Nederlands MediaNetwerk

Verschil in Waalse en Vlaamse berichtgeving

La Libre Belgique, een Waalse krant, pakte gisteren groots uit met een artikel over Electrabel. De kop luidt: 'Electrabel betaalt geen bedrijfsbelasting' (vrij vertaald). Het is een lang artikel waarin de auteur diverse argumenten geeft waarom het vreemd is dat Electrabel dit niet deed over het jaar 2008.

Groot nieuws ook voor de Vlaamse kranten, zou je denken. Die pakken waar het kan eveneens graag uit met nieuws over de grootste elektriciteitsleverancier van België. En als dat kritisch nieuws is helemaal.

Het tegendeel is waar. Zowel in De Morgen als in de Gazet van Antwerpen staat slechts een korte samenvatting van het imposante La Libre Belgique-artikel. Een samenvatting waarvan de belangrijkheid veel mensen zal ontgaan.

Waar komt dat significante verschil in berichtgeving vandaan? Ik heb wel een vermoeden. Electrabel is sinds zomer 2008 onderdeel van GDF Suez en dus in Franse handen. In het La Libre Belgique-artikel wordt daar ook uitvoerig op ingegaan. Vlaanderen en Fransen, dat gaat niet zo goed samen. Men is er in Vlaanderen toch al niet fier op dat een bedrijf als Electrabel in Franse handen terecht is gekomen. Vandaar dat ik vermoed dat ze ervoor hebben gekozen die hele Franse exercitie in het betreffende artikel maar over te slaan. Komt daarnaast nog bij dat het energieverhaal hier in België sowieso geen gemakkelijke materie is. Heeft te maken met de situatie van voor en na de liberalisering van de energiemarkt. Ik bespaar jullie de details, die enigszins in het Waalse artikel staan vermeld.

Al met al zie je ook aan dit voorbeeld hoe gespleten de Belgische samenleving in feite is. Zelfs wat de journalistiek in Vlaanderen en Wallonië betreft.

Weergaven: 55

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden