Nederlands MediaNetwerk

Volgende maand vertrek ik voor vier maanden naar New York om te wonen en te werken. Ik ga freelance aan de slag voor ongeveer tien bladen. Ik vond een appartement in East Village en een werkvisum leek me ook geen probleem. Aan alle voorwaarden die ze stelden op hun website voldoe ik. Vol goede moed stapte in het Amerikaanse consulaat in Amsterdam binnen.

Volledig gefouilleerd en gestript stond ik met mijn aanbevelingsbrieven en mijn hele persoontje op papier tegenover een Amerikaan in een soort aquarium. Hij leek me best aardig. Tot hij me onderwierp aan een spervuur van vragen. Wat ga ik daar doen? Hoe lang wil ik er heen? Waarom wil ik er naar toe? Wat heb ik er te zoeken? Hoe durf ik te denken dat ze daar op me zitten te wachten? Wie denk ik wel niet dat ik ben? Denk je dat we zelf niet genoeg journalisten hebben? De moed zonk me steeds meer in de schoenen. Hij werd ook steeds naarder. Het leek alsof hij er lol in had dat ik steeds kleiner werd. Ik beet in mijn onderlip op mezelf niet te laten kennen. En met een paar minuten stond ik met met mijn dikke pak papier en mijn ontmantelde telefoon op straat. Zonder visum.

Er ging vanalles door me heen: onbegrip, verbazing, verdriet, woede, vastberadenheid. Ik zette mijn telefoon weer in elkaar en belde de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF), de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en verschillende freelancers die regelmatig naar de States reizen voor werk. Ook zij waren erg verbaasd en maakten zich zorgen om deze ontwikkeling. De NVJ schakelde zelfs meteen het ministerie van Buitenlandse Zaken in. Die namen op hun beurt weer contact op met de consul-generaal van de VS.
Nog geen week na mijn mislukte aanvraag, werd ik gebeld door de NVJ. De consul-generaal had gevraagd naar mijn naam om de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Journalisten zijn immers altijd van harte welkom in de VS. Dit was donderdag. Het is nu de zondag daarna. Vol verwachting klopt mijn hart. Ik hoop op een mooie welkomstbrief van de consul-generaal. Dan laat ik door dezelfde nare man mijn visum in orde maken en bedank ik hem met een lieve glimlach en mijn beste Amerikaanse accent. De in mijn schoenen gezonken moed heb ik herwonnen. Ik loop weer licht als een veertje en zoals ol' blue eyes zong: 'These vagabond shoes are longing to stray.'

Weergaven: 61

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Dolly van den Akker (MPG.): Ons hoofddoel is engagement van consumenten met merken

Dolly van den Akker is de Managing Director MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Joachim Klein Molekamp van Reqruut

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden