Nederlands MediaNetwerk

In de jaren tachtig begonnen of juist gestopt met het bekommeren om anderen, idealen, belangrijke of minder belangrijke zaken? Tot de schijt ons dood, of na mij de zondvloed?

Grijs is het nieuwe zwart. We kunnen ons niet genoeg op de vlakte houden als er meerdere belangen in het spel zijn, als er inkomsten (geld, tijd, status en wat dies meer zij) mee gemoeid zijn. ‘Wiens brood men eet’ is zo achterhaald nog niet. Ook nieuw is het oprakelen van het geëngageerd verleden van mensen met idealen en de bevlogenheid misstanden uit de wereld te helpen of toch op z’n minst aan te kaarten – met of zonder brommerhelm. Dit ter meerdere eer en glorie van hen die nooit een barricade van dichtbij zagen.

Even geleden, maar nog niet zo lang als de vermeende ondertekening van Minister Cramer die werd gezet ten faveure van Bluf, geeft Eenvandaag het woord aan Van Kemenade VVD lijsstrekker en fractievoorzitter in Bergen op Zoom. Ze stapt over van de VVD naar de club van Rita Verdonk. Waarom? Volgens Van Kemenade in het Eenvandaag-fragment omdat de VVD niet heeft gereageerd op de affaire Nekschot. Daarom stapt ze over. De vraag die logischerwijs als eerste in de toehoorder opkomt werd er óf uitgeknipt maar waarschijnlijker, niet gesteld: “En hoe luidde de reactie van Verdonk op deze kwestie die u heeft doen besluiten zich bij haar club aan te sluiten?”. Niets. Stilte. Iedereen een podium en media als doorgeefluik? Waar is de wedervraag, de verschilligheid (heel Vara – hoera, lang leve de verschilligheid!)?

Een mooier voorbeeld van ‘geen tegengeluid’ dan we momenteel dagelijks voorgeschoteld krijgen in ‘de race om het Witte Huis’ kunnen we niet krijgen. Oude wijn in nieuwe vaten, zoete koek, plaatje praatje. Nergens een ander geluid dan dat van geregisseerde, gecaste fans en uitgedoste toehoorders. Oranjegekte is een wandeling in het park vergeleken met deze real life soap opera. Wie gaat er op zoek naar andere geluiden, andersdenkenden en laat de confetti en de ballonnen voor wat ze zijn? Laat de discussie over de vermeende voorliefde van het publiek gestel voor Obama even voor wat het is en laat eens andersdenkenden horen. Die moeten er vast zijn. Zoek een weldenkende Amerikaanse kiezer die een tegengeluid laat horen in plaats van slechts het tonen van een gorgelende massa.

Nu hoeven we niet naar Ests voorbeeld massaal onafhankelijke republieken naar Sovjetmaatstaven op te richten. Of dichterbij huis, braakliggend terrein uit te roepen tot vrijstaat inclusief moestuin, stacaravans en onafhankelijkheidsverklaring. Begin gewoon eens klein. Door gewoon in de vaart der volkeren een tegenvraag te stellen of het bestaansrecht van geopperde of bestaande zaken (even) in twijfel trekken, licht te herzien of nog eens onder de loep nemen. Niet alles hoeft in de krant. Andersom werkt ook, “Waarom” en “Waarom niet” zijn vaak verrassend verfrissende vragen. Wees eens ongebonden opgewonden – maak je weer eens druk.

Weergaven: 74

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Tessa Bouw op 9 September 2008 op 22.51
De moeite waard:
http://www.thedailyshow.com/video/index.jhtml?videoId=184086&title=Sarah-Palin-Gender-Card

Interviews

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

[Startup Competition] Penny Whitelaw talks about Scircula

Nederlands MediaNetwerk publishes a series of interviews with start-ups in the context of our Startup Competition. Penny Whitelaw tells all about her startup Scircula

Startup Competitie 1 jaar later: Moodus

Moodus was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf van Ahmed Ali en Tim Smit? We vragen het ze

[Interview] Yvonne Prins en Carolien van ’t Hek: We laten ons niet leiden door conventies

De dagelijkse leiding van UM Nederland is per 1 oktober 2019 in handen van Yvonne Prins als Managing Partner en Carolien van ’t Hek als CEO. Wij spreken hen over UM

[Startup Competitie] Esther Leloux over We Are Eves

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres. We spreken met Esther Leloux van We Are Eves

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Jeroen Verkroost: Hoe geeft Trump een miljard uit aan misinformatie? Hoe zet je Netflix autopreview uit?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden