Nederlands MediaNetwerk

Ik ben op dit moment op vakantie in Tanzania. De rest van het gezin ligt op het strand. Ikzelf bevind me in de koelte van het internetcafé naast de beroemde Q-Bar op het expat-schiereiland The Peninsula in Dar es Salaam.

Afrika is bezig aan een revolutie op tal van gebieden. De economie draait op dit moment in veel Afrikaanse landen als een dolle, de dynamiek op gebied van grondstofwinning - olie! - is fenomenaal, er wordt zwaar geïnvesteerd in infrastructuur en vastgoed - China! - en ook op gebied van ICT in het algemeen en op gebied van mobiele telefonie en internet in het bijzonder zijn de ontwikkelingen nauwelijks bij te houden.

Kijk naar een speler als Explainer DC. Een initiatief van een de Nederlander Thomas Hess die een aantal jaren geleden in Ghana een internetbedrijf begon. Toen dachten mensen dat ie gek was, nu heerst hij zo'n beetje over de halve Ghanese ICT sector.

Waar de dynamiek ook vanaf spat is Afrikaanse marketingcommunicatie. Bestudering van de website van Ogilvy leert dat het bureau in Afrika 28 vestigingen heeft. En niet alleen in Zuid-Afrika, Egypte en Nigeria maar ook in landen als Gabon, Angola en Rwanda.

Ook komen Afrikaanse merken op. Vanmorgen kocht ik een Tusker T-shirt - Tusker is een sterk Keniaans biermerk en ook nog eens erg lekker - in een winkel van het Keniaanse kledingmerk Oneway, dat zijn vleugels ook buiten eigen land heeft uitgeslagen.

Afrikaanse marketingcommunicatie vindt vooral plaats in het domein van de buitenreclame. De hoofdstraten van een stad als Dar es Salaam staan stijf van de reclame-uitingen. Er staan kolossale bill boards waarop vooral aanbieders van mobiele telefonie hun diensten aanbieden - Vodacom, Celtel, Tigo - maar ook luchtvaartmaatschappijen en banken.

Een van de meest aanwezige adverteerders in het Afrikaanse straatbeeld is Coca-Cola, het grootste merk in Afrika en sinds 1928 op het continent actief. Het succes van Coca-Cola in Afrika blijft niet opgemerkt en ook Pepsi en roert zich nu in een land als Tanzania. Red Bull is een ander merk dat sterk in opkomst en knetter hip is.

Onlang publiceerde The Economist een artikel over Coca-Cola in Afrika. De cijfers liegen er niet om.

Afrikanen drinken op jaarbasis 36 miljard - ja miljard - flesjes Coca-Cola. Er zijn ongeveer een miljoen Afrikanen die werk vinden in de productie, distributie en verkoop van Coca-Cola, wat het merk de grootste private werkgever op het continent maakt.

Coca-Cola houdt tot op wijkniveau de verkoopcijfers bij, waardoor het bedrijf heel interessante maatschappelijke ontwikkelingen in kaart kan brengen. Zo liet de crisis in Kenia rondom de laatste verkiezingen zich terugzien in lage verkoopcijfers in bepaalde sloppenwijken van Nairobi en in de steden in het westen van het land, die niet konden worden bevoorraad.

Problemen in het Middenoosten wakkeren soms anti-Amerikaanse gevoelens aan, die zich kunnen vertalen in een kopersboycot van Coca-Cola in sommige islamitische landen in Afrika. Coca-Cola stelt ook vast dat een dergelijke boycotten meestal maar van korte duur zijn.

Coca-Cola verwacht dat de omzet in Afrika in de komende jaren met 10 tot 13 procent zal groeien. Grootste groeicijfers worden verwacht in Nigeria, Angola, Ghana en Kenia, landen waar met grote snelheid een omvangrijke middenklasse aan het ontstaan is.

Voor mensen die zich zorgen maken over de recente politieke onrust in Kenia: Coca-cola doet een investering van 50 miljoen dollar in een nieuwe Keniaanse bottelarij.

Tot zover het internetcafé. Nu naar het strand, waar een groot glas Jack Daniels - Coca-Cola op mij wacht.

Weergaven: 134

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden