Nederlands MediaNetwerk

Tijdens een feestelijke prijsuitreiking in het Koninklijk Instituut voor de Tropen zijn vanavond de winnaars van de 4e editie van de National Geographic Fotowedstrijd 2010 bekendgemaakt. Deze wedstrijd staat open voor alle mensen, woonachtig in Nederland of België, met een passie voor fotografie; van amateurs tot professionals. Met bijna 21.000 inzendingen is de National Geographic fotowedstrijd de grootste in haar soort in Nederland en België. Foto’s konden worden ingestuurd in vier categorieën: Mens, Dier, Landschap en Nederland Waterland. Deze laatste categorie is dit jaar nieuw toegevoegd en maakt onderdeel uit van de campagne ‘Nederland leeft met Water’. De winnende foto’s zijn gepubliceerd in het novembernummer van National Geographic, dat vanaf morgen in de winkel ligt. Dit jaar viert National Geographic haar 10-jarig bestaan in Nederland. Vanaf de eerste editie zijn National Geographic en fotografie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vier jaar geleden werd de eerste National Geographic fotowedstrijd in Nederland en België georganiseerd en de wedstrijd is al sinds de start erg populair. In 2010 zijn er bijna 21.000 foto’s ingezonden en de kwaliteit was ook dit jaar weer van een zeer hoog niveau. De winnaars zijn gekozen door een gerenommeerde jury bestaande uit Aart Aarsbergen (hoofdredacteur National Geographic),
Paul Römer (adjunct-hoofdredacteur),
Eva Ooms (artdirector),
Jochem Wijnands (fotojournalist) en
Jan Vermeer (natuurfotograaf). In iedere categorie nomineerde de jury vijf foto’s, waarna de winnende foto per categorie gekozen werd. De jurering vond anoniem plaats, de naam van de fotograaf was tijdens het selectieproces niet bekend. In de categorie Mens heeft ANP-fotograaf
Robin Utrecht uit Rotterdam gewonnen met zijn foto van een huilende jongen. Met een close-up foto van een bladwesplarve in het Brabantse natuurgebied Kampina sleepte de Belgische natuurfotograaf
Jonny Verheyden de eerste prijs in de categorie Dier in de wacht.
Wijnand van Till uit Utrecht won in de categorie Landschap met zijn mystieke foto van de skyline van Dubai die door het wolkendek heen prikt. De Amsterdamse
Annemarijne Bax wist met haar luchtopname, genomen vanuit een helikopter tussen Sloterdijk en Egmond aan Zee, een eerste plaats te veroveren in de nieuwe categorie Nederland Waterland. National Geographic november, met daarin de winnende foto’s, ligt vanaf 28 oktober in de winkel.
JURYRAPPORT Mens – Robin Utrecht. Een close-up van een mooi kind met een traan: deze opname heeft alle elementen van een fotografisch cliché in zich. Toch slaagt de fotograaf erin het beeld te verheffen tot een niet-sentimenteel, krachtig journalistiek portret dat – mede door de gesloten ogen – vragen oproept. Technisch is de foto helemaal in orde: belichting en compositie zijn goed verzorgd. Het beeld is een bewijs van betrokkenheid bij het onderwerp.
Dier - Jonny Verheyden. De fotograaf heeft gewacht op het juiste moment: doordat de larve één van zijn pootjes optilt, krijgt het diertje iets menselijks, iets aandoenlijks. Zwaait het naar ons of wijst het naar zijn eindbestemming? Het onderwerp staat mooi in beeld, als kijker volg je de lijn van het blad. De achtergrond kleurt goed bij het blaadje, maar zorgt er ook voor dat het insect loskomt van zijn omgeving.
Landschap - Wijnand van Till. Wat een intrigerende luchtfoto! Door het wolkendek krijgt Dubai een spookachtige en futuristische uitstraling – alsof de stad zweeft of door rook wordt omgeven. Het onbewolkte gedeelte leidt het oog van de buitenwijken naar de torens in het centrum, die dreigend naar de hemel priemen.
Nederland Waterland - Annemarijne Bax. Nederland is een land van water, dat laat deze luchtopname goed zien. Het beeld is een visuele samenvatting van de strijd tegen het water. Maar het geeft ook weer hoe elk stuk natuur wordt gebruikt door de mens – wat nog eens wordt benadrukt doordat de elektriciteitsmast precies in het zonlicht staat. De weerspiegeling van de wolken in het water maakt de foto compleet.
www.nationalgeographic.nl

Weergaven: 301

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: Microphone Media

Microphone Media was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het podcastbedrijf? We spreken Frank Kromer

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden