Nederlands MediaNetwerk

In de jaren tachtig begonnen of juist gestopt met het bekommeren om anderen, idealen, belangrijke of minder belangrijke zaken? Tot de schijt ons dood, of na mij de zondvloed?

Grijs is het nieuwe zwart. We kunnen ons niet genoeg op de vlakte houden als er meerdere belangen in het spel zijn, als er inkomsten (geld, tijd, status en wat dies meer zij) mee gemoeid zijn. ‘Wiens brood men eet’ is zo achterhaald nog niet. Ook nieuw is het oprakelen van het geëngageerd verleden van mensen met idealen en de bevlogenheid misstanden uit de wereld te helpen of toch op z’n minst aan te kaarten – met of zonder brommerhelm. Dit ter meerdere eer en glorie van hen die nooit een barricade van dichtbij zagen.

Even geleden, maar nog niet zo lang als de vermeende ondertekening van Minister Cramer die werd gezet ten faveure van Bluf, geeft Eenvandaag het woord aan Van Kemenade VVD lijsstrekker en fractievoorzitter in Bergen op Zoom. Ze stapt over van de VVD naar de club van Rita Verdonk. Waarom? Volgens Van Kemenade in het Eenvandaag-fragment omdat de VVD niet heeft gereageerd op de affaire Nekschot. Daarom stapt ze over. De vraag die logischerwijs als eerste in de toehoorder opkomt werd er óf uitgeknipt maar waarschijnlijker, niet gesteld: “En hoe luidde de reactie van Verdonk op deze kwestie die u heeft doen besluiten zich bij haar club aan te sluiten?”. Niets. Stilte. Iedereen een podium en media als doorgeefluik? Waar is de wedervraag, de verschilligheid (heel Vara – hoera, lang leve de verschilligheid!)?

Een mooier voorbeeld van ‘geen tegengeluid’ dan we momenteel dagelijks voorgeschoteld krijgen in ‘de race om het Witte Huis’ kunnen we niet krijgen. Oude wijn in nieuwe vaten, zoete koek, plaatje praatje. Nergens een ander geluid dan dat van geregisseerde, gecaste fans en uitgedoste toehoorders. Oranjegekte is een wandeling in het park vergeleken met deze real life soap opera. Wie gaat er op zoek naar andere geluiden, andersdenkenden en laat de confetti en de ballonnen voor wat ze zijn? Laat de discussie over de vermeende voorliefde van het publiek gestel voor Obama even voor wat het is en laat eens andersdenkenden horen. Die moeten er vast zijn. Zoek een weldenkende Amerikaanse kiezer die een tegengeluid laat horen in plaats van slechts het tonen van een gorgelende massa.

Nu hoeven we niet naar Ests voorbeeld massaal onafhankelijke republieken naar Sovjetmaatstaven op te richten. Of dichterbij huis, braakliggend terrein uit te roepen tot vrijstaat inclusief moestuin, stacaravans en onafhankelijkheidsverklaring. Begin gewoon eens klein. Door gewoon in de vaart der volkeren een tegenvraag te stellen of het bestaansrecht van geopperde of bestaande zaken (even) in twijfel trekken, licht te herzien of nog eens onder de loep nemen. Niet alles hoeft in de krant. Andersom werkt ook, “Waarom” en “Waarom niet” zijn vaak verrassend verfrissende vragen. Wees eens ongebonden opgewonden – maak je weer eens druk.

Weergaven: 75

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Tessa Bouw op 9 September 2008 op 22.51
De moeite waard:
http://www.thedailyshow.com/video/index.jhtml?videoId=184086&title=Sarah-Palin-Gender-Card

Interviews

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

[Interview] Nick Kalse van Outbrain: "Alle campagnes draaien op basis van de interesses van de bezoekers"

Nick Kalse is Managing Director Netherlands bij Outbrain. We spreken hem over de activiteiten van zijn bedrijf, de lockdown, de situatie bij social media en de ontwikkelingen in de advertentiemarkt.

[Interview] Lars Schotanus en Jaco Bal: "Wij denken dat internet straks de standaard wordt voor radioluisteren"

De Radiofabriek maakt online radio. Hiermee spelen ze in op de versnippering van het medialandschap en de exponentiële stijging van luisteren via internet. We spreken met Lars Schotanus en Jaco Bal

[Interview] Paul Römer namens Vereniging van Commerciële Radio over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: De Onbetrouwbare Overheid

Het moet maar eens worden gezegd: De overheid is onbetrouwbaarder dan wij allen denken. In Engeland heet een ambtenaar een civil servant. Het is met name het tweede deel van deze omschrijving, dat hier in Nederland niet bestaat

[Column] Erwin Fisser: Een jongerencampagne als oplossing voor alles

Weinig dingen worden in de moderne maatschappij tegelijkertijd zo enorm onderschat als overschat als de campagne. Zodra alles goed gaat, is de campagne eigenlijk volledig weggegooid geld

[Column] Bas Vlugt: Media Transfer naar Bestemming Onbekend

Vandaag heeft het Nederlands MediaNetwerk een artikel gepubliceerd dat flink in de belangstelling staat van onze lezers, getuige de snelheid waarmee dit artikel in de lijst van meest gelezen artikelen is gekatapulteerd

[Column] Jacqueline Smit: Beware of your shadow

Het is tijd voor het omarmen van het oncomfortabele, het fluïde maken van modellen en het ontwikkelen van nieuw gedrag

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden