Nederlands MediaNetwerk

Programma: NL Vertrekt

Zender: RTL 4

Eerste uitzending: 23 juni

Tijdstip: 20.00 uur

Aantal kijkers: 686.000

‘Hoe vieren Nederlanders vakantie? Wat zijn de favoriete bestemmingen hier en in Europa? En wat gaat er mee in de koffer? ‘
Telkens weer weet RTL een gevoelige snaar bij de Nederlandse kijker te raken.
Komt nog bij dat bekende RTL gezichten bereid zijn om de zomer met de Nederlanders te vieren.
Alleen al deze zin roept meer vragen op dan er antwoorden zijn. Hoe het ook zij, Otto en Ingrid, een echtpaar om nooit te vergeten, gaan met de autoslaaptrein naar Oostenrijk. Ze hebben een cursus Nordic Walking gedaan en willen gewapend met de opgedane kennis en twee vervaarlijke stokken de Alpen te lijf. Ter illustratie van dit droeve geheel hing er een foto waarop Otto te aanschouwen viel in vol Nordic Walking ornaat. Froukje de Both zwaaide ze uit. Otto vertelde nog dat veel Nederlanders aardappelen meenemen op vakantie, sommige wel 10 kilo.
Maar hij, Otto, niet, nooit op vakantie gegaan met enige aardappel van welke soort dan ook. Het werd mij duidelijk, hier sprak een pionier op aardappelgebied, van Bintje tot Eigenheimer. Over Froukje, in èèn woord geweldig hoe ze Otto en Ingrid uitzwaaide. Het had weliswaar geen enkele functie maar dat zit opgesloten in het format van dit fascinerende programma. Beau was er ook, hij vertoefde onder de rook van Barcelona. Hij raakte op het strand in gesprek met de 68 jarige Harry, een noeste werker die eindelijk genoot van zijn welverdiende pensioen. En dit al een jaar of 28. Harry zei het niet maar ik dacht, Harry, strandjaren zijn tropenjaren. De Nederlanders in Spanje hadden volgens Harry geen klasse meer. Het was mij onduidelijk of hij hierbij ook zichzelf schaarde. Mistroostig staarde Harry naar het water, hij kende elke druppel en ze leken naar hem te knipogen.
Dan naar Bloemendaal, een ouder echtpaar zat op het strand op een manier of ze er nog niet met een bulldozer weg waren te slepen. Iemand vroeg: ‘wat betekent vakantie voor jullie’.
Zij van het stel zei: ‘andere culturen zien.’
Wie deze eerste uitzending door omstandigheden gedwongen niet heeft gezien, wanhoop niet, elke werkdag plus de zondag is er een nieuwe. Zaterdag kan iedereen dan voor zichzelf de hoogtepunten monteren. Mijn hoogtepunt was het EK sterrenteam.
Ik heb het niet beschreven simpelweg omdat woorden soms te kort schieten. Nederig doe ik er het zwijgen toe.

Weergaven: 307

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, onder wie Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Chapeau Chateau Meiland

Er zijn meer emoties met een negatieve connotatie dan positieve. Toch houdt men op tv vast aan een geforceerde positiviteit, tot in het absurde. Zo ontstaat een beeld dat weinig relatie kent met de werkelijkheid. Mensen kunnen zich moeilijk identificeren met anderen waarmee het alleen maar goed gaat

[Column] Jeroen Verkroost: Google als klimaathater, influencers kweken, foutste privacy policy, mediabestedingen, de beste e-mail ooit

The Polluters Project is een samenwerking van journalisten, wetenschappers en NGO’s die opgericht is om door data, onderzoek en analyse aan het licht te brengen welke grote bedrijven bewust bijdragen aan ons klimaatprobleem. Meer dan twintig The Guardian-journalisten werkten ruim zes maanden mee aan dit project

[Column] Marvin Jacobs: Generation Headphone bereik je niet meer via het scherm

Podcastluisteraars doen altijd iets anders terwijl ze luisteren: autorijden, huishoudelijke klusjes of sporten. Allemaal momenten waarop je als merk normaal gesproken geen rol van betekenis speelt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk

[Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers

Programmamanagers, zendermanagers, marketeers... ze hangen aan het infuus van cijfers. Ze willen likes en linkjes turven, ze willen torenhoge rapporten met kijk- en luistercijfers. Ze willen weten wat hun acties en campagnes opleveren. Ze willen meten, omdat ze bang zijn dat ze het anders niet begrijpen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden