Nederlands MediaNetwerk

Aan het idee dat cartoonrellen een typisch Europees verschijnsel zijn is vandaag een einde gekomen. Amerika is sinds vanochtend in de greep van een tekening op de omslag van het satirische magazine The New Yorker. De reacties op het blad lijken integraal te zijn overgenomen uit de discussies die in Nederland volgden op de Mohammed tekeningen en de spotprenten van Gregorius Nekschot. Opmerkelijker is echter wat er
niet gebeurt. Op de tekening staat Obama samen met zijn vrouw Michelle in the Oval Office in het Witte Huis. Hij - in een Midden Oosters gewaad met een tulband op zijn hoofd – drukt zijn de vuist van zijn linkerhand tegen de rechtervuist van zijn vrouw aan. Zij heeft een wild Afro kapsel en draagt een AK-47 machinegeweer losjes over haar schouder. Boven de open haard, waarin een Amerikaanse vlag ligt te branden, hangt een portret van Osama bin Laden.

De reacties van de betrokkenen laten zich raden. Obama noemt de tekening smakeloos; het verweer van the New Yorker is dat er niet teveel achter de cartoon gezocht moet worden. De redactie wilde slechts een samenvatting maken van alle rechts-conservatieve vooroordelen waar Obama tegen vecht. Talking heads op televisie, columnisten en bloggers zijn evenredig tussen beide kampen verdeeld en hanteren dezelfde argumenten. Tot zover geen verschil in hoe wij in Nederland met satire omgaan. De grote afwezige in dit Obamagate schandaal is de regering. Geen President Bush die op hoge toon schande spreekt over de gang van zaken; geen Minister van Justitie die tot de tekenaar tot de orde wil laten roepen; geen cartoonstuurgroepen, satirepraatsessies of internationale alarmbellen. Zo kan je als overheid dus kennelijk ook op een tekening reageren.

Weergaven: 92

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone clipboard uit? Hoe ziet de wereld er uit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden