Nederlands MediaNetwerk

Wakker Nederland bij De Wereld Draait Door

Gisteren zat een aantal mensen van Wakker Nederland bij De Wereld Draait Door, waaronder heer Lepeltak en Henny Huisman. Alleen al het feit dat Henny Huisman - de man die zich door werkelijk niemand van de televisie laat slaan - daar zat, was al voldoende voor buikkrampen. Wat een treurnis.

Het was alweer een heel tijdje geleden dat mijn vrouw en ik gillend van de plaatsvervangende schaamte over de vloer rolden. De onthulling van heer Lepeltak dat de VARA een linkse omroep is die banden heeft met de PvdA en de KRO een katholieke omroep is die banden heeft met het CDA, enzovoorts, hakte er al behoorlijk in. Maar het werd pas echt gênant toen Matthijs van Nieuwkerk vroeg wat voor programma's ze dan willen gaan maken bij Wakker Nederland. Toen bleek dat Wakker Nederland weliswaar 50.000 leden heeft maar werkelijk geen flauw idee van wat ze wil gaan uitzenden, anders dan een populistisch rechts geluid. Nou goed, er kwam wel iets: van die ouderwets gezellige programma's voor het hele gezin, die worden helemaal niet meer gemaakt, wist iemand.

Je vraagt je af of die mensen wel eens televisie kijken. Ren je rot werd genoemd. Hou toch op, daar zou nu toch niemand naar kijken. Wij zelf kijken met het hele gezin bijvoorbeeld naar De BZT Show van de NCRV, die doorstaat de vergelijking glansrijk. Verder het hele programma-aanbod van de TROS, die goed op dreef is met twee werkelijk mega hits in de ouderwets gezellige retro televisie Bananasplit en de Dik Voor Mekaar Show. SBS ligt zo mogelijk nog dichter bij wat Wakker Nederland vermoedelijk wil. Probleempje: SBS bestaat al.

En toen stelde Matthijs van Nieuwkerk - blijkbaar op dreef - een vraag die niemand van de slaapkoppen bij Wakker Nederland had zien aankomen: Met welke presentatoren zouden jullie dan willen werken? Wat ik Wakker Nederland zou hebben geadviseerd is dit antwoord: "De eerste die we halen zijn Gerard Joling en Gordon met al hun programma's erbij, inclusief De Toppers en de uitzending van het Songfestival. Daaraan besteden we de helft van de miljoenen die we uit Hilversum gaan wegtrekken en daarmee kopen we ons succes. Joling en Gordon zijn de belichaming van Wakker Nederland. Hun gekibbel kopen we af. Vervolgens brengen we Linda de Mol en Caroline Tensen samen in een programma en het derde duo waarop we inzetten is Irene Moors en Carlo Boszhard want met Unilever kunnen we in-program branding mooi in een pakket meenemen met De Telegraaf dus dat betaalt zich aan de achterkant meteen terug. En dan natuurlijk Henny Huisman, waarom denk je dat die hier aan tafel zit? En zodra Ron Brandsteder los komt bij RTL - dat kan nooit lang meer duren - dan zuigen we die op. We gaan er dan vanuit dat André van Duin zelf wel wil overkomen naar wat tegen die tijd de grootste omroep van Nederland is. Want het is allemaal niet moeilijk: de grootste krant, de grootste mond en dus ook de grootste omroep. En o, ja voor actualiteiten en zo nemen we een rechtse intellectueel in de persoon van Karel de Graaf. Hij gaat samen met heer Lepeltak een mooie talkshow doen."

Maar dat zeiden ze niet. Wat ze zeiden was: "Ehhhhhhh... jou, Matthijs". Dat is op zich niet verrassend want als Matthijs een gast vraagt om een naam te noemen moet deze altijd als eerst Matthijs zelf noemen, let maar eens op. Dat wordt contractueel vastgelegd. Verrassender was dat er daarna helemaal niets meer kwam. Stilte. Als het niet zo tenenkrommend was dat je er over je hele lichaam uitslag van krijgt, zou je nog kunnen zeggen dat heer Lepeltak het treffend verwoordde: "Wij zijn de zender van de zwijgende meerderheid."

Een televisiezender waarop iedereen zijn kop houdt: eigenlijk helemaal niet noodzakelijkerwijs een onaantrekkelijk vooruitzicht.

Weergaven: 73

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Bas Vlugt op 10 Maart 2009 op 16.20
Dag Titus, ik ben erg benieuwd naar de resultaten van jullie onderzoek. De voltallige redactie van het Nederlands MediaNetwerk zit in de startblokken om het in onze kolommen te publiceren!
Reactie van Titus Eikelboom op 10 Maart 2009 op 16.04
Het is weer het alom bekende (en door Bas aangeduide) Droste effect. De media die hun tijd vullen met verhalen over media die vervolgens weer op dit verhaal reageren enzovoorts. De kijker kan het allemaal niet boeien want helemaal bijna niemand zit te wachten op een ander geluid is Hilversum. Aanstaande donderdag publiceren wij een Onderstroom® onderzoek hiernaar. Daarna is er genoeg over gezegd...
Reactie van Cas Heuvelmans op 10 Maart 2009 op 15.51
Leuke analyse. Jammer dat de potentiele WN-kijker deze mooie promo heeft gemist. Die keek naar Tros, SBS6, Veronica... Ik lees in de media trouwens weinig over de commerciele beweegredenen van TMG. Zou er een verband zijn met teruglopende advertentiegelden?

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als meer betrouwbaar ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden