Nederlands MediaNetwerk

Sushi voor vijf uur middags – niet te vinden. “Maar u kunt wel even wat drinken aan de bar..”. Mind you – het is tien voor vijf. Storing doordat, op verzoek van nota bene de kabelmaatschappij zelf, een nieuw geïnstalleerd modem niet doet wat het moet? “Dan, had u maar geen Mac moeten kopen”. Tuut tuut tuut (Echt waar! Opgehangen!).

Deze illustratie van Nederland Serviceland kwam mij laatst ter ore: Een medewerker van een bank werd gevraagd niet zo klantvriendelijk en servicegericht te zijn, want dat zijn we niet gewend hier in Nederland en dat kost maar tijd. En tijd is geld (aan wie wordt dat geld verdiend? De ontevreden weggelopen klant?). De persoon in kwestie heeft de Amerikaanse nationaliteit en deed niet meer dan hij gewend was: z’n werk. Hij was dan ook met stomheid geslagen dat zijn arbeidsethos of gewoon goede manieren in dit land niet de duimen omhoog krijgt. Gevolg: gedemotiveerd en op korte termijn vast en zeker bij een andere werkgever aan de slag.

Met een expat aan je zijde winkelen in Amsterdam. Armen vol kledij en nog rekken te gaan, geld stuk te slaan. Helaas, het is kwart voor zes en er wordt al verveeld en gapend om de twee minuten op een stylish verantwoord klokje gekeken: sluit is sluit. Dat er wellicht een verdubbeling van het toch al niet geringe bedrag in de kassa had kunnen belanden, drong niet door. Dat gaat er bij een expat niet in. Verbazing, stupefait!

Het kan anders. Laatst was het mijn beurt voor totale verbazing. Met lood in de schoenen vanwege een verhuizing diverse instanties moeten bellen – wie kent het niet. Voorbereid op het ergste. En dat was het ook. Tot Smeg zonder extra kosten in rekening te brengen liet weten dat het geen enkel probleem was de levering uit te stellen of zelfs te annuleren als zich nog meer onvoorziene omstandigheden voor zouden doen: ‘Neem de tijd’. Stomverbaasd. Wat een rust, wat een weelde: geen gevecht hoeven leveren, geen brieven sturen of met bonnen in de weer en zo vriendelijk te woord gestaan. Het kan dus wèl!

Een verhaal met een moraal? Passie en motivatie lijken de sleutelwoorden te zijn. Doe het omdat je niets liever doet. Of doe het omdat het niets kost beleefd te zijn en anderen te helpen. Als je er toch bent, waarom niet zorgen dat het een beetje leuk is? Misschien komen mensen nog eens terug, geven meer geld uit of vertellen anderen over hun prettige ervaring. Misschien word je er zelf ook blij van. De Nederlandse handelsgeest, alom geprezen of is het kind met het badwater weggeworpen? Efficiency is key, tijd is geld en wat zijn we efficiënt. Maar sluitingstijden met Zwitserse precisie hanteren, besparen op een glimlach, een URL oplispelen in plaats van het geven van een persoonlijke uitleg en ‘Dat staat niet ons systeem’: Penny wise pound foolish.

Nog eentje dan: “Heeft u deze ook in maat 36?” “Nee, wel in 40” of: “Als het er niet hangt....” ach – u kent ze.
Voor de liefhebber: In samenwerking met Expatica en De Wereldomroep deed Ruigrok|Netpanel onlangs onderzoek naar de bevindingen van expats: 61 Procent van de expats denkt dat Nederlanders in vergelijking met andere landen minder dan gemiddeld scoren op het gebied van beleefdheid. De, niet erg verrassende, top vijf van de meest onbeleefde mensen in Nederland: 1. Tieners, 2. Winkelpersoneel, 3. Obers/serveersters, 4. Ambtenaren en 5. Receptionisten.

Weergaven: 82

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startup Interview] Myron Leskiv, CEO, Atama.AI, Netherlands

Atama A.I is a Netherlands startup that develops Artificial Intelligence-based trading algorithms for financial markets informed by years of research and development. It uses over 170 technical indicators and trained and back-tested millions of times to predict where the markets will go.

[Interview] Sjoerd van der Meijden over de verbrede scope van [M]media

Sjoerd van der Meijden is Director Sales & Business Development bij [M]media, voorheen Mannenmedia. Waar het bedrijf zich eerst alleen op de doelgroep mannen richtte, is daar verandering in gekomen

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over Fremantle, drama maken in coronatijd en de functie van publiek

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Het internet gaat ten onder, maar we kunnen eraan verdienen!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Analyse your competitors content

This is so obvious and simple, yet actually never done by anybody. General benchmark, give or take, about 50 percent of your www traffic comes from SEO. Or should come from SEO

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden