Nederlands MediaNetwerk

Tijdens een feestelijke prijsuitreiking in het Koninklijk Instituut voor de Tropen zijn vanavond de winnaars van de 4e editie van de National Geographic Fotowedstrijd 2010 bekendgemaakt. Deze wedstrijd staat open voor alle mensen, woonachtig in Nederland of België, met een passie voor fotografie; van amateurs tot professionals. Met bijna 21.000 inzendingen is de National Geographic fotowedstrijd de grootste in haar soort in Nederland en België. Foto’s konden worden ingestuurd in vier categorieën: Mens, Dier, Landschap en Nederland Waterland. Deze laatste categorie is dit jaar nieuw toegevoegd en maakt onderdeel uit van de campagne ‘Nederland leeft met Water’. De winnende foto’s zijn gepubliceerd in het novembernummer van National Geographic, dat vanaf morgen in de winkel ligt. Dit jaar viert National Geographic haar 10-jarig bestaan in Nederland. Vanaf de eerste editie zijn National Geographic en fotografie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vier jaar geleden werd de eerste National Geographic fotowedstrijd in Nederland en België georganiseerd en de wedstrijd is al sinds de start erg populair. In 2010 zijn er bijna 21.000 foto’s ingezonden en de kwaliteit was ook dit jaar weer van een zeer hoog niveau. De winnaars zijn gekozen door een gerenommeerde jury bestaande uit Aart Aarsbergen (hoofdredacteur National Geographic),
Paul Römer (adjunct-hoofdredacteur),
Eva Ooms (artdirector),
Jochem Wijnands (fotojournalist) en
Jan Vermeer (natuurfotograaf). In iedere categorie nomineerde de jury vijf foto’s, waarna de winnende foto per categorie gekozen werd. De jurering vond anoniem plaats, de naam van de fotograaf was tijdens het selectieproces niet bekend. In de categorie Mens heeft ANP-fotograaf
Robin Utrecht uit Rotterdam gewonnen met zijn foto van een huilende jongen. Met een close-up foto van een bladwesplarve in het Brabantse natuurgebied Kampina sleepte de Belgische natuurfotograaf
Jonny Verheyden de eerste prijs in de categorie Dier in de wacht.
Wijnand van Till uit Utrecht won in de categorie Landschap met zijn mystieke foto van de skyline van Dubai die door het wolkendek heen prikt. De Amsterdamse
Annemarijne Bax wist met haar luchtopname, genomen vanuit een helikopter tussen Sloterdijk en Egmond aan Zee, een eerste plaats te veroveren in de nieuwe categorie Nederland Waterland. National Geographic november, met daarin de winnende foto’s, ligt vanaf 28 oktober in de winkel.
JURYRAPPORT Mens – Robin Utrecht. Een close-up van een mooi kind met een traan: deze opname heeft alle elementen van een fotografisch cliché in zich. Toch slaagt de fotograaf erin het beeld te verheffen tot een niet-sentimenteel, krachtig journalistiek portret dat – mede door de gesloten ogen – vragen oproept. Technisch is de foto helemaal in orde: belichting en compositie zijn goed verzorgd. Het beeld is een bewijs van betrokkenheid bij het onderwerp.
Dier - Jonny Verheyden. De fotograaf heeft gewacht op het juiste moment: doordat de larve één van zijn pootjes optilt, krijgt het diertje iets menselijks, iets aandoenlijks. Zwaait het naar ons of wijst het naar zijn eindbestemming? Het onderwerp staat mooi in beeld, als kijker volg je de lijn van het blad. De achtergrond kleurt goed bij het blaadje, maar zorgt er ook voor dat het insect loskomt van zijn omgeving.
Landschap - Wijnand van Till. Wat een intrigerende luchtfoto! Door het wolkendek krijgt Dubai een spookachtige en futuristische uitstraling – alsof de stad zweeft of door rook wordt omgeven. Het onbewolkte gedeelte leidt het oog van de buitenwijken naar de torens in het centrum, die dreigend naar de hemel priemen.
Nederland Waterland - Annemarijne Bax. Nederland is een land van water, dat laat deze luchtopname goed zien. Het beeld is een visuele samenvatting van de strijd tegen het water. Maar het geeft ook weer hoe elk stuk natuur wordt gebruikt door de mens – wat nog eens wordt benadrukt doordat de elektriciteitsmast precies in het zonlicht staat. De weerspiegeling van de wolken in het water maakt de foto compleet.
www.nationalgeographic.nl

Weergaven: 310

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

[Interview] Nick Kalse van Outbrain: "Alle campagnes draaien op basis van de interesses van de bezoekers"

Nick Kalse is Managing Director Netherlands bij Outbrain. We spreken hem over de activiteiten van zijn bedrijf, de lockdown, de situatie bij social media en de ontwikkelingen in de advertentiemarkt.

[Interview] Lars Schotanus en Jaco Bal: "Wij denken dat internet straks de standaard wordt voor radioluisteren"

De Radiofabriek maakt online radio. Hiermee spelen ze in op de versnippering van het medialandschap en de exponentiële stijging van luisteren via internet. We spreken met Lars Schotanus en Jaco Bal

[Interview] Paul Römer namens Vereniging van Commerciële Radio over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: De Onbetrouwbare Overheid

Het moet maar eens worden gezegd: De overheid is onbetrouwbaarder dan wij allen denken. In Engeland heet een ambtenaar een civil servant. Het is met name het tweede deel van deze omschrijving, dat hier in Nederland niet bestaat

[Column] Erwin Fisser: Een jongerencampagne als oplossing voor alles

Weinig dingen worden in de moderne maatschappij tegelijkertijd zo enorm onderschat als overschat als de campagne. Zodra alles goed gaat, is de campagne eigenlijk volledig weggegooid geld

[Column] Bas Vlugt: Media Transfer naar Bestemming Onbekend

Vandaag heeft het Nederlands MediaNetwerk een artikel gepubliceerd dat flink in de belangstelling staat van onze lezers, getuige de snelheid waarmee dit artikel in de lijst van meest gelezen artikelen is gekatapulteerd

[Column] Jacqueline Smit: Beware of your shadow

Het is tijd voor het omarmen van het oncomfortabele, het fluïde maken van modellen en het ontwikkelen van nieuw gedrag

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden