Nederlands MediaNetwerk

Nee, we gaan het niet hebben over het twitterende Iran. Er woedt namelijk een andere strijd. En free-dom dreigt het onderspit te delven.

Laten we beginnen met het rapport van Fred Teeven. Fred was gevraagd om een rapport te schrijven over auteursrecht: wat moesten we daarmee aan in ons kikkerlandje. Zijn bevindingen komen in Auteursrecht: een rapport naar voren.

Goh… een voormalig officier van justitie… wat zou zijn conclusie toch zijn? Als dat maar geen WC-EEND verhaal zou worden… Degene die hem in die commissie heeft gezet heeft niet onpartijdigheid in gedachte gehad, want natuurlijk pleit deze ras procureur voor meer boetes en aangescherpte wetten. Want mensen gratis geven waar ze voor zouden kunnen betalen… om met de woorden van Charlton Heston te spreken: “from my cold, dead hands…”

Dat is een hele andere mening dan die van Chris Anderson. Deze man staat bekend als de bedenker van The Long Tail – Als u nu nog niet weet wat The Long Tail is, dan raad ik u aan wat vaker met een search specialist te praten. Als u er dan nog niet mee wordt doodgegooid moet u wellicht een nieuwe search specialist om de arm nemen.

Nu heeft hij een nieuwe theorie… nu ja, nieuw…. Hij heeft al weer anderhalf jaar geleden een stukje geschreven over de Freeconomy. Hoe het ‘Free’ model steeds meer en vaker toegepast wordt cq moet worden en hoe uw bedrijf, ja ook die van u, dit in zich moet hebben wil u op de lange termijn overleven. Hoe dit werkt? Door advertising om gratis content, pro versies die wel betaald zijn, cross selling - waarbij het gratis product het betaalde product verkoopt, en nog een aantal modellen.

Malcom Gladwell deelt deze mening niet. Deze man is bekende van als bedenker van The Tipping Point – als u niet weet wat The Tipping Point is, dan raad ik u aan wat vaker met uw viral- of social mediaspecialist te praten. Als u er dan nog niet mee wordt doodgegooid moet u wellicht een nieuwe viral of social mediaspecialist om de arm nemen.

Malcom laat weten in het stuk wat hij voor The New Yorker schreef, dat het Free model leuk bedacht is, maar zeker niet een economische wet is zoals Chris dat stelt.

Hij opent met een pleidooi waarin hij laat zien dat de uitgever van de Dallas Morning News - een krant - door de boze mannen van Amazon - internet - werd gedwongen om alles behalve zijn naam op te geven als hij op de Kindle - e-paper - zijn krant wilde uitbrengen. Dat was natuurlijk voor hem geen business model. Daarna komt hij met een nog prangender voorbeeld hoe volgens het model van Chris de New York Times kennelijk zichzelf opnieuw zou moeten uitvinden en middels een reorganisatie mensen zou moeten belonen met non-monetary rewards. Je zou na het lezen hiervan bijna denken dat het branded content is, ingekocht door de Commissie Brinkman.

Maar waar het Chris nog slechter vergaat – en Fred goed – is als we naar het nieuws van afgelopen week kijken. Na via Twitter - altijd weer dat ellendige Twitter - voor de rechter te zijn gedaagd, kozen de jongens van The Pirate Bay eindelijk eieren voor hun geld. Misschien onder druk van de internationale gemeenschap? Want wellicht moesten er mariniers met bestanden worden meegestuurd. Het zijn en blijven toch piraten… en we denken nu bij het horen van piraten niet meer aan Jack Sparrow, maar aan die Somalische niet-zo-lieve versies.

Hoe dan ook. Daar waar Chris zegt dat je sites zoals TPB niet eronder krijgt, hebben deze heren voor het schamele bedrag van € 5,5 mio de site met de meeste bits per seconde stilgelegd. Want muziek… dat kan niet zomaar gratis. Last.fm heeft ook al de boel op slot gegooid, want gratis kon niet meer. Betaald moet er worden.

En dan is het cirkeltje rond… want dan krijgt Fred toch nog gelijk. En Chris niet. Want Free-dom… dat is van gisteren. Betaald! Dat is het model van nu.

Weergaven: 51

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden