Nederlands MediaNetwerk

(President Obama deed recentelijk deze oproep aan de FCC: President Obama's asking the @FCC keep internet open and free. Share the plan →http://www.whitehouse.gov/net-neu... #NetNeutrality De Federale Communicatie Commissie (SIC!) 

De vrijheid van meningsuiting wordt in ons land geassocieerd met groffe reacties via twitter op uitingen van anderen. En dat vanuit de veronderstelling dat in een land met vrijheid van meningsuiting je alles mag zeggen. We doen een exegese op de grondwet en op de wet en we stellen vragen als “tot waar liggen de grenzen van onze vrijheid van meningsuiting”? Je mag met jouw vrijheid de vrijheid van een ander niet inperken. En dat geldt dan ook voor die ander. Voor menigeen is dat een lastig vraagstuk in een cultuur waar we ons zelf centraal mogen stellen.

Mijn bericht nu is ingegeven door een inperking van mijn vrijheid van meningsuiting uit onverdachte hoek. Uit het land van de onbeperkte mogelijkheden, met een sociaal bewogen boegbeeld en een wijdverbreid netwerk van opleidingsinstituten over de hele wereld voor het opleiden van wereldleiders? Of uit mijn eigen land? Ik kan het mij bijna niet voorstellen. 

Op 13 juni 2014 schreef ik in LinkedIn “The nature of our freedom”. Als een reactie op een discussie in LinkedIn waar een Zwitser die in China werkt ons herinnert aan de inbreng van Rusland om de nazi’s te stoppen in 1940 – 1945 in een discussie waar de doden van DDay werden geroemd om hun bijdrage in het stoppen van de nazi’s, krijgt de Zwitser er aldus van langs: “Today is not a day for a rudimentary GCSE History lesson; so before you decide to post insane comments STOP (collaborate and listen) and just don't do it - you've just come across as a complete shambles of a human being.” Ik vond dat een leugen en rangschikte de reactie onder de foute twitterberichten. Ik besloot mijn reactie op deze hele discussie te schrijven en noemde mijn artikel “The nature of our freedom”. Die reactie publiceerde ik via LinkedIn. Sinds enkele maanden is dit artikel niet meer via Google te vinden. Ergens besloot iemand dat dit artikel niet bestemd was voor de ogen van iedereen.

We zullen alert moeten zijn. Anja Meulenbelt schreef in 1976 “De schaamte voorbij”. Wie zal in 2014 de schrijver worden van “De vrijheid van meningsuiting voorbij.” met als ondertitel “Democratie als handelsmerk.”? 

Ik hoop dat langs deze weg mijn artikel weer lezers krijgt. Waarschuw mij even als blijkt dat ook via de link in dit artikel het artikel niet te openen is. Dat ik het alleen kan openen via mijn IP-adres. Want we leven in een tijd waar we schaamteloos onszelf exposure mogen geven - tussen bepaalde grenzen. 

Weergaven: 326

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

[Interview] Martijn Standaart: Met Scoupy bereikt Sanoma doelgroepen nog beter

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Martijn Standaart is op 1 oktober 2019 begonnen als directeur

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

[Column] Erwin Fisser: Buurman & Buurman innovatiemanagement

Lezers willen zogenaamd niet betalen voor boekjes waarin citaten uit kinderboeken staan. Dat vond ik onzin en dat vind ik nog steeds. Mensen die van mening zijn dat ze geen belangrijke lessen uit kinderliteratuur kunnen halen, kun je niet serieus nemen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden