Nederlands MediaNetwerk

Bas Holzhaus
  • Man
  • Muiden, Noord-Holland
  • Nederland
Delen op Facebook Delen
  • Blogteksten
  • Gebeurtenissen
  • Groepen (1)
  • Foto's
  • Fotoalbums
  • Video's

De vrienden van Bas Holzhaus

  • Stilzwijgen Publishers
  • Marieke van Willigen
  • Haddock
  • Jolette van Eijden
  • Henk-Jan Panneman
  • Liesbet Zikkenheimer
  • Eline Walda
  • Johan Peters

Groepen van Bas Holzhaus

 

De pagina van Bas Holzhaus

Profielgegevens

Wat is de naam van jouw bedrijf of organisatie?
Bas Holzhaus Tekst
Wat is jouw functie in jouw bedrijf of organisatie?
Copywriter/tekstschrijver
Wat doet jouw bedrijf of organisatie?
Het schrijven en redigeren van teksten voor onder meer advertenties, websites, brochures en nieuwsbrieven. Over uiteenlopende onderwerpen en voor even diverse doelgroepen en doeleinden. Vanuit een eigen idee, in creatieve samenwerking of als uitwerking van een concept. Ook in de vorm van adaptaties van Engelse teksten.
Bijproduct: plezierverzen.
Wat is de website van jouw bedrijf of organisatie?
http://www.basholzhaustekst.nl

Dichterij

Ik mag graag rijmen. Ik noem het geen dichten, want dat veronderstelt meestal een diepere, of in ieder geval serieuze boodschap. Wie tussen de regels leest krijgt misschien wel iets mee over ‘essentiële levensvragen’ en andere hoogdravende thema’s. Maar voorop staat voor mij de uitdaging om iets leuks op papier te zetten. En, als dat gelukt is, de lat weer iets hoger te leggen.
Daarbij wil ik de ‘rijmelarij’ ontstijgen. Dat betekent heel kritisch zijn. Perfectioneren en polijsten. Een tekst is nooit af, een gedicht kan altijd mooier en beter. Ook als het om het metrum gaat trouwens. Ik ben opgegroeid met Annie’s Fluitketeltje en Homerus’ Ilias. Het liefst maak ik dan ook een soepele maar strikte cadans, zonder extra tussengevoegde lettergrepen.
Ergens tussen ‘dichten’ en ‘rijmelarij’ ligt ‘dichterij’. Ik denk dat ik het daar maar op houd. Het heeft ook iets ambachtelijks, als het ‘wrochten van een gedicht’.

Waar start zo’n rijm? Dat gaat vanzelf. Je leest iets in de krant, een rare zin, een formulering die je aandacht trekt. Je schrijft hem op. Je rijmt er op. Wat flodders, ongericht. En plotseling, dan loopt het. En dan heb je een gedicht.

Als eerste is er een idee,
een ‘grove aanzet voor’.
Dan volgt als spoedig regel twee
en zit je op het spoor.

Een leidend thema bieden is
erg handig voor ’t houvast.
Voor nu: ontstaansgeschiedenis.
Dat lijkt me wel gepast.

Zes woorden en alweer een zin:
gedichten groeien snel.
Maar dit is nog maar het begin
van ’t grote woordenspel.

Nu komt het er op aan, met zat
geduld en fantasie,
meer met je rijm te doen. Maar dat
gaat niet van een-twee-drie.

Want als je ‘hier’ iets anders schrijft,
dan moet ‘daar’ ook iets bij.
Je schaaft en schuurt. Wat overblijft:
de pure dichterij.

Een binnenrijm als opening?
Dat doet het altijd goed
Het zorgt voor wat betovering
en voedt een goed gemoed.

Ook leuk is om de zin te on-
derbreken zoals hier.
Het resultaat is heel bijzon-
der en geeft ook wat zwier.

Wie woorden weeft, die weet het wel:
als al’ allittereert,
dan leest de lezer lekker snel
wat Leentje Lotje leert.

Vraag je ook af wat je wellicht
met het metrum doen kan.
Als de klemtoon andersom ligt
word je daar best moe van.

In kettingrijmen veins je dat
wat dichtkunst jou ontbeert.
Eerst later blijkt de meesterzet:
het eind is het begin.

getaLLen VIt een Chronogram
- Van Voor het tIIDVak IezVs -
VersLaan het Iaar Dat hII hIer kVVam
te LeVen, sChrIIVer Dezes

Het hoeft niet strak, het kan ook speels
kijk maar eens naar ‘email’.
Het is een leenwoord, net als ‘rails’ -
maar da’s maar een detail.

Maak dan een mooi acrostichon.
Een letterdicht van faam.
Terwijl je leest wat ik verzon.
Aanschouw je hier een naam.

Nu volgt alleen nog op het eind
een steunende moraal:
het dichten is niet wat het schijnt.
We kunnen ’t allemaal.


Ze zeggen wel eens: van je hobby moet je geen werk maken. Maar het is wel leuk. En wie weet zit er brood in. Of alleen een kadetje, dat is ook mooi.

Prikbord

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

  • Nog geen reacties!
 
 
 

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Fotokracht

“Een boek zegt meer dan duizend woorden”, hoorde ik een bekende cabaretier eens zeggen. “Da’s logisch”, zou een bekende voetballer hebben gezegd. De originele uitspraak heeft betrekking op een foto

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden