Nederlands MediaNetwerk

‘Het zijn mensen die bezig zijn te overleven.’ Tot de ‘mensen’ in dit citaat behoren onder meer 279.000 eenmanszaken, maatschappen (inbegrepen Verenigingen van eigenaren) die zich vanaf 1 januari dit jaar verplicht moeten inschrijven bij de KvK. Tot 2010 hoefden eenpitters en VvE’s – vaak al jaren succesvol bezig – zich niet te laten opnemen in het handelsregister. Het citaat is van Ivo de Jong, marktanalist bij de Kamer van Koophandel die nu in èèn klap jaarlijks zo’n 16 miljoen aan inschrijvingskosten gaat incasseren bij deze ‘overlevers’.

Het artikel (FD d.d. 25.01.10) waarin De Jong zijn uitspraak doet handelt over de verschillende definities van ondernemerschap die de KvK en het CBS hanteren en de verschillende aantallen die daaruit voortvloeien. Maar

het gaat vooral over de geringe bijdrage die zzp’ers zouden leveren aan de economie omdat ze geen werkgever zijn en de minachting die ze dat oplevert.

De wijze waarop De Jong de nieuwkomers verwelkomt is een schoffering van het ‘klantenbestand’ van de KvK (ik zet klantenbestand tussen haakjes omdat er sprake is van verplichte nering). U wordt hartelijk bedankt, Ivo de Jong. Dat uw salaris de komende jaren is veiliggesteld dankzij deze ‘overlevers’ is u van harte gegund. De KvK ziet het aantal ‘echte’ ondernemers in zijn bestanden immers dalen en loopt dus inkomsten uit inschrijvingen mis, zo blijkt uit het artikel. Gelukkig maar dat het aantal ingeschreven zzp’ers toeneemt, niet waar?

Maar zeg mij toch niet dat heel de Kamer van Koophandel er precies zo over denkt. Vertel mij liever dat de KvK hard bezig is een goede besteding te vinden voor die bonus van 16 miljoen euro. Ik doe een suggestie: stort het geld van die nepondernemers direct terug.


Minachting
De Jong staat echter niet alleen met zijn mening over zelfstandige beroepsbeoefenaren. Samen met de auteur van het artikel ‘Nederland telt steeds minder echte ondernemers’ zetten ook enkele economen zzp’ers herhaaldelijk weg als beunhazen. Alsof een werknemer meer waarde toevoegt dan een zzp’er.

‘Marginalen’ noemt Michiel Vergeer (CBS) de nieuwe inschrijvers bij de KvK. Kleinknecht (TU Delft) stelt dat een ‘groot deel van de aanwas wel recent ontslagen moet zijn. Ze zijn niet alleen zzp’er, ze hebben ook nog een vlekje. In Nederland is een ondernemer kennelijk nog altijd slachtoffer, een afzetter of gewoon niet goed bij zijn of haar hoofd.

Uit onderzoek van de KvK blijkt dat de crisis geen motief is voor nieuwe ondernemers. Nee, de meest genoemde reden is ‘het waarmaken van een droom’. Maar 15 procent van de zzp’ers noemt ontslag als reden. En daarvan gaat een aanzienlijk deel slechts tijdelijk verder gaan als zelfstandige, ter overbrugging naar een nieuwe baan in loondienst.
Voor mij is een zelfstandige carrière een bewuste keuze. Ik verwacht allang niet meer dat iedereen precies begrijpt wat het inhoudt om ‘voor eigen rekening en risico’ te werken, wat volgens mij – na vijftien jaar ondernemerschap zonder personeel, maar wel in samenwerking met freelancers – toch de definitie is van ondernemen. Maar van mensen die zich als onderzoeker of marktanalist bezighouden met de arbeidsmarkt en de economie verwacht ik wèl oog voor en begrip van de groeiende diversiteit in loopbanen.


Ander doel

De arbeidsmarkt is aan het veranderen, die ontwikkeling is al jaren gaande. Meer mensen zien kans om op een andere manier dan in loondienst een interessante carrière te hebben, de kost te verdienen en zijn of haar steentje bij te dragen als belastingbetaler. Dat heeft met nieuwe, goedkope en snelle (communicatie)technologie te maken, maar ook met groeiende individualisering en zelfbewustzijn.

Sommige startende ondernemers die zich melden bij de KvK, willen uitgroeien tot een groot bedrijf. Een hoop zzp’ers hebben dat doel, of de mogelijkheden in hun markt, niet.


Door zelfstandigen af te serveren wordt geen recht gedaan aan de nichemarkten waar zij inspringen, de broodnodige flexibilisering van arbeidsuren en de kleine winkels die de buurt leefbaar houden. Het ridiculiseert oudere (ex)werknemers die willen en moeten blijven werken, beoefenaren van vrije en specialistische beroepen in de zorg, media en recht, en het feit dat kleine zelfstandigen grote, vaak logge bedrijven – ‘echte ondernemingen’ - wakker houden en voeden met innovatie en creativiteit.


Eerder gepubliceerd in het FD.


Weergaven: 43

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

[Interview] Nick Kalse van Outbrain: "Alle campagnes draaien op basis van de interesses van de bezoekers"

Nick Kalse is Managing Director Netherlands bij Outbrain. We spreken hem over de activiteiten van zijn bedrijf, de lockdown, de situatie bij social media en de ontwikkelingen in de advertentiemarkt.

[Interview] Lars Schotanus en Jaco Bal: "Wij denken dat internet straks de standaard wordt voor radioluisteren"

De Radiofabriek maakt online radio. Hiermee spelen ze in op de versnippering van het medialandschap en de exponentiële stijging van luisteren via internet. We spreken met Lars Schotanus en Jaco Bal

[Interview] Paul Römer namens Vereniging van Commerciële Radio over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: De Onbetrouwbare Overheid

Het moet maar eens worden gezegd: De overheid is onbetrouwbaarder dan wij allen denken. In Engeland heet een ambtenaar een civil servant. Het is met name het tweede deel van deze omschrijving, dat hier in Nederland niet bestaat

[Column] Erwin Fisser: Een jongerencampagne als oplossing voor alles

Weinig dingen worden in de moderne maatschappij tegelijkertijd zo enorm onderschat als overschat als de campagne. Zodra alles goed gaat, is de campagne eigenlijk volledig weggegooid geld

[Column] Bas Vlugt: Media Transfer naar Bestemming Onbekend

Vandaag heeft het Nederlands MediaNetwerk een artikel gepubliceerd dat flink in de belangstelling staat van onze lezers, getuige de snelheid waarmee dit artikel in de lijst van meest gelezen artikelen is gekatapulteerd

[Column] Jacqueline Smit: Beware of your shadow

Het is tijd voor het omarmen van het oncomfortabele, het fluïde maken van modellen en het ontwikkelen van nieuw gedrag

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden