Nederlands MediaNetwerk

VEA en BVA stellen convenant op voor verantwoorde communicatie

VEA en BVA zetten een nieuwe stap in hun gezamenlijk streven naar verantwoorde communicatie, met de opstelling van een convenant voor verantwoorde communicatie. Via deze weldra te voltooien intentieverklaring beloven de verenigde bureaus en adverteerders dat zij alles in het werk stellen om te zorgen voor eerlijke communicatie en betere, minder frequente reclame. Het convenant is zelfregulerend en zal geen sancties bevatten; daarvoor bestaat de
Stichting Reclame
Code. BVA en VEA zullen deze ethische richtlijn onder hun achterban verspreiden en hen oproepen deze te onderschrijven. Ook mediabureaus en media-exploitanten worden uitgenodigd zich aan het convenant te committeren. Tijdens het Ad Congres
Wanneer is genoeg genoeg? op 13 oktober zullen voorzitters
Ralph
Wisbrun van VEA en
Jan Driessen van BVA de intentie voor de opstelling van het convenant ondertekenen. Het Ad Congres vindt plaats op 13 oktober (13.30-15.30 uur) tijdens de eerste editie van het
Ad Festival De 24 uur van de Reclame georganiseerd door VEA en BVA. Op en rond het Rembrandtplein vindt een scala van evenementen plaats voor iedereen die iets met het reclamevak heeft.
www.24reclame.nl
www.bva.nl

Weergaven: 73

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Erik de Vries op 29 September 2010 op 10.29
Heel opmerkelijk dit. Toen ik begon als copywriter was 'truth in advertising' een van de stelregels. Klanten laten zich misschien één keer bedonderen maar oneerlijkheid komt als een boemerang bij de adverteerder terug. Dat nu VEA en BVA, ooit elkaars 'natuurlijke vijanden', de intentie uitspreken om eerlijk te gaan communiceren betekent dat deze stelregel blijkbaar al geruime tijd niet meer leeft in het vak. Eigenlijk zeggen de erkende reclamebureaus en de adverteerders in koor: "Consumenten, we hebben jullie jarenlang besodemieterd maar we gaan ons leven beteren". tsk tsk. Hoe geloofwaardig wil je jezelf maken?

Eerlijke reclame is niet iets waar je afspraken over moet maken met elkaar, maar een principe dat reclamemakers in hun genen moeten hebben. Adverteerders zijn matchmakers. Ze koppelen vraag en aanbod met als doel consumenten te bewegen transacties aan te gaan. Elke transactie moet in evenwicht zijn. Adverteerders die meer beloven dan ze waarmaken, komen daar misschien één keer mee weg, maar on the long run werkt dit alleen maar tegen ze. Een hit and run strategie is scoren op korte termijn en verliezen op lange termijn. Een eerlijk product leveren voor een faire prijs is de basis voor elke duurzame onderneming. Eerlijk duurt het langst.

Het tweede punt dat wordt genoemd is zo mogelijk nog interessanter. Een pleidooi voor "betere, minder frequente reclame". Welke visie op de werking van reclame gaat hierachter schuil? Wat bedoelen de nieuwe bondgenoten in reclameland hier eigenlijk mee? Wat is beter? Is dat reclame die consumenten niet irritant vinden maar leuk? En waarom zou dat beter werken dan de dram-hem-erin tactiek van de Nederlandse Energie Maatschappij c.s.? Irritatie werkt toch nog steeds? .

Begrijp me goed, ik pleit niet voor nog meer reclameirritatie op tv en web. Maar ik vraag me wel af welke visie op de werking van communicatie achter dit opmerkelijke pleidooi van VEA en BVA schuil gaat. Het zou al heel mooi zijn als zo'n visie er is, want daar heb ik de reclamewereld tot nu toe nog niet op kunnen betrappen. BVA-voorzitter Jan Driessen schetst in het hierboven al aangehaalde interview nog maar eens dat reclame in wezen een trial-and-error vak is. "Je bureau maakte een campagne, die liet je meten door Nielssen". We bedenken iets, en dan gaan we meten of het werkt.

En ook dit citaat uit Zapklare Brokken van Hans van Dijk voedt de twijfel of reclamemakers eigenlijk wel kunnen of willen uitleggen hoe hun werk werkt: "Je zou denken dat er door reclamebureaus en opdrachtgevers veel wordt gesproken over hoe reclame werkt, maar dat valt tegen. We hebben het meestal over dit idee, deze tekst, deze foto en soms vooral over de grootte van het logo. We hebben het zelden over hoe we denken dat reclame voor dit product in deze markt werkt. Iedereen heeft veronderstellingen, maar die worden zelden hardop uitgesproken. En al helemaal niet door het bureau, want de klant zou eens kunnen denken dat we er geen verstand van hebben." (Zapklare Brokken, p33.)

Als dan de VEA en de BVA gezamenlijk aanbevelingen doen om beter, minder frequent te gaan adverteren, dan ben ik razend benieuwd naar de achterliggende visie. Ik hoop daar binnenkort veel over te lezen. Het zou het vak ten goede komen als er eindelijk eens een degelijke wetenschappelijke basis onder zou worden geplaatst.
Reactie van Wim van der Peet op 29 September 2010 op 10.20
Wat is verantwoorde communicatie? Daarover zijn de meningen verdeeld en dat zullen ze gegarandeerd ook blijven. En wanneer is genoeg genoeg? Klinkt mij in de oren als de obligate tekst bij een missverkiezing "Als ik miss Universe wordt wil een bijdrage leveren aan de wereldvrede".
Marketing is oorlog, maar dan eentje met honderden partijen. En elke partij zal daarbij gewoon zijn eigen koers blijven varen, zeker als er geen sancties zijn.
En tot slot is het leuk dat ook mediabureaus bij het verhaal betrokken zijn, maar op het vlak van de inhoudelijke communicatie is hun rol vrijwel nihil. De mediabureaus kijken naar de media gewichten en zullen op dat vlak geen risicos willen lopen. Elke adverteerder wil binnen de mogelijkheden van het budget een 'shock and awe' campagne.

Interviews

[Interview] Aschwin de Bruijn: Het regisseren van influencers is een vak apart

Aschwin de Bruijn is sinds de zomer van 2018 Managing Director van Magna Global, waar hij al werkzaam was onder verschillende functies. Onder zijn leiding moeten de verschillende afdelingen binnen Magna, en de verschillende bedrijven van IPG Mediabrands, nog beter gaan samenwerken

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden