De gebruiker kan na een aantal dagen middels een code de uitslag online aflezen. De kwaliteit en betrouwbaarheid van het lab worden gecombineerd met de innovatieve werkwijze van de startup.

AVG

Halverwege mei jongstleden is de nieuwe privacywet ingevoerd, de zogenaamde Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De regie komt nog meer in handen van de patiënt te liggen. Wanneer bijvoorbeeld een ziekenhuis de medische data van een patiënt wil delen, zal er uitdrukkelijke toestemming moeten worden gevraagd van de persoon in kwestie. Ook dient er bij elke zorginstelling vooraf een register van verwerkingsactiviteiten te zijn opgesteld. Daarnaast dient een functionaris te zijn aangewezen die verantwoordelijk is voor de gegevensbescherming. Uiteindelijk zal dit het kaf van het koren scheiden. De regulering geldt als bouwsteen voor een beschermde en vertrouwde omgeving voor arts en patiënt.

COPD

Zorginstellingen en zorgverzekeraars besloten om gezamenlijk de oplopende kosten terug te dringen met nieuwe innovatieve zorgmethoden. Met het initiatief COPD in Beeld wordt ingespeeld op de lange wachtlijsten bij longaandoeningen. Patiënten kunnen door het initiatief thuis worden gemonitord. Metingen worden zelf uitgevoerd en contact vindt plaats met behulp van een videoverbinding. Daarmee kan de zorginstelling heel nauwkeurig bepalen of een spoedopname of controle gewenst is. De besparingen op de zorgkosten worden gedeeld door de zorgverzekeraar en de zorgaanbieder.

Website

We zitten steeds vaker op de bank online te zoeken naar aandoeningen en behandelingen. Goede medische informatie kan je snel helpen zorgen weg te nemen. In veel gevallen is het niet noodzakelijk om een huisarts op te zoeken wanneer je ergens last van hebt. En dat resulteerde in de website Thuisarts. Een initiatief van huisartsen. Op basis van wetenschappelijke medische informatie, zonder commerciële invloed, wordt een zo volledig mogelijk medisch overzicht gegeven. Vol tips en adviezen. De patiënt weet dat het geloofwaardig is. Voor de arts scheelt het onnodige bezoekjes van de patiënt.

Partnership

De bovenstaande voorbeelden laten zien dat samenwerking noodzakelijk is in de zorg. Patiënt, zorgaanbieder, zorgverzekeraar en overheid zullen gezamenlijk tot initiatieven moeten komen. Alleen dan hebben e-health projecten kans van slagen. In tijden dat virussen en gestolen data aan de orde van de dag zijn, is er meer behoefte aan betrouwbaarheid en veiligheid. Uit deze voorbeelden blijkt dat er veel efficiënter kan worden gewerkt in de zorg. En dat is essentieel voor een betaalbare zorg in de toekomst.

Weergaven: 163

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden