Nederlands MediaNetwerk

Volgende maand vertrek ik voor vier maanden naar New York om te wonen en te werken. Ik ga freelance aan de slag voor ongeveer tien bladen. Ik vond een appartement in East Village en een werkvisum leek me ook geen probleem. Aan alle voorwaarden die ze stelden op hun website voldoe ik. Vol goede moed stapte in het Amerikaanse consulaat in Amsterdam binnen.

Volledig gefouilleerd en gestript stond ik met mijn aanbevelingsbrieven en mijn hele persoontje op papier tegenover een Amerikaan in een soort aquarium. Hij leek me best aardig. Tot hij me onderwierp aan een spervuur van vragen. Wat ga ik daar doen? Hoe lang wil ik er heen? Waarom wil ik er naar toe? Wat heb ik er te zoeken? Hoe durf ik te denken dat ze daar op me zitten te wachten? Wie denk ik wel niet dat ik ben? Denk je dat we zelf niet genoeg journalisten hebben? De moed zonk me steeds meer in de schoenen. Hij werd ook steeds naarder. Het leek alsof hij er lol in had dat ik steeds kleiner werd. Ik beet in mijn onderlip op mezelf niet te laten kennen. En met een paar minuten stond ik met met mijn dikke pak papier en mijn ontmantelde telefoon op straat. Zonder visum.

Er ging vanalles door me heen: onbegrip, verbazing, verdriet, woede, vastberadenheid. Ik zette mijn telefoon weer in elkaar en belde de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF), de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en verschillende freelancers die regelmatig naar de States reizen voor werk. Ook zij waren erg verbaasd en maakten zich zorgen om deze ontwikkeling. De NVJ schakelde zelfs meteen het ministerie van Buitenlandse Zaken in. Die namen op hun beurt weer contact op met de consul-generaal van de VS.
Nog geen week na mijn mislukte aanvraag, werd ik gebeld door de NVJ. De consul-generaal had gevraagd naar mijn naam om de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Journalisten zijn immers altijd van harte welkom in de VS. Dit was donderdag. Het is nu de zondag daarna. Vol verwachting klopt mijn hart. Ik hoop op een mooie welkomstbrief van de consul-generaal. Dan laat ik door dezelfde nare man mijn visum in orde maken en bedank ik hem met een lieve glimlach en mijn beste Amerikaanse accent. De in mijn schoenen gezonken moed heb ik herwonnen. Ik loop weer licht als een veertje en zoals ol' blue eyes zong: 'These vagabond shoes are longing to stray.'

Weergaven: 64

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

[Nederlands MediaNetwerk TV] Anneli Rispens over So Me Mc en social media

Anneli Rispens is oprichter van So Me Mc, een managementconsultancy gericht op social media. Haar doelgroep zijn C-level executives met passie voor social media, die ook het bredere plaatje van het medium zien

[Startup Interview] Myron Leskiv, CEO, Atama.AI, Netherlands

Atama A.I is a Netherlands startup that develops Artificial Intelligence-based trading algorithms for financial markets informed by years of research and development. It uses over 170 technical indicators and trained and back-tested millions of times to predict where the markets will go.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Generatie Alfa, dat zijn wij

Generatie Z is net meerderjarig geworden en in de VS zijn onderzoekers al de volgende generatie aan het analyseren: generatie Alfa. We waren toch bij de laatste letter van het Latijnse alfabet, laten we een doorstart maken met het Griekse

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: How to make a podcast

No need to explain the popularity of podcasts. Education becomes entertainment, anytime, anywhere, while you do something else. Actually, podcasts are nothing new, the first dates from 2004

[Column] Bob Goulooze: Ad hominem

Menigeen verbaast zich over de opkomst van het andere denken. Al enige jaren zien we een toename van mensen en groepen die zich afzetten tegen de gangbare gedachten over de wereld. Van platte aarde adepten en antivaxers tot klimaatontkenners en coronasceptici

Jeroen Verkroost: Influencers, Hugo de Jonge, Monies & meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Respect voor Famke

Ik kan me er heel veel bij voorstellen als je tot vorige week nog nooit van Famke Louise had gehoord. Een soort van Kim Kardashian-achtige roem is het. Waarbij veel mensen wel vaag een idee hebben dat ze je naam vaker gehoord hebben, maar geen idee over in welke context dat was

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden