Nederlands MediaNetwerk

Geen branche is zo afhankelijk van de marketing-euro’s van anderen als de uitgeefsector. Toch nemen ze markeringactiviteiten voor hun eigen producten nauwelijks serieus.

Elke journalist is weleens gebeld door productmarketeers die hopen op aandacht voor hun product in een publicatie. Als journalisten echter werkelijk interesse hebben in het product zullen ze zich eerder wenden tot een product manager, die immers vaak betrokken is bij het ontwerp of de introductie van het betreffende product en de ins en outs ervan kent. Grofweg kan gesteld worden dat veel producenten een extern- of marktgerichte functionaris hebben, naast een product- of interngerichte.

Uitgeverijen koppelen aan elk tijdschrift een marketing manager, die echter in de praktijk vooral bezig is als (productie gerichte) blad manager: hij is het immers die vaak het contact onderhoudt met drukkerijen en distributie-organisaties (Aldi- en Betapress, TNT en Sandd) en heeft de arbeidsintensieve taak het HOI te voorzien van door de account goedgekeurde oplagecijfers. Geen wonder dat het qua marketing vaak blijft bij een schapwiebelaar, een price-off en de nodige barterdeals om de naam van de uitgave tenminste nog eens tegen te komen bij een evenement of televisieprogramma dat (nauw) aansluit bij de doelgroep van krant of tijdschrift.

De vrij onvolwassen status die marketing op die manier heeft, blijkt ook uit het gemak waarmee gesnoeid wordt op het marketingbudget, zodra de (verkoop)resultaten tegenvallen. Aangezien uitgeverijen per definitie extreem vroeg-cyclisch zijn, wordt daar al op marketing bezuinigd, terwijl de euro’s van de adverteerders nog beschikbaar zijn. Steeds weer een fout signaal naar de markt, dus.

Wie het tijdschiftenschap bij Albert Heijn of het tankstation bekijkt, kan niet anders concluderen dan dat uitgevers net zo goed een fmcg-leverancier zijn als Mars of Unilever. Het wordt daarom tijd dat uitgeverijen op een zelfde manier bouwen aan hun merk, hun markt, hun bereik en hun verkoopvolume als Sara Lee of Nestlé

Weergaven: 82

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Ritzo ten Cate op 22 Januari 2009 op 12.39
Mooi verhaal. Herkenbaar. Maar of Sara Lee en Nestlé nu de voorbeelden zijn die je moet noemen om een merk op te bouwen? Lees nieuwe marketing boeken als Purple Cow of Tribes (van Seth Godin) en je snapt dat dit 'oude' merken zijn, die groot geworden zijn door advertising. Tegenwoordig laat je mensen over je praten, of liever nog: fluisteren.

Lijkt me leuk om 'ns een benen op tafel / pizza sessie met insiders te doen. Wat rondwandelen binnen / bomen met 'educatieve uitgevers' leidde tot mooie inzichten en binnenkort meer. Check alvast mijn blogpost: http://ritzotencate.blogspot.com/2009/01/future-of-educational-publishing.html

Cheers.

Interviews

[Interview] Dolly van den Akker: Consumenten vinden purpose steeds belangrijker, merken moeten toegevoegde waarde bieden

Het zijn avontuurlijke jaren geweest voor MPG Group. CEO Dolly van den Akker vertelt over de afgelopen 14 maanden en kijkt vooruit naar 202

[Interview] Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie

[Interview] Patrick van Hooy: 2021 is het jaar waarin we Value Zipper Digital op de kaart gaan zetten

Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!

[Interview] David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke filmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam

[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Weg met WhatsApp, Big Tech versus de staat, Tik Tok techniek

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Wie is de baas over social media? Waarom keken we niet meer tv? Waarom bestorm je het Capitool?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Reuters Trends, Substack-impact, het probleem van de Autoriteit Persoonsgegevens

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Voorspellen

Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon

[Column] Henri Lessing: Waarom we denken dat YouTube de nummer één zal worden op het gebied van muziekstreaming

YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken

Badge

Bezig met laden...

© 2021   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden