Nederlands MediaNetwerk


Door Jan Pieter Ekker, foto Bob Bronshoff. De filmposters van
De gelukkige huisvrouw,
Great Kills Road,
Meat,
Win/Win en
Zonder pardon maken kans op de tiende
Cinema.nl Afficheprijs. Ze zijn genomineerd door een vakjury, die de keuze had uit 44 posters. Jij bepaalt mede wie de winnaar wordt van de Afficheprijs, bestaande uit een wisseltrofee (een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser) en een geldprijs van 2.500 euro. De 10e Cinema.nl Afficheprijs wordt uitgereikt op woensdag 29 september in de Festivaltalkshow van Claudia de Breij. Alle affiches worden opgenomen in de museale collectie van het EYE Film Instituut. Breng nu je stem uit op
cinema.nl/afficheprijs. Voor de Cinema.nl Afficheprijs 2010 kwamen in aanmerking: (1) alle affiches van Nederlandse speelfilms en documentaires die in het jaar voorafgaand aan de 30e editie van het Nederlands Film Festival als hoofdfilm in de Nederlandse bioscopen of filmhuizen hebben gedraaid, of (2) op het filmfestival in première gaan én tijdens het festival of direct erna in de bioscoop worden uitgebracht. (3) Films die op het NFF in première gaan en na 7 oktober 2010 worden uitgebracht dingen de volgende editie mee. Dat geldt bijvoorbeeld voor de posters van
Schemer en
Lang en Gelukkig. De reglementen van het NFF bepalen of een film al dan niet Nederlands is;
De helaasheid der dingen,
Anton Corbijns The American en
Verdwaald in het geheugenpaleis zijn géén Nederlandse producties. De vakjury, bestaande uit
Anne van Driel (plv. chef kunst van de Volkskrant),
Marten Jongema (curator Stedelijk Museum Amsterdam),
Joram Lürsen (filmregisseur),
Lex Reitsma (grafisch ontwerper),
Monique van Schendelen (publiciteitsbureau MvSP) en
Paul Verstraeten (communicatie- en marketingadviseur), beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn. De jury was er snel uit, wat ook iets zegt over de eenvormigheid van de rest van het aanbod: veel affiches lijken op elkaar en/of op 1001 Amerikaanse voorbeelden. Volgens de jury, althans. Maar nu is het woord aan het publiek. Er kan tot en met
maandag 27 september 24.00 uur worden gestemd op
cinema.nl, met een bon in de
festivaldagkrant, op stemformulieren in het
Festivalpaviljoen op de Neude in Utrecht of in
Theater De Lieve Vrouwe in Amersfoort, waar de vijf genomineerde affiches worden tentoongesteld. De stemmers maken kans op twee tickets voor het
Gouden Kalf Gala of één van de tien
Volkskrant dvd-boxen.

De gelukkige huisvrouw
Ontwerp Gijs Kuijper / Fotografie Govert de Roos / Distributie Benelux Film Distributors Waar de meeste affiches horizontaal met te veel tekst en beeld worden gestapeld, klieft een verticale lijn het affiche van De gelukkige huisvrouw strak in tweeën. Links is alle ruimte voor de titel, aflopend van gitzwart naar wit tegen een rustige achtergrond. Rechts staan de hoofdrolspelers. Zij verbaasd, cynisch en vol twijfel – ze wil er eigenlijk niet bijhoren. Hij geniet zichtbaar van het jonge geluk. Met dit ene beeld komen alle emoties uit de film samen: drama, eenzaamheid, wanhoop, geborgenheid en humor. Ondanks het zware thema straalt het affiche lichtheid uit. Zo doeltreffend kan een poster in al zijn eenvoud zijn.

Great Kills Road Ontwerp Jean Paul Commandeur (Ecco Fatto!) / Fotografie Frank Oudeman / Distributie Mokum Filmdistributie Het hoofd verscholen achter een capuchon is een beproefd effect in de film. Het mooiste voorbeeld is te zien in Nicolas Roegs Don’t Look Now. Het affiche van Geat Kills Road toont een man vanaf de rug gezien, met een capuchon over zijn hoofd getrokken. Het lijkt erop dat hij die capuchon tegen de kou gebruikt, maar hij kan ook iets te verbergen hebben. Het affiche nodigt uit het personage te volgen door Manhattan. Voor de filmtitel is de typografie gebruikt van een straatnaambord uit Manhattan; dat is nog een aanwijzing dat we meemoeten naar de overkant.

Meat Ontwerp Sandor Nieuwenhuijs / Fotografie Victor Nieuwenhuijs / Distributie EYE Film Instituut Het lijken geslachte varkens in een slachthuis, maar het zijn naakte vrouwenlijven die op hun kop hangen. De associatie met een slachthuis wordt versterkt door de prominente vermelding van de filmtitel Meat op deze poster. De film is zeker geen aanklacht tegen vleesconsumptie, daarvoor is het beeld veel te esthetisch. Vermoedelijk is het ook geen horror, dan zou het bloed ervan afdruipen. Geen idee waar de film dan wel over gaat, maar het affiche nodigt uit om de titel direct te googelen. En dat is nou precies wat een promotioneel beeld moet doen: opvallen, prikkelen en stimuleren tot actie.

Win/Win Ontwerp Joost Hiensch en Suzanne Keilhack (Shosho) / Fotografie Victor Arnolds / Distributie Cinema Delicatessen Een man in maatpak rookt een sigaretje, zijn blote voeten bungelend over een muurtje. Alsof hij op een steiger zit, aan een meertje, in een haven. Overal – maar niet hier, op de Amsterdamse Zuidas, met de in kil blauw licht badende kantoorkolossen, waarvan de neergaande lijnen subtiel verwijzen naar koersdalingen en bankencrisis. De kracht van dit affiche zit hem in de uitgekiende mate van informatieverstrekking: deze man is een buitenbeentje, zoveel is duidelijk, maar of die rol zelf verkozen is of niet, blijft in het midden. Het is precies de juiste dosering dubbelzinnigheid die je naar de bioscoop doet rennen.

Zonder pardon Ontwerp De ontwerpconcurrent / Fotografie Vincent van den Hoogen / Distributie Independent Films Het filmaffiche van Zonder pardon is eigenlijk een theateraffiche. De gelijknamige, gitzwarte theatervoorstelling van Theo Maassen werd met tien filmcamera’s geregistreerd en vervolgens uitsluitend in de bioscoop vertoond. Het affiche is niet meer dan een harde zwart-wit foto van een knielende Theo Maassen, biddend voor een beter Nederland. Het in beeld en tekst volledig symmetrisch ontworpen affiche doet het idee van de op vampiervleugels lijkende Rorschachtest van het decor nog extra versterken. De druipende vleugels en de enkele tekstregel in bloedrood doen de rest. Dit affiche laat zien waar het voor staat.
afficheprijs.volkskrantmedia.nl


Jan Pieter Ekker is freelance journalist en vormgever.

www.jpekker.nl

Lees van Jan Pieter ook: - Een stripverhaal van de rijke geschiedenis van het Stedelijk Museum-
Maandag 15 februari, 17.51 uur. Hoek Brouwersgracht en Prinsengrach... -
Iep! - een Ellen Smit-film

- Film van de week: The Sound of Insects

- De naam van de editor staat op een lijmfles

- Hoe Nederlandse documentaires de shortlist van de Oscars niet halen
- IFDA bekroont anderhalf miljoen documentaires

Weergaven: 232

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

[Interview] Wilco Wolfers: Bioscoop blijft het belangrijkst voor de lancering van films

Wilco Wolfers begon onlangs zijn eigen filmdistributiemaatschappij WW Entertainment. Het bedrijf verzorgt onder meer de marketing en distributie van Entertainment One-films in de Benelux. We spreken hem over deze nieuwe start

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn

We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

[Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?

Begin 1988 ging het Commissariaat voor de Media van start als onafhankelijke toezichthouder en opvolger van de zogeheten regeringscommisaris voor de Omroep. Maar is anno 2019 een apart Commissariaat voor de Media nog nodig?

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden