Nederlands MediaNetwerk

Thuis, op het werk, in de winkelstraat en in de supermarkt zien we dagelijks honderden merken. Bijna in elke reclamefolder worden we weer getrakteerd op nieuwe producten, maar er zijn ook veel merken die het loodje leggen. Meestal vindt de aftocht van deze merken in alle stilte plaats. Wij frissen uw geheugen nog even op!

We herinneren ons allemaal nog wel waarom frisdrankmerk Exota begin jaren ’70 op de fles ging: het VARA-programma ‘De Ombudsman’ liet op televisie zien dat de toen nog dunne glazen frisdrankflessen door de druk van het koolzuur spontaan konden exploderen. Vele jaren later bleek dit trouwens in scène gezet en moest de omroep miljoenen schadevergoeding betalen. Buckler bier ging in ons land uit de Nederlandse schappen toen cabaretier Youp van ’t Hek in zijn oudejaarsconference het biermerk met een aantal dodelijke grappen neersabelde. Overigens was dit wel wat veel eer voor Youp: kenners zeggen dat de val van Buckler tevens werd ingezet door de succesvolle introductie van Bavaria Malt, dat niet alleen goedkoper was, maar door de consument ook lekkerder werd bevonden.

TELEVISIEMERKEN
Ook ‘televisiemerken’ zijn gekomen en gegaan. We mogen van de NPO geen Nederland 1 meer zeggen en Hilversum 1, 2, 3, 4 en 5 hebben al jaren geleden plaatsgemaakt voor Radio 1, enzovoort. Joop van den Ende’s eigen sterrenet TV10 ging eind jaren ’80 live, maar ging door belemmering van de overheid ook alweer snel op zwart. Volgens diverse politici was Nederland toen nog niet toe aan een Nederlandse commerciële omroep. RTL Veronique probeerde het later met meer succes opnieuw.

INGEHAALD DOOR DE TIJD
Producten kunnen door nieuwe ontwikkelingen ook razendsnel verouderen, waardoor ze uit de gratie greenpoint-ptt raken bij de consument. PTT Telecom introduceerde begin jaren ’90 het mobiele telefoonnetwerk Greenpoint en een bijbehorende telefoon met de wat vreemd gekozen naam ‘Kermit’. Een veelbelovend concept dat vooral een duur concept bleek: de consumenten kozen massaal voor het kwalitatief betere GSM-netwerk. Ook de digitale bankierdienst Girotel en elektronische portemonnees Chipper en Chipknip zijn door nieuwe technieken ingehaald. En soms moet je ook gewoon heel vlot kunnen schakelen. Bekende kruideniers zoals Simon de Wit en DeGruyter konden in de jaren ’70 niet snel genoeg de overstap maken naar supermarkten met zelfbediening en verdwenen stilletjes uit de winkelstraten. En u kent vast ook nog wel King Corn – een Nederlands product overigens – dat met een slimme en aandoenlijke televisiecampagne (‘Ik ga bij japie wonen’) razendpopulair werd. King Corn was het eerste merkbrood en werd op zeker moment zo’n bedreiging voor de kleine bakker dat er zelfs kamervragen over de vermeende ongezondheid van het brood werden gesteld. King Corn vond z’n einde toen supermarkten steeds meer werken met afbakbrood dat de consument lekkerder vond dan King Corn.

OPMERKELIJKE MERKNAMEN
Soms is er alleen iets mis met de merknaam. Zuiveldrank Sjolk leek teveel op het biermerk Sköl en skol-bier veranderde haar naam in Tjolk. Het Nederlandse merk Bums brood werkte bij Engelse toeristen op de lachspieren, aangezien het Engelse ‘bum’ verwijst naar iemands achterwerk. Enkele jaren later hadden veel Duitsers bij dit merk de woordassociatie met ‘bumsen’, wat een plat woord is voor de liefde bedrijven. Engelsen ook al verbaast over de tv-zender Yorin, wat door de uitspraak vooral veel leek op ‘urine’. De gele kleur van het logo werkte daarbij ook al niet erg mee. De Hollandse lekkernij Negerzoen kreeg bijna tien jaar geleden een nieuwe naam omdat het merk door sommigen als discriminerend ervaren kon worden.

TERUG VAN WEGGEWEEST
Eens weg, altijd weg? Gelukkig niet. Met grote regelmaat worden merken opnieuw gelanceerd. Denk maar aan BEN, Ranja, Tjolk, Brouwersbier, Oranjeboom, Quick en Brio. Zelfs het legendarische frisdrankmerk Exota maakt een comeback. Vraag blijft uiteraard of deze merken weer volledig door de consument worden omarmd en het sentiment ook echt wordt omgezet in een aankoop. De tijd zal het leren..

VERDWENEN MERKEN
Het boek ‘Verdwenen Merken’ door Richard Otto en Robbert van Loon biedt een uniek overzicht van bekende Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 zijn verdwenen. In woord en beeld worden meer dan 300 merken weer even tot leven gebracht. Met medewerking van o.a., Erik de Zwart, Ruud de Langen, Jan Dijkgraaf, Simon Neefjes en Marianne Zwagerman biedt Verdwenen Merken een vermakelijk inzicht in ons ‘Nederlandse erfgoed’. Het boek staat garant voor honderden ‘ohja’-momenten voor jong en oud. Het boek (hardcover 332 pagina’s) is nu tijdelijk in prijs verlaagd voor €19,95 (normaal €29,95) . BESTEL HIER

Weergaven: 122

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Nederlands MediaNetwerk TV] Raymond van Kasterop (Clear Channel) over outdoor advertising

Buitenreclame-exploitant Clear Channel gaat goed. Drie keer goed eigenlijk. Outdoor doet het als medium goed, het is hoogconjuctuur en Clear Channel gaat zelf ook prima

[Interview] Marc Adriani: Ik heb er alle vertrouwen in dat Edwin Evers terugkomt bij Talpa

In de zomer van 2018 startte Marc Adriani bij Talpa Network als directeur Radio. In die hoedanigheid is hij verantwoordelijk voor de koers van de radiozenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica

[Interview] Nisrine Sahla: NOS Stories zit middenin de doelgroep

Nisrine Sahla is redacteur en verslaggever bij NOS Stories, dat nieuws brengt uit de belevingswereld van jongeren op YouTube, Instagram en Snapchat. NOS Stories is gericht op dertien- tot en met achttienjarigen en biedt verhalen die hen op de hoogte houden van het nieuws, uitleg geven en ze helpen een mening te vormen. Wij spreken met Nisrine Sahla over haar werk en haar ambities

[Interview] Thijs Boon: De digitale media zitten in een existentiële crisis

Thijs Boon is oprichter van VICE Benelux. Twaalf jaar lang was hij CEO, in maart 2018 werd hij President Digital van VICE Media EMEA. We spreken hem over zijn nieuwe werkzaamheden, over geld verdienen en dalende kijkcijfers

[Interview] Marc van Warmerdam: arthousefilms hebben het onverminderd moeilijk

Imagine Filmdistributie brengt Donbass van Sergei Loznitsa op 7 februari 2019 uit in de bioscopen. De Nederlander Marc van Warmerdam was een van de producenten van de film over het gespannen leven in Oost-Oekraïne waarin fake news hoogtij viert

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[MediaWeek] Bas Vlugt: Oorlog op de mediawerkvloer en in de boardroom

Wat een mediaweek! Dat zeg ik natuurlijk elke keer als ik aan deze rubriek begin maar de afgelopen week en de begin van deze week waren dagen voor de volgers van wat er in het Hilversumse en Amsterdamse gebeurt werkelijk om al je vingers bij af te likken

[Column] Erwin Fisser: Slechts 15 procent van de lezers haalt het einde van deze column

Wat leven we toch in een heerlijk kwantificeerbare tijd. ‘Weer je dagelijkse 10.000 stappen norm gehaald? Gefeliciteerd, dat is dan al een streak van 15 dagen. Slechts 13 procent van de mannen van jouw leeftijd wereldwijd presenteerden hetzelfde!’

[Column] Machiel Verkuyl: Afhaken

Turend over mijn laptop probeer ik te verzinnen wat voor media hét onderwerp van 2019 gaat zijn. U hoort of ziet de onderwerpen vast elke dag voorbijkomen, is het circulaire economie? Is het Purpose? China? De prijsstijgingen die we verwachten? Consolidatieslagen bij mediabedrijven

[Column] Jerome Kuijken: Aaaii Love Branded Content

Moeten we irritante reclame verbieden? Ik vind eigenlijk van wel. Irritante reclame stompt het publiek af en heeft reclame een slechte naam gegeven. Ik geloof echt dat wij, de brandedcontentmakers, de Loden Leeuwen op termijn overbodig maken

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Slaapverwekkend Philips, ontspannen met Perla, irritant effectief Becam

Juist door te fluisteren krijg je aandacht. Steeds meer video’s op YouTube maken daar gebruik van, vooral omdat mensen die vaak met koptelefoons op bekijken. Mijn aandacht heeft de commercial dus en wat dan volgt zijn 8 minuten beelden van koffiezetten. Saai zou je denken, maar eigenlijk is het heel prettig

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden