Nederlands MediaNetwerk

Sinds afgelopen weekend is de moskee in de wijk Lombok in Utrecht, helemaal vol gehangen met Turkse vlaggen.

Terwijl ik langs fiets krijg ik de sterk associatieve gedachte alsof voetbal hooligans het religieuze gebouw hebben overgenomen.  

Is het mijn culturele bias dat ik dit er absurd uit vind zien?

Bij navraag bij voorbijgangers, duurt het even voor ik iemand spreek die daadwerkelijk naar die moskee gaat. De eerste mensen die ik vraag kijken misprijzend naar het gebouw en zeggen dat ze daar niets mee van doen hebben. Maar dan spreek ik een man die zegt ''dat is om de doden in Turkije te herdenken''.

Ok. Dodenherdenking is inderdaad iets religieus. Contemplatie, je loskoppelen van de waan van de dag, intunen op iets hogers. Dat zijn geen zaken waar die vlag symbool voor staat.


De scheiding van kerk/moskee en staat: is een van de pilaren van democratie. 

Maar deze nieuwe moskee heeft nooit die ambitie gehad: hij is betaald met geld van de Turkse staat en bij de feestelijke opening was de Turkse ambassadeur trots aanwezig.

Religie die zich voor een karretje laat spannen. Emoties en onderbuikgevoelens nog even verder opstoken. En dan oproepen tot steun van een president. Religie die zichzelf niet als hoogste goed ziet, maar zich onderwerpt aan de waan van de dag: is de wereld op zijn kop. Met een seculiere moskee en een religieuze staat.

Ook binnenin de moskee, bij de ingang zie je nog een stukje van een digitaal wapperende vlag op een scherm richting gebedsruimtes.

P.S. In moskeeen mogen geen mensen worden afgebeeld en ook geen symbolen of wereldlijke voorstellingen. Alleen mozaieken van bloemen zijn onschuldig genoeg om de muren te mogen sieren. De reden: het voorkomen van aanbidding van afgoden. Zelfs Mohammed zelf mag mag niet worden afgebeeld. Hoe is het mogelijk dat men geen aanstoot neemt aan deze vlag?

Weergaven: 249

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

[Cross Media Bureau 2020] Dolly van den Akker vertelt over MPG.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. MPG. dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Cor Hospes: Corona en het demasqué van het merkdenken

Om te lachen zijn ze, ja echt. De reclamefilmpjes waarmee merken in tijden van corona proberen sympathie te winnen

Jeroen Verkroost: Redt de Autoriteit het nieuws? CSI AdTech? Post-corona trendrapport lezen? Hoe paait Google oudjes?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Laat die FOMO maar komen

Bij De Speld gaan de deuren ook langzaam weer open. We beginnen klein en hanteren strikte regels. Hoewel ik gewend ben geraakt aan thuiswerken, kijk ik ernaar uit om straks weer samen te werken met driedimensionale collega’s

[Column] Jacqueline Smit: The one who sees it differently

Liever the one who sees it differently, dan alleen maar Van Persies in het team

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden