Nederlands MediaNetwerk

Het jaar 2010 wordt een topjaar voor televisie: de kijktijd loopt op, er wordt meer reclame gekeken en de reclamebestedingen stijgen sterk. Dit meldt SPOT in haar Televisierapport 2010, dat vandaag verschijnt.

Door de hoge kijkdichtheid wordt ook de reclame op televisie beter bekeken. Het dagbereik van televisie ligt op 80%, het reclame-dagbereik op ruim 70%. Er wordt in 2010 ongeveer 18 minuten per dag naar reclame gekeken, in 2009 was dat 17 minuten. Dit maakt ca. 9% van de kijktijd uit.

De lengte van de reclamefilmpjes wordt geleidelijk aan korter. Gemiddeld ligt dit nu rond de 24 seconden. Anderzijds zien we dat 30% van de campagnes een zogenaamde twin spot strategie hanteert. Dit fenomeen blijft maar toenemen. In 2005 lag dit percentage nog rond de 20%. De gemiddelde lengte van de gecombineerde spot ligt tegen de 35 seconden.

De reclamebestedingen voor televisie laten in 2010 een krachtig herstel zien na het crisisjaar 2009. In de USA stijgen de bestedingen in Q1 met 10%. Zij spreken in het kader van televisie over “Most bang for buck”. In Nederland stijgen de bestedingen in het tweede kwartaal van 2010 met maar liefst 15%.

De stijging is ook terug te zien in de toename van het aantal adverteerders dat op televisie actief is (ruim 1000) en het aantal merken waarvoor wordt geadverteerd (bijna 2000).

Tegen de trend in hebben de grote adverteerders (top 10) in 2009 meer geadverteerd dan het jaar daarvoor. Zij hebben ‘anticyclisch’ geadverteerd en in 2009 bijna 25% meer GRPs ingezet dan het jaar daarvoor.

De kijktijd naar televisie loopt in 2010 flink op. Zowel in het voorjaar (mede door het WK Voetbal), als in de zomer en het najaar, ligt de kijktijd hoger dan in 2009. De stijgende trend in de kijktijd wordt weergegeven in de SKO metingen en was ook al zichtbaar in het Tijdbestedingsonderzoek van SPOT. De stijgende kijktijd maakt deel uit van een wereldwijde opwaartse trend in het televisiekijken.

Naast de kijktijd voor het ‘live’ kijken tijdens de uitzending, neemt ook de tijd toe voor het kijken op een ander tijdstip. Dit zijn de zelf opgenomen programma’s via de hard disk recorder en de programma’s die via Uitzending Gemist e.d. worden bekeken. Ook deze laten beide een stijgende trend zien.

Het televisiekijken concentreert zich op een beperkt aantal zenders. De top 20 zenders nemen bijna 90% van de kijktijd voor hun rekening. De top 10 bijna 80% en de top 5 realiseert ongeveer 60% van de kijktijd.

In 2010 worden naar verwachting een record aantal van bijna 2 miljoen televisietoestellen verkocht. Dit betekent dat 1 op de 4 huishoudens een nieuw toestel aanschaft. Door dit groeiende aantal kan de introductie van technologische vernieuwingen steeds sneller verlopen. De uitrol van nieuwe technieken kan nu in 4 à 5 jaar worden gerealiseerd. Dit wordt met name voorzien voor TV’s met internet-aansluiting.

www.spot.nl

Weergaven: 66

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden