Nederlands MediaNetwerk

De blog van Mark Maathuis (56)

Partijdig is pas eerlijk

Amerika's vertrouwen in de media heeft een nieuw dieptepunt bereikt. Uit onderzoek van het Pew Research Center for the People and the Press blijkt dat 71 procent vindt dat men de feiten onjuist weergeeft; en slechts 18 procent antwoordt dat de media alle partijen fair behandelt. Deze percentages zijn de laagste in bijna 25 jaar.



Toegegeven, Amerika heeft nooit veel fiducie gehad in de media. In 1985 – het eerste jaar dat deze enquête… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 14 September 2009 op 22.17 — Geen reacties

So You Think You Can Speech

President Obama spreekt komende woensdag de natie toe over zijn plannen om de ziektekostenverzekering te hervormen. Amerikaanse televisiezenders staan niet te trappelen om de toespraak live uit te zenden. De reden: het kost ze bakken vol geld.



Als kandidaat was Obama de lieveling van Amerika's televisiezenders. Zijn evenementen en persconferenties trokken veel kijkers en leverden eindeloos stof tot napraten op. Resultaat: kijkcijfers en reclameinkomsten schoten omhoog. Daarnaast gaf… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 7 September 2009 op 22.23 — Geen reacties

Leermoment voor kwaliteitskranten

Ook toevallig: de dag dat televisieprogramma Radar laat zien hoe makkelijk een ziekte is te verzinnen oordeelt een Amerikaanse rechtbank over Kevin Trudeau, de geneesgoeroe die voor alles een medicijn heeft.



Voor wie de uitzending miste: Radar onderzocht symptoomreclame, een methode waarbij een onschuldig ongemak… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 1 September 2009 op 3.30 — Geen reacties

Miller Lite's Tour of Duty

De Amerikaanse bierbrouwer SABMiller gaat in een paar maanden proberen te doen waar het Amerikaanse leger in bijna 20 jaar niet in geslaagd is: Vietnam veroveren. Eén overeenkomst tussen de grootmachten: beiden gebruiken een strategie die 30 jaar geleden in een ander land succesvol was.



Zonder te diep op Amerika's nationale nachtmerrie in te gaan bestond de strijd tegen de Viet Cong uit het veroveren en vasthouden van steden en het bombarderen van de vijand – een werkwijze die… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 25 Augustus 2009 op 3.24 — Geen reacties

Handdoek op de catwalk

Hoe vaak kom je erachter dat je iets al je hele leven verkeerd doet? Dat hangt ervan af hoe serieus je de problemen neemt die sommige Amerikaanse reclames je opdringen. Maar geen paniek: er is altijd een oplossing. Voor de meeste mensen is de handdoek een noodzakelijke stop tussen douchen en aankleden. Zo niet voor Zoni Stein, zakenman, uitvinder en visionair. “Handdoeken irriteerden me.” Ze gleden af of waren te klein om ze om zijn middel te doen – met onoverkoombare problemen als gevolg. Dus… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 18 Augustus 2009 op 5.53 — Geen reacties

Yes We Cannabis

Dat Obama's wereldberoemde gezicht ook voor andere zaken dan 'Hope' of ' Change" kan worden ingezet bewijst de National Organization for the Reform of Marijuana Laws. De foto die de NORML gebruikt op de aankondigingsposter van haar jaarlijkse bijeenkomst laat een jonge, rokende Barack Obama zien. Voor de goede orde: hij rookt een filtersigaret - hoewel hij in zijn autobiografie openlijk over zijn sporadische drugsgebruik schrijft - en is tegen legalisering van (soft)drugs -- waar de NORML zich… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 5 Augustus 2009 op 18.30 — Geen reacties

Zomers Kerstmis

De mussen vallen van het dak maar een aantal Amerikaanse warenhuizen zit al helemaal in de Kerstsfeer. En waarom ook niet? Het is tenslotte nog maar zo`n 150 nachtjes slapen. Sinds vorige week kunnen shoppers bij Sears en K-Mart hun slag slaan op de zogenaamde “Christmas Lane.” Online worden klanten verwelkomd met een plaatje van een jet ski die over een winterlandschap vliegt met aan zijn bagagedrager een banier, “Free shipping on Christmas Lane purchases over $60.” Ook de Toys “R” Us… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 5 Augustus 2009 op 4.27 — 1 commentaar

NBC zoekt terroristen

De Rijdende Rechter, Opsporing Verzocht en zelfs Peter R. de Vries' programma's hebben één ding gemeen: het maakt niet uit of de verdachten vrijuit gaan of niet. Dat probleem heeft NBC's nieuwe programma “The Wanted” niet – maar dat maakt nog geen leuke televisie.



De opzet van “The Wanted” is bekend: verborgen camera's, groen/witte nachtopnames en schokkerige hand held shots. Interviews met de vaste krachten, afgewisseld met beelden van de persoon van de week. Tijd, plaats en andere… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 21 Juli 2009 op 5.42 — Geen reacties

Aangeprezen vanuit het graf

Na het overlijden van Nico Haak wisten de producenten van de Bioregulator – een armband met 'heilzame' werking – niet hoe snel ze de reclames met de zanger moesten verwijderen. Met name de payoff onder Haak's lachende gezicht “Ik doe hem nooit meer af” vond men ongepast. Dat het ook anders kan bewijst het marketingbedrijf Media Enterprises.



Billy Mays verscheen regelmatig op de Amerikaanse televisie. Als een moderne Amazing Discoveries Mike prees hij in commercials van twee minuten… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 14 Juli 2009 op 5.14 — Geen reacties

Politieke zendtijd of blockbuster?

Het verschil tussen een reclame en een speelfilm is over het algemeen makkelijk te zien. Maar bij het benoemen van de categorie waarin “Hillary: The Movie” valt moet het Amerikaanse Hooggerechtshof uitkomst bieden.



De film is gewijd aan Hillary Clinton en uitgebracht in de periode dat zij met Barack Obama in felle strijd verwikkeld was over de Democratische nominatie. En de inhoud is op zijn zachts 'anti-Hillary' te noemen. Conservatieve… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 7 Juli 2009 op 4.49 — Geen reacties

Imago inflatie

“And you can take that to the bank.” Er was een tijd dat een Amerikaan echt zeker van zijn zaak was als hij dit zei. Uit onderzoek blijkt dat deze uitspraak dankzij de crisis zijn langste tijd heeft gehad.



Volgens de Gallup enqûete zei slechts 22 procent “a great deal” of “a lot” vertrouwen te hebben in banken. Dit percentage – een diepterecord – is 10 procent minder dan een jaar geleden. Dat was ook al laag, als je bedenkt dat een paar jaar geleden nog bijna de helft van alle… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 30 Juni 2009 op 4.23 — Geen reacties

Groene reclames aangeklaagd

Dat bedrijven reclames gebruiken om zichzelf en hun producten beter voor te laten doen dan ze zijn is bekend; en beweringen dat men beter is voor het milieu dan Moeder Natuur zelf zijn hierop geen uitzondering. Nieuw is echter dat dit zogenaamde 'greenwashing' tot steeds meer rechtszaken leidt.



Voordat, dankzij de crisis 'goedkoop' het modewoord werd in Amerikaanse reclames, was het 'groen' wat de klok sloeg. Volgens een onderzoek van Terrachoice, een milieu marketing bureau, nam het… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 22 Juni 2009 op 20.26 — Geen reacties

Verzekeringsmaatschappij uit de kast?

Hoe creëer je als stoffig bedrijf een buzz? Simpel, maak een reclame waarin twee mannen je product kopen, laat in het midden wat hun relatie is en wacht op de commotie. Het betekent een gemiste kans voor verzekeringsmaatschappij Progressive.



In de commercial stappen de twee mannen een Progressive winkel binnen. Eén is op zoek naar een goedkopere autoverzekering. Hij zit dermate krap bij kas dat hij zelfs zijn horloge heeft moeten verkopen aan de ander. De nieuwe verzekering blijkt zo… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 16 Juni 2009 op 0.00 — Geen reacties

Viagra reclames verbannen?

Met het oog op de tere kinderziel wil het Amerikaanse Congreslid Jim Moran dat Viagra, “erectile dysfunction” en “male enhancement” reclames alleen nog laat op de avond worden uitgezonden. Gezien het soms flauwe en dubbelzinnige karakter van sommige van deze commercials geen gek voorstel. Uit economisch oogpunt is het echter beter hen alle ruimte te geven.



Het zal je maar gebeuren: je kijkt samen met je kinderen op zondagmiddag een sportwedstrijd en het programma wordt onderbroken… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 8 Juni 2009 op 22.48 — Geen reacties

Krant van formaat

Het vak van buitenland correspondent heeft in de loop der jaren veel aan charme en avontuur ingeboet. Thuisblijvers horen de laatste ontwikkelingen – dankzij het tijdsverschil – soms eerder dan ik, vertragingen in de telefoonlijn bestaan niet meer en dankzij de webcam blijft ieder gezicht bekend. Dat betekent echter niet dat verrassingen zich nooit meer voordoen – maar niet op de plek waar je ze verwacht.



Ik ben deze week op bezoek in Nederland en had daar voor het eerst in meer dan… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 26 Mei 2009 op 0.00 — Geen reacties

Krant in de aanval

Ach, de moderne tijd. Rinkelende I-phones, overstromende mailboxen en online videoconferenties. Instant messenger. Twitters. Blogs. SMS. Houdt het dan nooit op? Jawel, aldus de nieuwste campagne van de krant Atlanta Journal-Constitution (AJC). “Unplug. It's Sunday.”



Dat de Amerikaanse kranten industrie onder vuur ligt is bekend. Journalisten vliegen als warme broodjes de deur uit omdat hun werkgevers het hoofd boven water proberen te houden. Een aantal kranten heeft inmiddels het… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 5 Mei 2009 op 5.02 — Geen reacties

That's in a word

Complexe overheidsbesluiten worden 30 seconden soundbites; buitenland politiek wordt tot 140 karakter tellende twitter berichten terug gebracht; en triljardenbudgetten zijn kleurige staafdiagrammen. Wie de essentie van de Amerikaanse politiek wil bevatten heeft het vandaag de dag maar lastig. De website Capitolwords biedt uitkomst.



Het had zo mooi kunnen zijn: journalisten brengen orde aan in de hoeveelheid politieke informatie die dagelijks… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 21 April 2009 op 5.46 — Geen reacties

Ontslagtelevisie

Voor sommigen is het een droom die uitkomt: collega's aanwijzen die ontslagen worden. Maar mag van dat proces een reality soap gemaakt worden? En zo ja, is het eigenlijk wel een slimme zet om op prime time te vertellen dat het zo slecht gaat dat er mensen de deur uit moeten?



De Amerikaanse televisiezender Fox denkt van wel. In hun nieuwste show “Someone's Gotta Go” volgen ze kleine bedrijven - 15 tot 20 man – waar de medewerkers in onderling overleg bepalen wie er morgen niet meer… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 14 April 2009 op 6.45 — Geen reacties

'Obama': Garanti is de beste bank

De nieuwste campagne van de Turkse bank Garanti heeft drie uitkomsten: een sisser, een internationale rechtszaak of een diplomatieke rel.



Voorafgaand aan zijn bezoek aan Turkije sprak president Obama de inwoners van dat land toe. Althans, daar lijkt het op. “Ik wou dat ik zo`n goed economisch plan kon presenteren,” zegt de zwarte slanke man achter het katheder omringd met Amerikaanse vlaggen. “Maar er is een bank in Turkije die het doet, Garanti. Was er maar een Garanti in… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 7 April 2009 op 5.44 — Geen reacties

Marketinggrapje valt verkeerd

Marketing hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je pakt een populaire naam, plakt hem op je product en dan achterover leunen terwijl je verkoop vertienvoudigt. Althans, zo dacht men bij de Duitse diepvries producent Sprehe. Hun 'Obama-Fingers' raken een gevoelige snaar bij zwart Amerika.



Zelf is het bedrijf zich van geen kwaad bewust. Hun diepvries…
Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 24 Maart 2009 op 2.00 — Geen reacties

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden