Nederlands MediaNetwerk

Wouter Hendrikse over de lancering van LOUDER

Radio 538 brengt samen met HUB Uitgevers het mannentijdschrift Louder. Nederlands MediaNetwerk trok naar het prachtige Haarlem voor een fijn gesprek met Wouter Hendrikse, algemeen directeur van HUB Uitgevers.

Dag Wouter, hoe is het met  je?
'Bijzonder goed, wat attent dat jij het vraagt.'

Hoe staat HUB Uitgevers in de markt? In  ieder geval actief, dunkt me. Onlangs de lancering van JANSEN, nu Louder
'We zitten inderdaad niet stil. Aan de ene kant volgen we een consolidatiestrategie, waarbij we ons leiderschap verder willen versterken, wat bijvoorbeeld blijkt uit de acquisitie van Focus Media, aan de andere kant zijn we aan het verbreden, door lanceringen zoals Match, Jansen, Espana & Mas en nu dus LOUDER. Daarnaast zijn we ook volop bezig met autonome groei, waarbij we onze bestaande merken veel relevanter willen maken, door met apps, evenementen, video en dergelijke te komen.'

HUB is een van de grootste ICT uitgevers  in de Benelux. Dat lijkt me een twijfelachtig genoegen. De totaal betaalde  gerichte oplage van computerbladen in Nederland laten in de meest recente  HOI-cijfers in Q4-10 een oplagedaling van 11,5 procent zien, de uitgaven van  HUB Uitgevers in dit segment lieten een nog iets sterkere oplagedaling zien.  Hoe kijk je naar de toekomst van ICT bladen?
'Wij hebben het intern nooit meer over bladen, maar alleen nog maar over merken. En zoals ik eerder al stelde, relevante merken hebben de toekomst, daar ben ik heilig van overtuigd. Als ik bijvoorbeeld naar onze uitgave Power Unlimited kijk: voorheen alleen een blaadje, nu een alles overkoepelend cross mediaal merk. Onze redacteuren zijn de helden van hun doelgroep, waarom zouden we hun autoriteit alleen beperken tot print? Dus doen we veel meer dan print alleen. En het mooie is dat we dit meteen terug zien in de omzet, niet alleen is de print omzet van dit merk stabiel, de extra activiteiten zorgen voor omzet groei. Ik zeg nadrukkelijk omzetgroei, omdat we op dit moment in de wedstrijd nog niet bezig zijn met winstoptimalisatie, we focussen ons nu primair op het marktpotentieel wat voor ons ligt. En dat willen we verder gaan uitrollen over de andere merken binnen ons portfolio.'

Wat is Louder? En wie is je  doelgroep?
'Man, 20 – 49 jaar, met een brede interesse, die momenteel eigenlijk –naar onze analyse- amper bediend wordt. Dat blijkt ook wel, want ik ben bepaald niet ontevreden met de advertentiebezetting van het eerste nummer. En nog veel belangrijker, de Pipelines zijn bijzonder goed gevuld, dus mijn verwachtingen zijn bijzonder hoog gespannen. We beginnen met print, maar analoog aan wat ik eerder zie, gaan we meteen sociale media inzetten. Onze partner 538 is in deze natuurlijk een gedroomde partner, op een aantal vlakken zijn zij zo veel verder dan wij, daar kunnen wij enorm veel van leren.'

Louder geef je samen uit met Radio 538.  Hoe is die samenwerking tot stand gekomen, van wie komt het idee en  initiatief? En van wie is Louder?
'Samenwerkingen starten vaak toevallig. Door mensen die elkaar bijvoorbeeld kennen en een keer samen een kop koffie drinken. In dit geval waren dat onze commercieel directeur Raimon Gort en Joris van der Pol, de marketing manager van Radio 538. HUB Uitgevers geeft het blad uit voor eigen rekening en risico. Dus Louder is een pure HUB-uitgave. De samenwerking met Radio 538 is  daarom zo belangrijk omdat we het blad sturen naar de leden van hun VIP-database. Er gaan dus ruim 70.000 exemplaren de deur uit naar een gegarandeerde doelgroep. De overige 30.000 zijn de losse verkoop in. Omdat de database van radio 538 veel groter is dat die 70.000 en het dus niet gegarandeerd is dat je als lid elke twee maanden het blad ontvangt, bieden we een goedkoop abonnement aan om jezelf te verzekeren van toezending. Met name dat gegarandeerde bereik trekt veel adverteerders over de streep. En terecht, want het is een zeer interessante doelgroep.'

http://beauty.blog.nl/files/2011/04/cover.jpg
De mannenbladenmarkt is klein en  krimpt. Klassieke titels als Panorama en Nieuwe Revu zijn in een vrije  val en een titel als Playboy is niet vooruit te branden. Hoe dapper dat jij dan als uitgever toch de stap waagt. Waar komt die moed vandaan? En wat zijn jouw ambities met Louder?
'Zo dapper zijn wij niet hoor, het lijkt wellicht anders maar wij zijn financieel behoorlijk conservatief. Dat de markt onder druk staat, dat zal voor iedereen duidelijk zijn. Echter, mij is altijd geleerd dat onder druk alles of vloeibaar wordt, of knapt. Met de goeie partners kunnen je zelf bepalen welke het wordt, dus in samenwerking met 538 zijn wij ervan overtuigd dat het vloeibaar gaat worden. Daarnaast, in een markt waarin veel partijen zich terugtrekken ontstaat diverse mogelijkheden, daar maken wij graag gebruik van.'

De website van Louder - wat  ik overigens een goede naam vind - maakt meteen al een multimediale indruk. Wat gaat er allemaal met Louder gebeuren naast de papieren  editie?
'Heb je even? Site. App. Video. Events. Social Media.'

Welke rol gaat Radio 538 spelen in het  aanjagen van Louder? En de televisiezenders van RTL, heb je die ook tot je  beschikking?
'Daar zijn wij momenteel met onze partners over in gesprek…'

Wat is het laatste  nieuws?
'Ik denk dat Twente kampioen gaat worden.  Geweldig voor hun maar wat mij betreft… zucht.'

www.louder.nl
www.hub.nl
www.radio538.nl

Weergaven: 355

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings- en doorzettingsvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden