Nederlands MediaNetwerk

In de jaren tachtig begonnen of juist gestopt met het bekommeren om anderen, idealen, belangrijke of minder belangrijke zaken? Tot de schijt ons dood, of na mij de zondvloed?

Grijs is het nieuwe zwart. We kunnen ons niet genoeg op de vlakte houden als er meerdere belangen in het spel zijn, als er inkomsten (geld, tijd, status en wat dies meer zij) mee gemoeid zijn. ‘Wiens brood men eet’ is zo achterhaald nog niet. Ook nieuw is het oprakelen van het geëngageerd verleden van mensen met idealen en de bevlogenheid misstanden uit de wereld te helpen of toch op z’n minst aan te kaarten – met of zonder brommerhelm. Dit ter meerdere eer en glorie van hen die nooit een barricade van dichtbij zagen.

Even geleden, maar nog niet zo lang als de vermeende ondertekening van Minister Cramer die werd gezet ten faveure van Bluf, geeft Eenvandaag het woord aan Van Kemenade VVD lijsstrekker en fractievoorzitter in Bergen op Zoom. Ze stapt over van de VVD naar de club van Rita Verdonk. Waarom? Volgens Van Kemenade in het Eenvandaag-fragment omdat de VVD niet heeft gereageerd op de affaire Nekschot. Daarom stapt ze over. De vraag die logischerwijs als eerste in de toehoorder opkomt werd er óf uitgeknipt maar waarschijnlijker, niet gesteld: “En hoe luidde de reactie van Verdonk op deze kwestie die u heeft doen besluiten zich bij haar club aan te sluiten?”. Niets. Stilte. Iedereen een podium en media als doorgeefluik? Waar is de wedervraag, de verschilligheid (heel Vara – hoera, lang leve de verschilligheid!)?

Een mooier voorbeeld van ‘geen tegengeluid’ dan we momenteel dagelijks voorgeschoteld krijgen in ‘de race om het Witte Huis’ kunnen we niet krijgen. Oude wijn in nieuwe vaten, zoete koek, plaatje praatje. Nergens een ander geluid dan dat van geregisseerde, gecaste fans en uitgedoste toehoorders. Oranjegekte is een wandeling in het park vergeleken met deze real life soap opera. Wie gaat er op zoek naar andere geluiden, andersdenkenden en laat de confetti en de ballonnen voor wat ze zijn? Laat de discussie over de vermeende voorliefde van het publiek gestel voor Obama even voor wat het is en laat eens andersdenkenden horen. Die moeten er vast zijn. Zoek een weldenkende Amerikaanse kiezer die een tegengeluid laat horen in plaats van slechts het tonen van een gorgelende massa.

Nu hoeven we niet naar Ests voorbeeld massaal onafhankelijke republieken naar Sovjetmaatstaven op te richten. Of dichterbij huis, braakliggend terrein uit te roepen tot vrijstaat inclusief moestuin, stacaravans en onafhankelijkheidsverklaring. Begin gewoon eens klein. Door gewoon in de vaart der volkeren een tegenvraag te stellen of het bestaansrecht van geopperde of bestaande zaken (even) in twijfel trekken, licht te herzien of nog eens onder de loep nemen. Niet alles hoeft in de krant. Andersom werkt ook, “Waarom” en “Waarom niet” zijn vaak verrassend verfrissende vragen. Wees eens ongebonden opgewonden – maak je weer eens druk.

Weergaven: 79

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Tessa Bouw op 9 September 2008 op 22.51
De moeite waard:
http://www.thedailyshow.com/video/index.jhtml?videoId=184086&title=Sarah-Palin-Gender-Card

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren

Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden