Nederlands MediaNetwerk

Zeven vragen aan... Pieter van Twisk [Africa Interactive]


Door Bas Vlugt. Videoproductiebedrijf
Africa Interactive lanceerde deze week een serie videojournaals onder de naam
Spark Africa. Tamelijke inspirerende, korte filmdocumentaires over innovatie in Afrika. Nederlands MediaNieuws reisde af naar de hoofdstad en had een gesprek met directeur
Pieter van Twisk.
Wat en wie is Africa Interactive? 'Africa Interactive is een nieuws- en content bedrijf gericht op Afrika. Wij produceren video-, foto- en tekst materiaal voor onze klanten waarbij we qua productie louter gebruik maken van Afrikaanse media professionals. Door Afrikanen in te zetten bieden we ze een bron van inkomsten en geven we ze en stem. Er wordt immers teveel over Afrika gesproken, en te weinig met. Dat laatste leidt tot een vrij negatief en eenzijdig beeld over Afrika hier in het Westen. We zijn een commercieel bedrijf met een ideële doelstelling: het versterken van de mediafunctie in Africa. Los van content productie exploiteren we de journalistieke websites
AfricaNews.com en
AfrikaNieuws.nl.
Wie zijn jullie klanten? 'Onze klanten zijn bedrijven en organisaties met belangen in Afrika. Dat is dus een grote wereldwijde markt. Je kunt hierbij denken aan persbureaus en nieuwsorganisaties, maar ook aan commerciële bedrijven, NGO’s en overheidsinstanties.'
Spark Africa gaat over innovatie in Afrika. Is dat er dan? 'Jazeker, dat daaraan wordt getwijfeld, heeft te maken met dat eenzijdige beeld dat bestaat van Afrika. Ik ben net terug van een trip naar Kenia en Ethiopië en sta altijd weer versteld van de ondernemingszin, de flexibiliteit en de energie die je aantreft. Hier in het Westen vergeten we wel eens hoe rijk en veelzijdig dat immense continent is en welke prachtige kansen er liggen voor investeerders en ondernemers. Wij zijn niet tegen ontwikkelingshulp, maar meer duurzame handel zou Afrika enorm helpen.'
Op welke wijze en door wie is Spark Africa gefinancierd? 'NCDO is de grootste financier. Daarnaast steken we er zelf flink wat geld in en zijn er partijen als FMO die bijdragen. Het is een journalistiek en dus redactioneel onafhankelijk format.'
Uit het persbericht begrijp ik dat Africa Interactive 850 Afrikaanse reporters heeft in 43 Afrikaanse landen. Als dat waar is, dan lijkt me dat onwaarschijnlijk veel... 'Dat is ook veel en daar zijn we ook heel blij mee en trots op. We hebben op dit moment wereldwijd
by far het grootste netwerk van reporters in Afrika. Bovendien groeit het netwerk nog steeds maandelijkse met meer dan 50 nieuwe inschrijvingen. Al deze mensen worden gescreend en maken kans op betaalde opdrachten.'
Wat zijn - mede gegeven het enorme reportersnetwerk dat jullie opbouwen - de ambities Africa Interactive? Vertel alles! 'We willen onze reporterdatabase op zeker moment openstellen voor nieuws- en persorganisaties. Op die manier krijgen deze opeens toegang tot enkele duizenden Afrikaanse reporters die ter plekke een lokaal perspectief kunnen bieden als commentaar op het nieuws en achtergronden. Dit is een verrijking voor het steeds verder slinkende netwerk van stringers en correspondenten dat deze organisaties nu hebben. Bovendien zal deze database de gehele mediafunctie in Afrika versterken. En goede media is een voorwaarde zoiets als fatsoenlijk bestuur.'
Wat is het laatste nieuws? 'Dat we het afgelopen jaar, ondanks de crisis, een mooie groei hebben gerealiseerd. Steeds meer organisaties als NGO’s en commerciële bedrijven ontdekken de toegevoegde waarde van Africa Interactive wanneer ze naar stakeholders of klanten willen laten zien wat ze allemaal doen in Afrika. Ons model, Afrikanen zelf het werk laten doen en daarmee van een inkomen voorzien, spreekt ze aan. Dat we op daarnaast stukken goedkoper zijn is dan mooi meegenomen.'
www.africa-interactive.net www.africanews.com
www.afrikanieuws.nl

Weergaven: 3744

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content

[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop

[Interview] Jouke Tjeerdsma en Sjoerd van der Meijden: Mannen kun je in specifieke hokjes plaatsen

Via meer dan vijftig verschillende websites en apps bereikt Mannenmedia maandelijks ruim zeven miljoen mannen. Wij spreken met Managing Director Jouke Tjeerdsma en Director Sales & Business Development Sjoerd van der Meijden

[Interview] Arun Maljaars (Insight TV): We geven millennials een platform om hun passie uit te breiden

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende avontuurlijke content. We spreken hem over zijn visie op verhalen vertellen en de content van de toekomst

[Podcast] Eric Kip over allOut, hét mediafestival van Nederland

Eric Kip is CEO van Exterion Media en voorzitter van de MWG. In onze podcast vertelt hij over allOut, hét mediafestival van Nederland, donderdag 16 mei, Thuishaven Amsterdam

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun consumenten te verschijnen. Ik wist dat de sociale algoritmes meedogenloos zijn, maar 2 procent is wel echt minimaal. Daar doe je dan al die moeite voor

[Column] Joris van Heukelom: De mens meer mens maken

Kun jij soms ook met jaloezie naar mensen kijken die veel mening en een beetje inhoud op hoge snelheid de socials op donderen? Ik ben daar te lui voor

[Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

Ik voorspelde drie jaar geleden dat gezond eten binnen vijf jaar een revolutionaire impact op marketing en communicatie zou hebben en dit jaar is dat al uitgekomen

[Column] Nathalie Peters: De mix maakt het verschil

In de mediasector worden allerlei experimenten gedaan om te kijken hoe je je doelgroep goed bereikt en er ook nog wat aan verdient. Zijn dit wanhoopspogingen of strategisch slimme moves?

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: voorsorteren met Batavus Actieradius en de sjoemelstroom Vandebron

E-bikers zijn de schaamte voorbij. Als ik een paar jaar geleden werd ingehaald door een 60-plusser op een e-bike, meende ik toch altijd iets van gêne bij ze te zien

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden