Nederlands MediaNetwerk

Koffie verkeert. Kan koffie verkeren? Alles kan verkeren, en vooral het, maar niet alles kan besteld of gedronken worden. Koffie verkeert is goed fout. Een oxymoron, goed fout. Een oxymoron is een stijlfiguur. Een combinatie van twee woorden die elkaar in hun letterlijke betekenis tegenspreken en in weerwil van hun concept en semantiek samengevoegd worden tot één begrip.

Begrip, het begrijpen van woorden, daar gaat het mij om. In vele gevallen schijnt het niet uit te maken of je een t of een d schrijfd en leesd. De tekst begrijp je dan toch wel ook al staat deze vol foute vervoegingen. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Ons brein corrigeert automatisch, vult aan, vervangt en begrijpt. Bewezen is ook dat veel leraren in spe niet kunnen spellen. En wie moet ons dan leren correct Nederlands te schrijven? Taal leeft en evolueert, zult u zeggen, maar waar gaat dat naartoe en hene?

Aanleiding voor deze geachtenlawine over semantiek was een zin op internet: “Als je niet lacht en altijd in een serieuze modes verkeerd dan sta je in de beschermingsstand”. Lachen kan ik zeker om zo´n verkeerde modus. Maar beroepshalve wort ik er ook wel een beetje moedeloos van. Niet getreurd dacht ik, ik schrijf de dienstdoende hoofdredacteur even zo´n snel mailtje zodat hij/zij net zo snel de d door een t kan vervangen. “Verkeerd is verkeert, en verkeert is goed”, schreef ik. Ofwel: verkeerd is goed fout. De hoofdredacteur heefd nog niet gereageert. Met Bredero denkt zij/hij blijkbaar: “Het kan verkeren”.

Annemarieke Weber

www.weberschrijft.nl

 

Weergaven: 247

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Annemarieke Weber op 5 Maart 2011 op 15.07

"Geweldig goedt" reageert M via @voegtoe

Reactie van Annemarieke Weber op 5 Maart 2011 op 10.48
"Echt leuk en mij uit het hard gegrepen" reageerdt E.
Reactie van Esther Nicolette Segaar op 4 Maart 2011 op 17.05

Ook wel gek dat het woord Libië op de site van nrc.next continu wordt gespeld als Libi. En Tunesië wordt Tunesi. Iemand zit waarschijnlijk wel trema's in te voeren, maar de digitale nullen en enen van dit systeem kunnen de 'ë' niet weergeven... What's next ???

 

Collegiale groeten, Esther Nicolette

 

 

 

Interviews

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: Microphone Media

Microphone Media was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het podcastbedrijf? We spreken Frank Kromer

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden