Nederlands MediaNetwerk

The Times en The Sunday Times deels achter betaalmuur


Door Peter Luit. Nog ruim een week mogen de Britten gratis de sites van beide kranten bekijken. Daarna zet mediamagnaat Rupert Murdoch een ‘betaalmuurtje’ neer. Of de twee Briste kranten navolging krijgen, ook internationaal, is een vraag die velen bezig houdt. Ook het aantal ‘betalers’ voor nieuwscontent in verhouding tot de advertentie inkomsten zal door vele analisten kritisch worden gevolgd. Ook Google krijgt geen toegang meer tot de site om de
content te indexeren, alleen de homepage zal zichtbaar zijn voor de zoekmachine. De website die nu nog beide totels combineert (timesonline.co.uk) zal worden opgesplitst in twee sites:
thetimes.co.uk en
thesundaytimes.co.uk. Het betaalmodel is eenvoudig. Elke afzonderlijke dag kost de lezer €1,20, een hele week kost €2,40. Andere kranten van Murdoch, Financial Times en The Wall Street Journal hebben ook al betaalmuurtjes. The New York Times gaat vanaf bagin 2011 geld vragen voor haar content. Uiteraard zijn er diverse modellen, waarbij abonneehouders van de papieren editie volledig gratis toegang krijgen tot de websites. Murdoch is niet bang dat adverteerders massaal zullen weglopen. De uitgevers hebben jaren geleden zelf de keuze gemaakt hun content op het web gratis weg te geven, in ‘ruil’ voor veel welwillende adverteerders. En dat is aan het veranderen, adverteerders worden steeds vaker zelf uitgever en hebben derhalve de traditionele kanalen niet meer nodig. Uitgevers zullen daarom extra waarde moeten toekennen aan hun content. Breaking News is inmiddels het domein van de burger, hier wordt relevantie een individueel proces. Diepgang en analyse is het werk van de journalist 2.0. Onderzoek en kennis dienen voorop te staan. Pas dan zullen burgers het logisch vinden hiervoor te betalen, net zoals zij dat doen voor muziek, films, games en applicaties. Het aandeel illegaal moeten uitgevers voor ‘lief’ nemen. Je hoort niemand over het laten lezen van één gekocht boek door meerdere mensen of zelfs de krant die naar de buren gaat zonder die te betalen. Maar niets betalen voor ‘geschreven’ journalistiek moet definitief veranderen. Veel uitgevers hebben hun vaste ploeg journalisten naar huis gestuurd en zijn berichten van persbureaus gaan overnemen en met freelancers gaan werken. Vooral die uitgevers zullen het moeilijk gaan krijgen als Murdoch’s plan wereldwijd navolging gaat krijgen. Uitgevers zullen voorlopig nog even moeten bloeden voor de keuzes die zij in het verleden hebben gemaakt, maar de weg naar herstel kent nu wel een eerste belangrijke stap. Lees van Peter ook: -
Nieuwe vormen van on-line advertising vergen nieuwe houding van uit... -
Murdoch is blij met de iPad bij Wall Street Journal – althans voorl... -
Website start-up nieuwsmarkt.nl live -
Telegraaf, Sanoma en STER in push-plan voor mobiel adverteren -
Motivaties voor iAd achterhaald – Adverteerders zien steeds minder ...

- Murdoch waagt de gok voor betaalde content op het web voor The Times
- New York Times over betaalde on-line content

Weergaven: 36

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Birgitte de Winter op 27 Mei 2010 op 15.29
Dit ziet er nog eens fantastisch uit!!!

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden