Nederlands MediaNetwerk

VEA en BVA stellen convenant op voor verantwoorde communicatie

VEA en BVA zetten een nieuwe stap in hun gezamenlijk streven naar verantwoorde communicatie, met de opstelling van een convenant voor verantwoorde communicatie. Via deze weldra te voltooien intentieverklaring beloven de verenigde bureaus en adverteerders dat zij alles in het werk stellen om te zorgen voor eerlijke communicatie en betere, minder frequente reclame. Het convenant is zelfregulerend en zal geen sancties bevatten; daarvoor bestaat de
Stichting Reclame
Code. BVA en VEA zullen deze ethische richtlijn onder hun achterban verspreiden en hen oproepen deze te onderschrijven. Ook mediabureaus en media-exploitanten worden uitgenodigd zich aan het convenant te committeren. Tijdens het Ad Congres
Wanneer is genoeg genoeg? op 13 oktober zullen voorzitters
Ralph
Wisbrun van VEA en
Jan Driessen van BVA de intentie voor de opstelling van het convenant ondertekenen. Het Ad Congres vindt plaats op 13 oktober (13.30-15.30 uur) tijdens de eerste editie van het
Ad Festival De 24 uur van de Reclame georganiseerd door VEA en BVA. Op en rond het Rembrandtplein vindt een scala van evenementen plaats voor iedereen die iets met het reclamevak heeft.
www.24reclame.nl
www.bva.nl

Weergaven: 77

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Erik de Vries op 29 September 2010 op 10.29
Heel opmerkelijk dit. Toen ik begon als copywriter was 'truth in advertising' een van de stelregels. Klanten laten zich misschien één keer bedonderen maar oneerlijkheid komt als een boemerang bij de adverteerder terug. Dat nu VEA en BVA, ooit elkaars 'natuurlijke vijanden', de intentie uitspreken om eerlijk te gaan communiceren betekent dat deze stelregel blijkbaar al geruime tijd niet meer leeft in het vak. Eigenlijk zeggen de erkende reclamebureaus en de adverteerders in koor: "Consumenten, we hebben jullie jarenlang besodemieterd maar we gaan ons leven beteren". tsk tsk. Hoe geloofwaardig wil je jezelf maken?

Eerlijke reclame is niet iets waar je afspraken over moet maken met elkaar, maar een principe dat reclamemakers in hun genen moeten hebben. Adverteerders zijn matchmakers. Ze koppelen vraag en aanbod met als doel consumenten te bewegen transacties aan te gaan. Elke transactie moet in evenwicht zijn. Adverteerders die meer beloven dan ze waarmaken, komen daar misschien één keer mee weg, maar on the long run werkt dit alleen maar tegen ze. Een hit and run strategie is scoren op korte termijn en verliezen op lange termijn. Een eerlijk product leveren voor een faire prijs is de basis voor elke duurzame onderneming. Eerlijk duurt het langst.

Het tweede punt dat wordt genoemd is zo mogelijk nog interessanter. Een pleidooi voor "betere, minder frequente reclame". Welke visie op de werking van reclame gaat hierachter schuil? Wat bedoelen de nieuwe bondgenoten in reclameland hier eigenlijk mee? Wat is beter? Is dat reclame die consumenten niet irritant vinden maar leuk? En waarom zou dat beter werken dan de dram-hem-erin tactiek van de Nederlandse Energie Maatschappij c.s.? Irritatie werkt toch nog steeds? .

Begrijp me goed, ik pleit niet voor nog meer reclameirritatie op tv en web. Maar ik vraag me wel af welke visie op de werking van communicatie achter dit opmerkelijke pleidooi van VEA en BVA schuil gaat. Het zou al heel mooi zijn als zo'n visie er is, want daar heb ik de reclamewereld tot nu toe nog niet op kunnen betrappen. BVA-voorzitter Jan Driessen schetst in het hierboven al aangehaalde interview nog maar eens dat reclame in wezen een trial-and-error vak is. "Je bureau maakte een campagne, die liet je meten door Nielssen". We bedenken iets, en dan gaan we meten of het werkt.

En ook dit citaat uit Zapklare Brokken van Hans van Dijk voedt de twijfel of reclamemakers eigenlijk wel kunnen of willen uitleggen hoe hun werk werkt: "Je zou denken dat er door reclamebureaus en opdrachtgevers veel wordt gesproken over hoe reclame werkt, maar dat valt tegen. We hebben het meestal over dit idee, deze tekst, deze foto en soms vooral over de grootte van het logo. We hebben het zelden over hoe we denken dat reclame voor dit product in deze markt werkt. Iedereen heeft veronderstellingen, maar die worden zelden hardop uitgesproken. En al helemaal niet door het bureau, want de klant zou eens kunnen denken dat we er geen verstand van hebben." (Zapklare Brokken, p33.)

Als dan de VEA en de BVA gezamenlijk aanbevelingen doen om beter, minder frequent te gaan adverteren, dan ben ik razend benieuwd naar de achterliggende visie. Ik hoop daar binnenkort veel over te lezen. Het zou het vak ten goede komen als er eindelijk eens een degelijke wetenschappelijke basis onder zou worden geplaatst.
Reactie van Wim van der Peet op 29 September 2010 op 10.20
Wat is verantwoorde communicatie? Daarover zijn de meningen verdeeld en dat zullen ze gegarandeerd ook blijven. En wanneer is genoeg genoeg? Klinkt mij in de oren als de obligate tekst bij een missverkiezing "Als ik miss Universe wordt wil een bijdrage leveren aan de wereldvrede".
Marketing is oorlog, maar dan eentje met honderden partijen. En elke partij zal daarbij gewoon zijn eigen koers blijven varen, zeker als er geen sancties zijn.
En tot slot is het leuk dat ook mediabureaus bij het verhaal betrokken zijn, maar op het vlak van de inhoudelijke communicatie is hun rol vrijwel nihil. De mediabureaus kijken naar de media gewichten en zullen op dat vlak geen risicos willen lopen. Elke adverteerder wil binnen de mogelijkheden van het budget een 'shock and awe' campagne.

Interviews

[Interview] Mikel Burger (Ve Global) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Mikel Burger en Babak Monfared van Ve Global rijden mee. Wij bellen Mikel

[Interview] Kylie Deenen (Exterion Media) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Kylie Deenen en Aimee de Vries rijden mee met het Exterion Media team. Wij bellen Kylie

[Interview] Joris Hoffman (+Drie) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Joris Hoffman, mede-oprichter van en Head of Design bij +Drie, rijdt mee. Wij bellen hem

[Interview] Jantien van Tol (Talpa Radio): Luisteraars kunnen straks hun eigen radiodag samenstellen

Als talentcoach van Talpa Radio is Jantien van Tol verantwoordelijk voor de radio-opleiding van Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica en de jaarlijkse talentendag. Dit jaar zullen de radioprofessionals van Talpa Network op 29 juni weer op zoek gaan naar jong talent

[Forum] NPO deels reclamevrij. Goed idee?

Met regelmaat leggen wij een aantal bepalende spelers in de markt een vraagvoor

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marvin Jacobs: Verslag van Radiodays Europe Podcast Day

Radiodays Europe Podcast Day is een van de meest toonaangevende internationale conferenties voor de podcastindustrie. Het programma bestond uit zo’n 30 verschillende sprekers, uiteenlopend van de man achter Google Podcasts tot individuele podcastmakers die vertelden over hun soloprojecten

[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Keeps you Texan van Lone Star Beer

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne van Keeps you Texan van Lone Star Beer

[Column] David de Jong: NPO-plannen maken Hilversum weer stukje onbestuurbaarder

Uit de vorige week gepubliceerde brief van Arie Slob blijkt dat de NPO bij het doorvoeren van die plannen weer een stukje onbestuurbaarder wordt

[Column] Martin Leeflang: Marktaandeel groeit door mentaal leiderschap

Marketeers sturen veelal op merk, maar eigenlijk is het relevanter om te sturen op groei in marktaandeel via mentaal leiderschap. CEO Martin Leeflang van Validators geeft je learnings om je op weg te helpen

[Column] Sietse Pots: De ruimte in beeld

Bijna 50 jaar nadat Neil Armstrong de eerste stappen op de maan zette, ging Apollo 11 in première in de Nederlandse bioscopen. De documentaire put uit meer dan 18.000 uur ongebruikt filmmateriaal, een enorme hoeveelheid waar een filmploeg ontzettend lang mee bezig moet zijn geweest. Het is exemplarisch voor de manier waarop de Amerikanen de maanlanding benaderden

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden