Nederlands MediaNetwerk

Als een antropoloog van een ander deel van de wereld nu Nederland zou bezoeken, zou het heel duidelijk zijn: Nederland heeft een heel leuk en orgineel cargo cult ritueel: Sinterklaas.

Oorspronkelijk noemde men iets een Cargo Cult als een 'inheemse' samenleving in contact kwam met een rijkere en technisch verder door ontwikkelde cultuur. Een dorpje krijgt allerlei spullen in de schoot geworpen die het zelf nooit kan maken. De cargo cultus kan soms zo ver gaan dat er een soort culturele zelfmoord plaatsvindt: Als alles erop gericht is om spullen te ontvangen en men de eigen productie stopt omdat dit harde werk allemaal niet meer nodig is, het schip met kadootjes komt immers toch wel weer vanzelf de haven binnenzeilen. Soms komen de spullen letterlijk uit de lucht vallen: bij hulpgoederen. Men spreekt van een cargo cult als men geen echt goed beeld heeft waar de goederen vandaan komen: het is een mysterie. De bevoorrading van de eigen samenleving heeft men niet in eigen hand en men heeft geen compleet beeld van de realiteit. En zoals zo vaak met mysterieen worden die omgeven met rituelen.

De antropoloog schrijft op in zijn notitieboekje: ouders en kinderen staan op de kade te zwaaien met vlaggetjes en zingen liedjes totdat er een schip binnenkomt varen. Op dit schip zijn er kadootjes. Waar die kadootjes vandaan komen, waarom die kinderen die kadootjes krijgen: het doet er niet toe: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

De pepernoten, gemaakt met exotische speculaas-specerijen zoals kaneel en gember zijn een duidelijke referentie aan de VOC kruiden. Het ritueel dat ons zo typisch Nederlands maakt, refereert aan de Gouden Eeuw: toen we van modderig kikkerlandje in korte tijd transformeerden naar een van de grootste spelers op aarde. Het is wat van Nederland Nederland maakte. De Vikingen die ons zo bruut beroofden brachten ons wel een goed idee: de wereld rond zeilen.

We denken wel dat Nederland Calvinistisch is: zuinig en hardwerkend. Maar in werkelijkheid is Nederland daarnaast ook gebaseerd op cargo: tijdens de Gouden Eeuw kwamen de goodies vanzelf binnenzeilen. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan. Op de Gouden Koets -nu in reparatie- staan afbeeldingen van 'inheemse bevolkingen'' die ons de specerijen knielend aanbieden. Nu is deze koets in reparatie en rijdt de koning rond in een andere, want... die afbeelding klopt niet helemaal: op het plaatje ontbraken de geweren.

En dan kwam er ook nog die gasbubbel: al dat geld gewoon toegevoegd aan onze begroting: niet opzij gezet zoals Noorwegen dat deed met hun olie. Maar gewoon opgemaakt aan de dagelijkse staatshuishouding.

Lang heb ik het niet begrepen waarom zwarte piet nou zo'n probleem is. Ik dacht als kind altijd dat zwarte piet een soort clowntje was. Je hebt toch ook witte clowns, zoals Pierrots in Frankrijk. Waarom is het zwart schminken van een clown zo taboe? Komt het doordat in VS context, het black facing nog fouter is en wij cultureel gezien nu bij de VS horen?

Er is nog een andere hypothese: Want een clown is de hofnar die als enige de heerser mag bespotten en via humor de macht mag bekritiseren. Waarom heeft zwarte piet geen humor? Waarom is het niet gewoon een zwarte clown? Omdat hij dus blijkbaar die macht niet mag bekritiseren. Daarom.

En het gaat zelfs nog verder dan zwart wit, het gaat om onze cargo cultus: van het niet nadenken waar de kadootjes vandaan kwamen in de gouden eeuw. En als we dat nog steeds niet kunnen, dan zitten we er blijkbaar nog steeds in.

Maar nu werkt het ook nog eens andersom: waar blijft ons afval? Moeten we niet alleen nadenken over binnenkomende goederen: ons een reeel beeld vormen hoe ze tot stand zijn gekomen (is deze kleding gemaakt van kinderarbeid?, hoe komen we aan het colton in onze mobiele telefoon?). Nu moeten we ook nog nadenken over waar iets blijft. Wat dus als ik een ballon oplaat, dan verdwijnt hij niet gewoon in het niets, naar een andere dimensie? Nee die komt in de plastic soep: ballonen eens zo feestelijk kunnen in 2018 echt niet meer: verzin maar iets anders: omgekeerde cargo cult !. 

Het moet echt, uit die bubble komen. Want met Cargo Cults loopt het meestal niet goed af. 

Weergaven: 232

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden