Nederlands MediaNetwerk

The Times en The Sunday Times deels achter betaalmuur


Door Peter Luit. Nog ruim een week mogen de Britten gratis de sites van beide kranten bekijken. Daarna zet mediamagnaat Rupert Murdoch een ‘betaalmuurtje’ neer. Of de twee Briste kranten navolging krijgen, ook internationaal, is een vraag die velen bezig houdt. Ook het aantal ‘betalers’ voor nieuwscontent in verhouding tot de advertentie inkomsten zal door vele analisten kritisch worden gevolgd. Ook Google krijgt geen toegang meer tot de site om de
content te indexeren, alleen de homepage zal zichtbaar zijn voor de zoekmachine. De website die nu nog beide totels combineert (timesonline.co.uk) zal worden opgesplitst in twee sites:
thetimes.co.uk en
thesundaytimes.co.uk. Het betaalmodel is eenvoudig. Elke afzonderlijke dag kost de lezer €1,20, een hele week kost €2,40. Andere kranten van Murdoch, Financial Times en The Wall Street Journal hebben ook al betaalmuurtjes. The New York Times gaat vanaf bagin 2011 geld vragen voor haar content. Uiteraard zijn er diverse modellen, waarbij abonneehouders van de papieren editie volledig gratis toegang krijgen tot de websites. Murdoch is niet bang dat adverteerders massaal zullen weglopen. De uitgevers hebben jaren geleden zelf de keuze gemaakt hun content op het web gratis weg te geven, in ‘ruil’ voor veel welwillende adverteerders. En dat is aan het veranderen, adverteerders worden steeds vaker zelf uitgever en hebben derhalve de traditionele kanalen niet meer nodig. Uitgevers zullen daarom extra waarde moeten toekennen aan hun content. Breaking News is inmiddels het domein van de burger, hier wordt relevantie een individueel proces. Diepgang en analyse is het werk van de journalist 2.0. Onderzoek en kennis dienen voorop te staan. Pas dan zullen burgers het logisch vinden hiervoor te betalen, net zoals zij dat doen voor muziek, films, games en applicaties. Het aandeel illegaal moeten uitgevers voor ‘lief’ nemen. Je hoort niemand over het laten lezen van één gekocht boek door meerdere mensen of zelfs de krant die naar de buren gaat zonder die te betalen. Maar niets betalen voor ‘geschreven’ journalistiek moet definitief veranderen. Veel uitgevers hebben hun vaste ploeg journalisten naar huis gestuurd en zijn berichten van persbureaus gaan overnemen en met freelancers gaan werken. Vooral die uitgevers zullen het moeilijk gaan krijgen als Murdoch’s plan wereldwijd navolging gaat krijgen. Uitgevers zullen voorlopig nog even moeten bloeden voor de keuzes die zij in het verleden hebben gemaakt, maar de weg naar herstel kent nu wel een eerste belangrijke stap. Lees van Peter ook: -
Nieuwe vormen van on-line advertising vergen nieuwe houding van uit... -
Murdoch is blij met de iPad bij Wall Street Journal – althans voorl... -
Website start-up nieuwsmarkt.nl live -
Telegraaf, Sanoma en STER in push-plan voor mobiel adverteren -
Motivaties voor iAd achterhaald – Adverteerders zien steeds minder ...

- Murdoch waagt de gok voor betaalde content op het web voor The Times
- New York Times over betaalde on-line content

Weergaven: 36

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Birgitte de Winter op 27 Mei 2010 op 15.29
Dit ziet er nog eens fantastisch uit!!!

Interviews

[Startup Competitie] Piet Hein van Dam over Clear

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Piet Hein van Dam van Clear

[Startup Competitie] Jan Willem Borsboom over PodcastAds

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Jan Willem Borsboom, oprichter van van PodcastAds

[Startup Competitie] Sander Nagtegaal over Unless

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Sander Nagtegaal van Unless

[Startup Competitie] Tim van der Bilt over Maze-One

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Tim van der Bilt van Maze-One

[Startup Competitie] Rens Plandsoen over We All Ride

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rens Plandsoen van We All Ride

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Top of Flop?

Geen consumentenonderzoek zal ooit de cultuur van jouw doelgroep beter omschrijven dan je consumenten zelf. Je moet alleen het gesprek aan durven gaan

Jeroen Verkroost: Redt streaming de muziekbusiness? Wil de consument Netflix, Disney, Prime én HBO?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Machiel Verkuyl: Is reclame zinloos?

Als een voorbijganger roept dat reclame zinloos is, zet dat Machiel Verkuyl aan het denken. Heeft die man gelijk?

[Column] Femke Leemeijer: Het merk LINDA.

Lang geleden heb ik me al eens verbaasd over de rek die er in het merk LINDA. bleek te zitten: van trendy stijlicoon tot (sorry) burgerlijke kneuterigheid en van taboedoorbreker tot comédienne - niets was te gek

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden