Nederlands MediaNetwerk

Sushi voor vijf uur middags – niet te vinden. “Maar u kunt wel even wat drinken aan de bar..”. Mind you – het is tien voor vijf. Storing doordat, op verzoek van nota bene de kabelmaatschappij zelf, een nieuw geïnstalleerd modem niet doet wat het moet? “Dan, had u maar geen Mac moeten kopen”. Tuut tuut tuut (Echt waar! Opgehangen!).

Deze illustratie van Nederland Serviceland kwam mij laatst ter ore: Een medewerker van een bank werd gevraagd niet zo klantvriendelijk en servicegericht te zijn, want dat zijn we niet gewend hier in Nederland en dat kost maar tijd. En tijd is geld (aan wie wordt dat geld verdiend? De ontevreden weggelopen klant?). De persoon in kwestie heeft de Amerikaanse nationaliteit en deed niet meer dan hij gewend was: z’n werk. Hij was dan ook met stomheid geslagen dat zijn arbeidsethos of gewoon goede manieren in dit land niet de duimen omhoog krijgt. Gevolg: gedemotiveerd en op korte termijn vast en zeker bij een andere werkgever aan de slag.

Met een expat aan je zijde winkelen in Amsterdam. Armen vol kledij en nog rekken te gaan, geld stuk te slaan. Helaas, het is kwart voor zes en er wordt al verveeld en gapend om de twee minuten op een stylish verantwoord klokje gekeken: sluit is sluit. Dat er wellicht een verdubbeling van het toch al niet geringe bedrag in de kassa had kunnen belanden, drong niet door. Dat gaat er bij een expat niet in. Verbazing, stupefait!

Het kan anders. Laatst was het mijn beurt voor totale verbazing. Met lood in de schoenen vanwege een verhuizing diverse instanties moeten bellen – wie kent het niet. Voorbereid op het ergste. En dat was het ook. Tot Smeg zonder extra kosten in rekening te brengen liet weten dat het geen enkel probleem was de levering uit te stellen of zelfs te annuleren als zich nog meer onvoorziene omstandigheden voor zouden doen: ‘Neem de tijd’. Stomverbaasd. Wat een rust, wat een weelde: geen gevecht hoeven leveren, geen brieven sturen of met bonnen in de weer en zo vriendelijk te woord gestaan. Het kan dus wèl!

Een verhaal met een moraal? Passie en motivatie lijken de sleutelwoorden te zijn. Doe het omdat je niets liever doet. Of doe het omdat het niets kost beleefd te zijn en anderen te helpen. Als je er toch bent, waarom niet zorgen dat het een beetje leuk is? Misschien komen mensen nog eens terug, geven meer geld uit of vertellen anderen over hun prettige ervaring. Misschien word je er zelf ook blij van. De Nederlandse handelsgeest, alom geprezen of is het kind met het badwater weggeworpen? Efficiency is key, tijd is geld en wat zijn we efficiënt. Maar sluitingstijden met Zwitserse precisie hanteren, besparen op een glimlach, een URL oplispelen in plaats van het geven van een persoonlijke uitleg en ‘Dat staat niet ons systeem’: Penny wise pound foolish.

Nog eentje dan: “Heeft u deze ook in maat 36?” “Nee, wel in 40” of: “Als het er niet hangt....” ach – u kent ze.
Voor de liefhebber: In samenwerking met Expatica en De Wereldomroep deed Ruigrok|Netpanel onlangs onderzoek naar de bevindingen van expats: 61 Procent van de expats denkt dat Nederlanders in vergelijking met andere landen minder dan gemiddeld scoren op het gebied van beleefdheid. De, niet erg verrassende, top vijf van de meest onbeleefde mensen in Nederland: 1. Tieners, 2. Winkelpersoneel, 3. Obers/serveersters, 4. Ambtenaren en 5. Receptionisten.

Weergaven: 68

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden