Nederlands MediaNetwerk

TASCONTROLE WEIGERING KRIJGT VERVOLG.

Mij werd vanavond een winkelverbod opgelegd bij supermarkt Albert Heijn Meins in Beijum in Groningen. ik weiger namelijk tascontrole, omdat ik geen spullen jat. Regelmatig vragen ze of ik de inhoud van mijn tas wil tonen. Het feit dat het mij gevraagd word vind ik niet fijn en ik heb dus al meerdere keren geweigerd. De kassiere heeft een medewerkster gebeld die vervolgens mij uitlegde dat het raar is dat ik dit niet wil, dat vooraf aangegeven staat dat de vraag gesteld kan worden en tenslotte vroeg ze me of ik iets te verbergen heb. Ik heb geantwoord dat ik niks te verbergen heb, maar dat ik niks gestolen heb en de inhoud van mijn tas haar niet aangaat. Vervolgens "mocht" ik tot nu toe gewoon door.

Allereerst het argument dat ik niks te verbergen heb. Dit wordt te pas en te onpas aangewend als argument om prive zaken kenbaar te maken. Maar dat ik niets te verbergen heb staat toch los van het feit dat ik de inhoud van mijn privacy niet op hoef te geven als een willekeurig persoon me daar om vraagt. Iedereen die het hier niet mee eens is graag reageren onder vermelding van volledige naam, adresgegevens en netto maandsalaris. (dit laatste ter illustratie)

Maar waar het me om gaat; ik heb begrepen uit wat ik lees dat een winkelier mij bij een constatering van diefstal (heterdaad) me aan mag houden (of staande??), en in mijn tas mag kijken. Dat is nu niet het geval, bovendien mogen ze me niet tegen houden, alleen vragen te blijven om zo de politie de kans te geven dit verder af te handelen.

Verder heb ik begrepen dat het aangeven bij de ingang van zulke zaken het daadwerkelijk uitvoeren ervan kracht bij zet omdat weigering hierdoor tot ontzegging van de toegang kan leiden. Dit laatste vind ik weliswaar onterecht als er geen strafbaar feit is gepleegd.

De Albert Heijn in Beijum is blijkbaar de enige die deze tascontrole uitvoert in Groningen, en beweert dat er sprake is van een overeenkomst als ik bij hen de winkel in ga. Een overeenkomst? Ik heb nergens een handtekening gezet, en ik ga er ook niet mee akkoord dat me dit gewoon opgelegd wordt door een winkelier, terwijl hier geen wettelijke grond voor is.

Als de huisregels zouden zijn dat alle bezoekers van deze winkel te allen tijde door het personeel geslagen en geschopt mogen worden, dan ga ik door de winkel te betreden daar stilzwijgend mee akkoord? Dit is ongetwijfeld in strijd met wettelijke bepalingen, bovendien is het een onnozel voorbeeld, maar zeker niet minder geldig als de bepaling in het huisregelement dan de toevoeging "betreffende bevoegdheden personeel" die verder gaan dan de wet toelaat.

Ik heb niets gestolen, en ik zie dit als een ongeldig winkelverbod. Zelfs de politie moet een gegronde reden hebben om mij aan te houden, en kan niet te pas en te onpas mensen gaan fouilleren.

Van de ene kant snap ik de winkelier die het probleem winkeldiefstal heeft en ook niet voor zijn plezier tijd en geld stopt in controle op tassen. Een winkelverbod voor winkeldieven is toch wel te rechtvaardigen, maar een winkelverbod voor mensen die zich beroepen op hun wettelijk vastgelegde rechten op momenten dat ze geen strafbare feiten hebben gepleegd vind ik niet zonder meer terecht. Dan is het dus even de vraag in hoeverre de winkelier individuen mag weigeren van zijn prive-eigendom, terwijl hij eigenlijk ieder ander die hij niet kent gewoon in zijn winkel toe laat.

En wat doet de politie als die ter plaatse komen? Zij zullen mijn spullen ook niet zonder meer mogen controleren. Er moet een gegronde verdenking zijn. Ik vind het daarom een zeer vreemde ervaring dat de winkelier dus een een huisregel mag verzinnen en die hanteert alsof het een wet is.

Het wetboek zegt het volgende;

Volgens het wetboek van Strafvordering mag een burger (dus winkelmedewerker) NIET in je tassen kijken.
Sterker nog: zelfs wanneer iemand op heterdaad is aangehouden voor diefstal door een winkelmedewerker of beveiliging, mogen zij alleen de goederen die ZICHTBAAR worden meegevoerd, in beslag worden genomen. Tassen en kleding moeten ze vanaf blijven.
De algemeen opsporingsambtenaar (politie) of buitengewoon opsporingsambtenaar die bevoegd is voor artikel 310 Wetboek van Strafrecht (diefstal) mag verder gaan.
Onderzoek aan kleding of lichaam zoals de opsporingsambtenaar verricht, staat in artikel 195, lid 3 Wetboek van Strafvordering. Omdat tassen geen kleding of lichaam zijn en niet staat genoemd, mag dat dus niet.
Alleen als er kans is dat de aangehouden verdachte het gestolen goed weg kan maken, of voor waarheidsbevinding, mag aan kleding of lichaam onderzoek worden gedaan. Maar die tas is geen kleding of lichaam dus moet met rust worden gelaten. Die komt pas in het bureau op bevel van de Hulp Officier van Justitie aan de beurt. De opsporingsambtenaar mag de tas wel onder zich nemen zoals dat heet, maar er dus niet in kijken!!!

Dit is ook zo'n ongeldige regel, "De directie stelt zich niet aansprakelijk voor schade aan uw eigendommen". Hetzelfde verhaal - ongeldig. Ze mogen zich niet zomaar ontdoen van rechten en ze mogen zich ook niet zomaar rechten toe-eigenen". Wij hebben als cooperatie een aansprakelijkheidsverzekering, en tevens bij de VvE die ik beheer.

De strekking van mijn verhaal is als volgt, ik zie steeds vaker dat winkeliers, politie en organisaties zich niet aan regels houden die wettelijk zijn vastgelegd, en zie dat als een uitholling van mensenrechten die voor ieder mens in Nederland gelden.
Ik ben voor een maatschappij waar niet met 2 maten wordt gemeten, of waar men regels toepast zoals het voor het gemak maar uitkomt, zonder zich er blijkbaar om te bekommeren of het wel of niet rechtmatig is.

Liefs Pi-Qui

Weergaven: 364

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jeroen Verkroost: Disney+ zal een succes worden (en dit zijn de risico's)

Ik denk wel dat Netflix voorlopig nog marktleider blijft, zeker wereldwijd met ruim 150 miljoen aansluitingen, maar de komst van Disney gaan ze voelen

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden