Nederlands MediaNetwerk

Koffie verkeert. Kan koffie verkeren? Alles kan verkeren, en vooral het, maar niet alles kan besteld of gedronken worden. Koffie verkeert is goed fout. Een oxymoron, goed fout. Een oxymoron is een stijlfiguur. Een combinatie van twee woorden die elkaar in hun letterlijke betekenis tegenspreken en in weerwil van hun concept en semantiek samengevoegd worden tot één begrip.

Begrip, het begrijpen van woorden, daar gaat het mij om. In vele gevallen schijnt het niet uit te maken of je een t of een d schrijfd en leesd. De tekst begrijp je dan toch wel ook al staat deze vol foute vervoegingen. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Ons brein corrigeert automatisch, vult aan, vervangt en begrijpt. Bewezen is ook dat veel leraren in spe niet kunnen spellen. En wie moet ons dan leren correct Nederlands te schrijven? Taal leeft en evolueert, zult u zeggen, maar waar gaat dat naartoe en hene?

Aanleiding voor deze geachtenlawine over semantiek was een zin op internet: “Als je niet lacht en altijd in een serieuze modes verkeerd dan sta je in de beschermingsstand”. Lachen kan ik zeker om zo´n verkeerde modus. Maar beroepshalve wort ik er ook wel een beetje moedeloos van. Niet getreurd dacht ik, ik schrijf de dienstdoende hoofdredacteur even zo´n snel mailtje zodat hij/zij net zo snel de d door een t kan vervangen. “Verkeerd is verkeert, en verkeert is goed”, schreef ik. Ofwel: verkeerd is goed fout. De hoofdredacteur heefd nog niet gereageert. Met Bredero denkt zij/hij blijkbaar: “Het kan verkeren”.

Annemarieke Weber

www.weberschrijft.nl

 

Weergaven: 245

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Annemarieke Weber op 5 Maart 2011 op 15.07

"Geweldig goedt" reageert M via @voegtoe

Reactie van Annemarieke Weber op 5 Maart 2011 op 10.48
"Echt leuk en mij uit het hard gegrepen" reageerdt E.
Reactie van Esther Nicolette Segaar op 4 Maart 2011 op 17.05

Ook wel gek dat het woord Libië op de site van nrc.next continu wordt gespeld als Libi. En Tunesië wordt Tunesi. Iemand zit waarschijnlijk wel trema's in te voeren, maar de digitale nullen en enen van dit systeem kunnen de 'ë' niet weergeven... What's next ???

 

Collegiale groeten, Esther Nicolette

 

 

 

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden