Nederlands MediaNetwerk

Alle aankondigen over een ‘glossy met een knipoog’ ten spijt, kan ik niet anders dan constateren dat het linkeroog van Maarten weliswaar dreigt dicht te vallen, maar van een echte knipoog kan hier geen sprake zijn. Ja, aankondigingen zijn ook niet meer wat het geweest is. Wel blijk ik bij de aanschaf van
Maarten! totaal onverwacht een Collectors Item in huis gehaald te hebben. Hoewel
Maarten! een uitgave is van
Historisch Nieuwsblad, boezemt het historisch besef van dit genootschap weinig vertrouwen in. Een Collectors Item ontstaat door duistere machten, soms na eeuwen vergetelheid. Kan ook zijn dat die rode sticker in een soort ultiem decorumbesef de knipoog is van
Historisch Nieuwsblad naar het heden. Naar verluidt werken er bij
Historisch Nieuwsblad de meest knappe koppen, mensen die
Jan Zonder Land beter kennen dan hun eigen vrouw, lieden die met oorlogen opstaan en naar bed gaan. Aan teveel vrede zouden ze zieltogend ten onder gaan. Als juist deze mensen een glossy uitgeven is dat bijzonder te noemen, zeg gerust merkwaardig. Evenals het uitroepteken achter Maarten, alsof dat Maarten meer Maarten maakt. Als dat zo is, noem ik dat een briljante vondst. Zelf denk ik dat
Maarten€ duidelijker was geweest. De glossy zelf is zowel zwaarmoedig optimistisch als opgewekt ernstig. De beste illustratie hiervoor is de achterkant. Ik heb bij toeval onlangs een vriendinnetje op de kop getikt en zij leest de
Grazia. Ik ben allang blij dat het kind kàn lezen dus wat maakt het uit. Op de achterkant van die Grazia stond: ‘Laat je oksels de sensatie van frisse komkommer voelen’. Geloof me, ik zou willen dat ik zoiets kon verzinnen. De achterpagina van
Maarten! heeft voor een andere opzet gekozen. ‘
Uitgeverij Verloren maakt geschiedenis’ valt er te bewonderen en dan 5 boekwerken waaronder het adembenemende ‘
Getemd maar Rusteloos’, een multidisciplinair onderzoek naar het indammen van de Zuiderzee onder redactie van Tom Sintobin. 268 blz., Ingenaaid en geïllustreerd. Kijk, dan hebben we het ergens over! In de glossy zelf is een pagina gewijd aan het boek van Maarten zelf, getiteld drie oorlogen. Ja, voor èèn oorlog komt Maarten z’n bed niet meer uit. Maarten heeft ook een hate- en lovelist verwerkt in z’n glossy. Wat hierbij het meest in het oog springt is, dat er geen familieleden bij staan. Geen akelige oom of lievelingstante, jammer. Ik had als kind een gloeiende hekel aan ome Kees, tenslotte heeft Vladimir Poetin mij nooit aan de oren getrokken. Hoewel ik geen Maarten adept ben, vind ik het geweldig hoe hij op televisie de meest aangrijpende calamiteit weg relativeert tot een geschil bij de groenteboer om de hoek over een wormstekige appel. Maar ik vind bovenal dat je Maarten moet zien, dat je Maarten moet horen, dan is ie op z’n best. Als Maarten op de televisie is tijdens de meest kritieke toestand waar dan ook ter wereld, en je luistert goed, dan weet je, er komt nog een morgen.
Het loont nog om nieuwe schoenen te kopen.
Dat is de gave van Maarten. Dat simpele feit is genoeg reden om hem zonder rancune deze eenmalige glossy te vergeven.

Weergaven: 48

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Bas Vlugt op 24 Juli 2008 op 12.34
Yo! Vanuit warm en heerlijk Tanzania kan ik het kort houden. Ton Boom rules! Geweldige bijdrage aan het Nederland MediaNetwerk... (zo en nu weer het zwembad in, daarna een Jack Daniels met cola en ijs en dan misschien een duik in de Indische Oceaan voordat ik tegen zonsondergang op het terras een aanval op mijn kreeft doe).

Interviews

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Over Geven

In 1924 verscheen Marcel Mauss’ essai sur le don. Een verhaal over geven. Want door te geven verplicht de ontvanger van de gift zich. De Romeinen zeiden het al: do ut des

[Column] Arno Peperkoorn: Witter dan wit

Dit weekend werd een voetballer van Excelsior in een uitwedstrijd bij FC Den Bosch racistisch uitgescholden. Vergeleken met zwarte piet. Op de tribune stonden mensen fier rechtop de Hitler-groet te brengen

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden