Nederlands MediaNetwerk

Sushi voor vijf uur middags – niet te vinden. “Maar u kunt wel even wat drinken aan de bar..”. Mind you – het is tien voor vijf. Storing doordat, op verzoek van nota bene de kabelmaatschappij zelf, een nieuw geïnstalleerd modem niet doet wat het moet? “Dan, had u maar geen Mac moeten kopen”. Tuut tuut tuut (Echt waar! Opgehangen!).

Deze illustratie van Nederland Serviceland kwam mij laatst ter ore: Een medewerker van een bank werd gevraagd niet zo klantvriendelijk en servicegericht te zijn, want dat zijn we niet gewend hier in Nederland en dat kost maar tijd. En tijd is geld (aan wie wordt dat geld verdiend? De ontevreden weggelopen klant?). De persoon in kwestie heeft de Amerikaanse nationaliteit en deed niet meer dan hij gewend was: z’n werk. Hij was dan ook met stomheid geslagen dat zijn arbeidsethos of gewoon goede manieren in dit land niet de duimen omhoog krijgt. Gevolg: gedemotiveerd en op korte termijn vast en zeker bij een andere werkgever aan de slag.

Met een expat aan je zijde winkelen in Amsterdam. Armen vol kledij en nog rekken te gaan, geld stuk te slaan. Helaas, het is kwart voor zes en er wordt al verveeld en gapend om de twee minuten op een stylish verantwoord klokje gekeken: sluit is sluit. Dat er wellicht een verdubbeling van het toch al niet geringe bedrag in de kassa had kunnen belanden, drong niet door. Dat gaat er bij een expat niet in. Verbazing, stupefait!

Het kan anders. Laatst was het mijn beurt voor totale verbazing. Met lood in de schoenen vanwege een verhuizing diverse instanties moeten bellen – wie kent het niet. Voorbereid op het ergste. En dat was het ook. Tot Smeg zonder extra kosten in rekening te brengen liet weten dat het geen enkel probleem was de levering uit te stellen of zelfs te annuleren als zich nog meer onvoorziene omstandigheden voor zouden doen: ‘Neem de tijd’. Stomverbaasd. Wat een rust, wat een weelde: geen gevecht hoeven leveren, geen brieven sturen of met bonnen in de weer en zo vriendelijk te woord gestaan. Het kan dus wèl!

Een verhaal met een moraal? Passie en motivatie lijken de sleutelwoorden te zijn. Doe het omdat je niets liever doet. Of doe het omdat het niets kost beleefd te zijn en anderen te helpen. Als je er toch bent, waarom niet zorgen dat het een beetje leuk is? Misschien komen mensen nog eens terug, geven meer geld uit of vertellen anderen over hun prettige ervaring. Misschien word je er zelf ook blij van. De Nederlandse handelsgeest, alom geprezen of is het kind met het badwater weggeworpen? Efficiency is key, tijd is geld en wat zijn we efficiënt. Maar sluitingstijden met Zwitserse precisie hanteren, besparen op een glimlach, een URL oplispelen in plaats van het geven van een persoonlijke uitleg en ‘Dat staat niet ons systeem’: Penny wise pound foolish.

Nog eentje dan: “Heeft u deze ook in maat 36?” “Nee, wel in 40” of: “Als het er niet hangt....” ach – u kent ze.
Voor de liefhebber: In samenwerking met Expatica en De Wereldomroep deed Ruigrok|Netpanel onlangs onderzoek naar de bevindingen van expats: 61 Procent van de expats denkt dat Nederlanders in vergelijking met andere landen minder dan gemiddeld scoren op het gebied van beleefdheid. De, niet erg verrassende, top vijf van de meest onbeleefde mensen in Nederland: 1. Tieners, 2. Winkelpersoneel, 3. Obers/serveersters, 4. Ambtenaren en 5. Receptionisten.

Weergaven: 75

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

[Startup Competition] Penny Whitelaw talks about Scircula

Nederlands MediaNetwerk publishes a series of interviews with start-ups in the context of our Startup Competition. Penny Whitelaw tells all about her startup Scircula

Startup Competitie 1 jaar later: Moodus

Moodus was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf van Ahmed Ali en Tim Smit? We vragen het ze

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden