Nederlands MediaNetwerk

Stichting One: Persbericht nog steeds belangrijke informatiebron voor journalisten

Het persbericht is nog steeds een belangrijke bron van informatie voor journalisten. Ook bloggers en andere nieuwe media maken veelvuldig gebruik van persberichten. Dit komt naar voren uit een onderzoek onder 215 journalisten en bloggers, uitgevoerd door ANP Pers Support, Marketingfacts, LEWIS PR en Stichting One.

Van de ondervraagden zei 65% het persbericht handig te vinden. Bijna 40% vond het persbericht zelfs onmisbaar. Of het persbericht wordt gelezen, hangt grotendeels af van het onderwerp van het persbericht en de betrouwbaarheid van de afzender. Ruim 70% van de journalisten kopieert wel eens delen van de berichten voor het schrijven van een artikel.

Naast de traditionele persberichten, werden ook social media releases en videopersberichten meegenomen in het onderzoek. 55% van de respondenten gaf aan bekend te zijn met social media releases, een combinatie van tekst, foto, video en social media links. Van hen ontvangt tweederde ze ook daadwerkelijk wel eens en in 72% van de gevallen wordt er inhoudelijk ook wat met het bericht gedaan.

Slechts een kwart van de journalisten ontvangt wel eens losse videopersberichten. Videopersberichten zijn een mooie tool, maar behoorlijk arbeidsintensief. Bovendien is lang niet elk nieuwsonderwerp geschikt voor een videopersbericht. De inhoud van videopersberichten wordt minder vaak gebruikt dan die van gewone of social media releases. Steeds vaker worden videopersberichten dan ook onderdeel van een social media release.

“Al jaren wordt geroepen dat persberichten ten dode zijn opgeschreven, maar anno 2010 blijken ze nog steeds springlevend”, zegt Jan Willem Alphenaar van Stichting One. “ Vier van de vijf respondenten denkt bovendien dat het persbericht nooit zal verdwijnen. Het zal altijd een belangrijke informatiebron blijven.”

www.slideshare.net/jwalphenaar/resultaten-onderzoek-informatiebehoe...
www.stichting-one.nl

Weergaven: 75

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Renzo Verwer op 14 Juli 2010 op 7.44
wisten we al. Ze worden ook vaak kritiekloos overgenomen, tot in de volkskrant toe, weet u nog? Vooral als het een 'leuk' onderzoekje betreft van een bedrijf en er cijfers worden genoemd, hoppekee, in de krant ermee.

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden