Nederlands MediaNetwerk

2010: snel opkrabbelen na kopje onder - 2011: ingeslagen weg voorzichtig vervolgen

Door Ralph Sluis. Mede ingeleid door een voor Holland fantastisch verlopen WK zijn de netto mediabestedingen in 2010 snel opgekrabbeld na flink kopje onder te zijn gegaan in 2009. In 2009 was er namelijk een overall double digit daling van 12,4% te noteren. In 2010 lieten een aantal mediumtypen alweer een mooie groei zien. Voor TV geldt dat de grp’s niet aan te slepen zijn - wat overigens ook met de grp-voorraad te maken kan hebben, radio heeft over de eerste drie kwartalen een plus van 5% behaald aldus het RAB en ook online doet het goed. Het herstel bij de diverse printmedia laat langer op zich wachten.

ZenithOptimedia voorspelt al sinds jaar en dag de netto mediabestedingen. Aangezien de kerstboom al bijna in de rui is, is het hoog tijd voor een educated guess voor 2011.

In het komende jaar zal het herstel zich voortzetten, maar zal dit langzamer gaan dan in 2010. Net als het herstel van de economie is het herstel van de mediabestedingen broos. Het Centraal Plan Bureau heeft aangegeven dat de groei van de economie in 2011 lager uitpakt dan de groei ten opzichte van 2010. Voor de mediabestedingen zal het niet anders zijn.

Overall zal het niveau van de mediabestedingen in 2011 1,4% hoger liggen dan 2010. Online Display, vooral aangejaagd door online video en social media, zal samen met Online Search in 2011 tot de sterkste stijgers behoren. TV en radio zullen doorgroeien met 2,5%. Ook is er goed nieuws voor de printmedia want de jaar op jaar daling die een tijd geleden is ingezet stagneert het komende jaar.

Een wereldwijde trend die we signaleren is dat de technologische ontwikkelingen een belangrijke rol gaan spelen de komende jaren. Outdoor zal door de digitalisering een sterkere visibility krijgen. Het lang verwachte buitenreclameonderzoek zal eveneens een rol spelen in de professionaliseringsslag binnen outdoor. Een andere technologische ontwikkeling die een rol kan gaan spelen in diverse media is de opmars van 3D. De invloed van 3D zal zich de komende jaren niet beperken tot bioscoop.


www.zenithoptimedia.nl

Weergaven: 51

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden