Nederlands MediaNetwerk

Sushi voor vijf uur middags – niet te vinden. “Maar u kunt wel even wat drinken aan de bar..”. Mind you – het is tien voor vijf. Storing doordat, op verzoek van nota bene de kabelmaatschappij zelf, een nieuw geïnstalleerd modem niet doet wat het moet? “Dan, had u maar geen Mac moeten kopen”. Tuut tuut tuut (Echt waar! Opgehangen!).

Deze illustratie van Nederland Serviceland kwam mij laatst ter ore: Een medewerker van een bank werd gevraagd niet zo klantvriendelijk en servicegericht te zijn, want dat zijn we niet gewend hier in Nederland en dat kost maar tijd. En tijd is geld (aan wie wordt dat geld verdiend? De ontevreden weggelopen klant?). De persoon in kwestie heeft de Amerikaanse nationaliteit en deed niet meer dan hij gewend was: z’n werk. Hij was dan ook met stomheid geslagen dat zijn arbeidsethos of gewoon goede manieren in dit land niet de duimen omhoog krijgt. Gevolg: gedemotiveerd en op korte termijn vast en zeker bij een andere werkgever aan de slag.

Met een expat aan je zijde winkelen in Amsterdam. Armen vol kledij en nog rekken te gaan, geld stuk te slaan. Helaas, het is kwart voor zes en er wordt al verveeld en gapend om de twee minuten op een stylish verantwoord klokje gekeken: sluit is sluit. Dat er wellicht een verdubbeling van het toch al niet geringe bedrag in de kassa had kunnen belanden, drong niet door. Dat gaat er bij een expat niet in. Verbazing, stupefait!

Het kan anders. Laatst was het mijn beurt voor totale verbazing. Met lood in de schoenen vanwege een verhuizing diverse instanties moeten bellen – wie kent het niet. Voorbereid op het ergste. En dat was het ook. Tot Smeg zonder extra kosten in rekening te brengen liet weten dat het geen enkel probleem was de levering uit te stellen of zelfs te annuleren als zich nog meer onvoorziene omstandigheden voor zouden doen: ‘Neem de tijd’. Stomverbaasd. Wat een rust, wat een weelde: geen gevecht hoeven leveren, geen brieven sturen of met bonnen in de weer en zo vriendelijk te woord gestaan. Het kan dus wèl!

Een verhaal met een moraal? Passie en motivatie lijken de sleutelwoorden te zijn. Doe het omdat je niets liever doet. Of doe het omdat het niets kost beleefd te zijn en anderen te helpen. Als je er toch bent, waarom niet zorgen dat het een beetje leuk is? Misschien komen mensen nog eens terug, geven meer geld uit of vertellen anderen over hun prettige ervaring. Misschien word je er zelf ook blij van. De Nederlandse handelsgeest, alom geprezen of is het kind met het badwater weggeworpen? Efficiency is key, tijd is geld en wat zijn we efficiënt. Maar sluitingstijden met Zwitserse precisie hanteren, besparen op een glimlach, een URL oplispelen in plaats van het geven van een persoonlijke uitleg en ‘Dat staat niet ons systeem’: Penny wise pound foolish.

Nog eentje dan: “Heeft u deze ook in maat 36?” “Nee, wel in 40” of: “Als het er niet hangt....” ach – u kent ze.
Voor de liefhebber: In samenwerking met Expatica en De Wereldomroep deed Ruigrok|Netpanel onlangs onderzoek naar de bevindingen van expats: 61 Procent van de expats denkt dat Nederlanders in vergelijking met andere landen minder dan gemiddeld scoren op het gebied van beleefdheid. De, niet erg verrassende, top vijf van de meest onbeleefde mensen in Nederland: 1. Tieners, 2. Winkelpersoneel, 3. Obers/serveersters, 4. Ambtenaren en 5. Receptionisten.

Weergaven: 88

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Dolly van den Akker: Consumenten vinden purpose steeds belangrijker, merken moeten toegevoegde waarde bieden

Het zijn avontuurlijke jaren geweest voor MPG Group. CEO Dolly van den Akker vertelt over de afgelopen 14 maanden en kijkt vooruit naar 202

[Interview] Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie

[Interview] Patrick van Hooy: 2021 is het jaar waarin we Value Zipper Digital op de kaart gaan zetten

Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!

[Interview] David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke filmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam

[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Weg met WhatsApp, Big Tech versus de staat, Tik Tok techniek

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Wie is de baas over social media? Waarom keken we niet meer tv? Waarom bestorm je het Capitool?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Reuters Trends, Substack-impact, het probleem van de Autoriteit Persoonsgegevens

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Voorspellen

Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon

[Column] Henri Lessing: Waarom we denken dat YouTube de nummer één zal worden op het gebied van muziekstreaming

YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken

Badge

Bezig met laden...

© 2021   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden